Recently, banks have been involved in different changes. The aim of this work is to understand the challenges they have to face in the context of the digital economy, in particular through the analysis of the FinecoBank case. The starting point has been the analysis of the competitive environment in the banking and financial industry trough Porter's five forces model. One of the challenges banks have to face comes from new laws regarding the financial sector. Among them we can find PSD2, MiFID II and IFR9: they concern digital payments, the creation of a financial services single market, customer protection and new measurement and classification of financial instruments. The most important threat concerning banks comes from FinTech, that is product and services provision through the most advanced technologies. In this context, the most important competitors are Google, Amazon, Facebook and Apple, which are increasing their presence in the financial sector and which have the advantage of a wide catchment area thanks to which they have a huge amount of datas to rely on. Within this framework, Fineco, one of the most important European FinTech banks, continue to grow up thanks to a business model built on three fundamental principles: simplicity, technology and innovation through high-performing digital platforms and a Personal Financial Advisor's network who can satisfy customers' needs. The success of FinecoBank is linked to its cyborgadvisory model: it is a consultancy model based on financial advisers' experience and expertise together with the most advanced technology which is internally developed. Therefore, banks have to adopt a dynamic approach to evolve, to follow the latest trends and to anticipate customers' needs by offering a satisfying Customer Experience which could convince clients to continue their relationship with the bank. Adopting a successful social media marketing strategy is a fundamental point to face competitors and to continue developing. Fineco, which was born like an online bank, has decided to use offline channels along with online ones with the aim to create a constant engagement with customers. As a result, it succeeded in getting the appointment of "most recommended banks through word-of-mouth".

Le banche negli ultimi anni sono state soggette a numerosi e notevoli cambiamenti. Lo scopo di questo elaborato è comprendere quali sono le sfide che esse si trovano ad affrontare nell'economia digitale, con particolare riferimento al caso FinecoBank. Il punto di partenza è stato l'analisi del contesto competitivo nel settore bancario e finanziario attraverso il modello delle cinque forze di Porter. Una delle sfide che le banche devono affrontare proviene dalle nuove normative nel settore finanziario, tra cui la PSD2, la MiFID II e l'IFRS9, le quali riguardano in particolar modo i pagamenti digitali, la creazione di un mercato unico dei servizi finanziari, la tutela dei consumatori e i nuovi modelli di misurazione e classificazione degli strumenti finanziari. La minaccia più importante per le banche deriva dal FinTech, ovvero la fornitura di prodotti e servizi finanziari attraverso le più avanzate tecnologie. In questo contesto, i competitor più importanti risultano essere i GAFA (Google, Amazon, Facebook e Apple), i quali stanno incrementando la loro presenza nel settore finanziario e sono agevolati dall'immenso bacino di utenti e dunque dall'enorme numero di dati che hanno a disposizione. In questo ambito Fineco, una delle più importanti banche FinTech a livello europeo, continua a crescere attraverso un business model basato su tre principi cardine: semplicità, tecnologia e innovazione mediante l'utilizzo di piattaforme digitali altamente performanti e di una rete di consulenti finanziari pronti a soddisfare le esigenze dei clienti. Il successo di FinecoBank è dovuto anche al modello di cyborgadvisory adottato: un modello di consulenza che si basa sull'esperienza e professionalità dei consulenti finanziari unita alla tecnologia più evoluta che viene sviluppata internamente. Per le banche, dunque, risulta necessario adottare un approccio dinamico, continuare ad evolversi, seguire i trend e anticipare le esigenze dei clienti attraverso l'offerta di una Customer Experience soddisfacente che convinca il cliente a rimanere fedele alla banca. Adottare una strategia di social media marketing efficace è un punto chiave per riuscire ad affrontare i competitors e continuare a crescere. Fineco, nata come banca online, ha deciso di affiancare ai canali online quelli offline con lo scopo di creare un engagement continuo con i consumatori; in questo modo, è riuscita ad ottenere la nomina di banca più consigliata tramite il word-of-mouth.

