What is the scandal for a German nun of the Iron Century and what for a French writer Nobel Prize in 1921? Starting from the three conversiones contained in the Dramata of Rosvita of Gandersheim the reader will follow a path between carnality and humanity, gesture and text, soul and body, interior and exterior eye, sin and conversion, linking the High Middle Ages with the last decade of the Nineteenth century in which France wrote his novel. The legend of Thais, a converted prostitute, who comes to us in numerous greek, latin and syriac versions, proves to be a living matrix in a necessary and polysemic dialogue. In Rosvita the story is well-characterized without nuances of doubt: the hermit Pafnutius leaves the desert of the Thebaid to go to the prostitute and convert her, bringing back to God a lost sheep. Easily convinced to change her life through the fear of infernal punishments, Thais is locked up in a cell in a convent of nuns to mourn her sins and suffer the stench of her luster. After three years Thais dies in holiness accompanied by the prayer of Pafnutius. France complicates and undermines the whole affair, making it an opportunity to discuss philosophical, moral, ethical and theological problems: once closed Thais in the cell, in fact, Pafnutius begins a conversion à rebours, obsessed with love for the woman and her body, between innumerable attempts to appease his desire. Prey to remorse for not having been able to enjoy life in the name of an afterlife in which he no longer believes, he arrives to deny God and, at the bedside of Thais, to cry out his desperate love. The research focuses on the conception of the body, the soul and eroticism and their changes: obscenity and conversion, seen from the perspective of the Middle Ages and the modern age, in a continuous dialogue that tries to dig deeper than some clichés that often prevent a correct interpretation. Intertextuality implements a semantic enhancement of both texts: France creates and fills gaps that the medieval text did not even foresee, born from the contact with modern sensibility, but at the same time problematizes and attenuates our reading of the Middle Ages. The scandal is a matter of narration in both: the meeting of monasticism with the skeptical and polemical France thus illuminates the motivations that push the authors to write, Rosvita that scandalizes her audience with the consequences of lack of faith, sacrificing the purity of her eye to replace a devoted dramaturgy to the turpia incesta feminarum of Terence, and France scandalized by the acceptance of dogmatic truths that deny human nature.

Che cos'è lo scandalo per una monaca tedesca del secolo di ferro e cosa invece per uno scrittore francese premio Nobel nel 1921? Partendo dalle tre conversiones contenute nei Dramata di Rosvita di Gandersheim questo lavoro di tesi seguirà un percorso tra carnalità e umanità, gesto e testo, anima e corpo, occhio interior ed exterior, peccato e conversione, che collega l'Alto Medioevo con l'ultima decade dell'Ottocento in cui France scrisse il suo romanzo. La leggenda di Taide, prostituta convertita, giuntaci in numerose versioni greche, latine e siriache, si dimostra matrice viva in un dialogo necessario e polisemico. In Rosvita la vicenda è ben connotata senza sfumature di dubbio: l'eremita Pafnuzio lascia il deserto della Tebaide per recarsi dall'etera e convertirla, riportando a Dio una pecorella smarrita. Facilmente convinta a cambiare vita mediante la paura delle punizioni infernali, Taide viene rinchiusa in una celletta in un convento di monache per piangere i suoi peccati e patire il fetore della sua laidezza. Passati tre anni Taide muore in santità accompagnata dalla preghiera di Pafnuzio. France complica e scardina l'intera vicenda, rendendola occasione per discutere di problematiche filosofiche, morali, etiche e teologiche: una volta chiusa Taide nella celletta, Pafnuzio inizia infatti una conversione à rebours, ossessionato dall'amore per la donna e dal suo corpo, tra innumerevoli tentativi di placare il suo desiderio. In preda ai rimorsi per non aver saputo godere la vita in nome di un aldilà in cui non crede più, arriva a negare Dio e, al capezzale di Taide, a gridarle il suo amore disperato. La ricerca verte sulla concezione del corpo, dell'anima e dell'erotismo e dei loro mutamenti: l'oscenità e la conversione, viste dalla prospettiva del Medioevo e dell'età moderna, in un continuo dialogo che cerca di scavare più a fondo di alcuni luoghi comuni che spesso impediscono una corretta interpretazione. L'intertestualità mette in atto un potenziamento semantico di entrambi i testi: France crea e riempie lacune che il testo medievale non prevedeva neanche, nate dal contatto con la sensibilità moderna, ma al tempo stesso problematizza e attenua la nostra lettura del medioevo. Lo scandalo è materia di narrazione in entrambi: l'incontro del monachesimo con lo scettico e polemico France illumina così le motivazioni che spingono gli autori a scrivere, Rosvita che scandalizza il suo pubblico con le conseguenze della mancanza di fede, sacrificando la purezza del suo occhio per sostituire una drammaturgia devota ai turpia incesta feminarum di Terenzio, e France scandalizzato dall'accettazione di verità dogmatiche che negano la natura umana.

La leggenda di Taide in Rosvita di Gandersheim e in Anatole France. Oscenità e conversione tra Medioevo ed età moderna.

FASSIO, ELENA
2017/2018

Abstract

Che cos'è lo scandalo per una monaca tedesca del secolo di ferro e cosa invece per uno scrittore francese premio Nobel nel 1921? Partendo dalle tre conversiones contenute nei Dramata di Rosvita di Gandersheim questo lavoro di tesi seguirà un percorso tra carnalità e umanità, gesto e testo, anima e corpo, occhio interior ed exterior, peccato e conversione, che collega l'Alto Medioevo con l'ultima decade dell'Ottocento in cui France scrisse il suo romanzo. La leggenda di Taide, prostituta convertita, giuntaci in numerose versioni greche, latine e siriache, si dimostra matrice viva in un dialogo necessario e polisemico. In Rosvita la vicenda è ben connotata senza sfumature di dubbio: l'eremita Pafnuzio lascia il deserto della Tebaide per recarsi dall'etera e convertirla, riportando a Dio una pecorella smarrita. Facilmente convinta a cambiare vita mediante la paura delle punizioni infernali, Taide viene rinchiusa in una celletta in un convento di monache per piangere i suoi peccati e patire il fetore della sua laidezza. Passati tre anni Taide muore in santità accompagnata dalla preghiera di Pafnuzio. France complica e scardina l'intera vicenda, rendendola occasione per discutere di problematiche filosofiche, morali, etiche e teologiche: una volta chiusa Taide nella celletta, Pafnuzio inizia infatti una conversione à rebours, ossessionato dall'amore per la donna e dal suo corpo, tra innumerevoli tentativi di placare il suo desiderio. In preda ai rimorsi per non aver saputo godere la vita in nome di un aldilà in cui non crede più, arriva a negare Dio e, al capezzale di Taide, a gridarle il suo amore disperato. La ricerca verte sulla concezione del corpo, dell'anima e dell'erotismo e dei loro mutamenti: l'oscenità e la conversione, viste dalla prospettiva del Medioevo e dell'età moderna, in un continuo dialogo che cerca di scavare più a fondo di alcuni luoghi comuni che spesso impediscono una corretta interpretazione. L'intertestualità mette in atto un potenziamento semantico di entrambi i testi: France crea e riempie lacune che il testo medievale non prevedeva neanche, nate dal contatto con la sensibilità moderna, ma al tempo stesso problematizza e attenua la nostra lettura del medioevo. Lo scandalo è materia di narrazione in entrambi: l'incontro del monachesimo con lo scettico e polemico France illumina così le motivazioni che spingono gli autori a scrivere, Rosvita che scandalizza il suo pubblico con le conseguenze della mancanza di fede, sacrificando la purezza del suo occhio per sostituire una drammaturgia devota ai turpia incesta feminarum di Terenzio, e France scandalizzato dall'accettazione di verità dogmatiche che negano la natura umana.
ITA
FRA
What is the scandal for a German nun of the Iron Century and what for a French writer Nobel Prize in 1921? Starting from the three conversiones contained in the Dramata of Rosvita of Gandersheim the reader will follow a path between carnality and humanity, gesture and text, soul and body, interior and exterior eye, sin and conversion, linking the High Middle Ages with the last decade of the Nineteenth century in which France wrote his novel. The legend of Thais, a converted prostitute, who comes to us in numerous greek, latin and syriac versions, proves to be a living matrix in a necessary and polysemic dialogue. In Rosvita the story is well-characterized without nuances of doubt: the hermit Pafnutius leaves the desert of the Thebaid to go to the prostitute and convert her, bringing back to God a lost sheep. Easily convinced to change her life through the fear of infernal punishments, Thais is locked up in a cell in a convent of nuns to mourn her sins and suffer the stench of her luster. After three years Thais dies in holiness accompanied by the prayer of Pafnutius. France complicates and undermines the whole affair, making it an opportunity to discuss philosophical, moral, ethical and theological problems: once closed Thais in the cell, in fact, Pafnutius begins a conversion à rebours, obsessed with love for the woman and her body, between innumerable attempts to appease his desire. Prey to remorse for not having been able to enjoy life in the name of an afterlife in which he no longer believes, he arrives to deny God and, at the bedside of Thais, to cry out his desperate love. The research focuses on the conception of the body, the soul and eroticism and their changes: obscenity and conversion, seen from the perspective of the Middle Ages and the modern age, in a continuous dialogue that tries to dig deeper than some clichés that often prevent a correct interpretation. Intertextuality implements a semantic enhancement of both texts: France creates and fills gaps that the medieval text did not even foresee, born from the contact with modern sensibility, but at the same time problematizes and attenuates our reading of the Middle Ages. The scandal is a matter of narration in both: the meeting of monasticism with the skeptical and polemical France thus illuminates the motivations that push the authors to write, Rosvita that scandalizes her audience with the consequences of lack of faith, sacrificing the purity of her eye to replace a devoted dramaturgy to the turpia incesta feminarum of Terence, and France scandalized by the acceptance of dogmatic truths that deny human nature.
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