Le sfide della banca nell'economia digitale: il caso FinecoBank

CAPANO, SILVIA
2018/2019

Abstract

Le banche negli ultimi anni sono state soggette a numerosi e notevoli cambiamenti. Lo scopo di questo elaborato è comprendere quali sono le sfide che esse si trovano ad affrontare nell'economia digitale, con particolare riferimento al caso FinecoBank. Il punto di partenza è stato l'analisi del contesto competitivo nel settore bancario e finanziario attraverso il modello delle cinque forze di Porter. Una delle sfide che le banche devono affrontare proviene dalle nuove normative nel settore finanziario, tra cui la PSD2, la MiFID II e l'IFRS9, le quali riguardano in particolar modo i pagamenti digitali, la creazione di un mercato unico dei servizi finanziari, la tutela dei consumatori e i nuovi modelli di misurazione e classificazione degli strumenti finanziari. La minaccia più importante per le banche deriva dal FinTech, ovvero la fornitura di prodotti e servizi finanziari attraverso le più avanzate tecnologie. In questo contesto, i competitor più importanti risultano essere i GAFA (Google, Amazon, Facebook e Apple), i quali stanno incrementando la loro presenza nel settore finanziario e sono agevolati dall'immenso bacino di utenti e dunque dall'enorme numero di dati che hanno a disposizione. In questo ambito Fineco, una delle più importanti banche FinTech a livello europeo, continua a crescere attraverso un business model basato su tre principi cardine: semplicità, tecnologia e innovazione mediante l'utilizzo di piattaforme digitali altamente performanti e di una rete di consulenti finanziari pronti a soddisfare le esigenze dei clienti. Il successo di FinecoBank è dovuto anche al modello di cyborgadvisory adottato: un modello di consulenza che si basa sull'esperienza e professionalità dei consulenti finanziari unita alla tecnologia più evoluta che viene sviluppata internamente. Per le banche, dunque, risulta necessario adottare un approccio dinamico, continuare ad evolversi, seguire i trend e anticipare le esigenze dei clienti attraverso l'offerta di una Customer Experience soddisfacente che convinca il cliente a rimanere fedele alla banca. Adottare una strategia di social media marketing efficace è un punto chiave per riuscire ad affrontare i competitors e continuare a crescere. Fineco, nata come banca online, ha deciso di affiancare ai canali online quelli offline con lo scopo di creare un engagement continuo con i consumatori; in questo modo, è riuscita ad ottenere la nomina di banca più consigliata tramite il word-of-mouth.
ITA
Recently, banks have been involved in different changes. The aim of this work is to understand the challenges they have to face in the context of the digital economy, in particular through the analysis of the FinecoBank case. The starting point has been the analysis of the competitive environment in the banking and financial industry trough Porter's five forces model. One of the challenges banks have to face comes from new laws regarding the financial sector. Among them we can find PSD2, MiFID II and IFR9: they concern digital payments, the creation of a financial services single market, customer protection and new measurement and classification of financial instruments. The most important threat concerning banks comes from FinTech, that is product and services provision through the most advanced technologies. In this context, the most important competitors are Google, Amazon, Facebook and Apple, which are increasing their presence in the financial sector and which have the advantage of a wide catchment area thanks to which they have a huge amount of datas to rely on. Within this framework, Fineco, one of the most important European FinTech banks, continue to grow up thanks to a business model built on three fundamental principles: simplicity, technology and innovation through high-performing digital platforms and a Personal Financial Advisor's network who can satisfy customers' needs. The success of FinecoBank is linked to its cyborgadvisory model: it is a consultancy model based on financial advisers' experience and expertise together with the most advanced technology which is internally developed. Therefore, banks have to adopt a dynamic approach to evolve, to follow the latest trends and to anticipate customers' needs by offering a satisfying Customer Experience which could convince clients to continue their relationship with the bank. Adopting a successful social media marketing strategy is a fundamental point to face competitors and to continue developing. Fineco, which was born like an online bank, has decided to use offline channels along with online ones with the aim to create a constant engagement with customers. As a result, it succeeded in getting the appointment of "most recommended banks through word-of-mouth".
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
795314_tesicapanosilvia.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 3.64 MB
Formato Adobe PDF
3.64 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/97510