Positive leadership is the ability to approach focusing on enhancing employee well-being and personal growth based on values such as empathy, integrity and motivation. This style of leadership is gaining increasing space and attention, mainly in more modern organizations. The main objective is to improve the working climate, strengthen interpersonal relationships and foster organizational resilience. However, despite its many advantages, positive leadership is not immune to criticism and limitations, especially in high pressure contexts such as the banking sector that will be subject to analysis. This study will examine how positivity can lead to an underestimation of real challenges, the marginality of negative emotions and the minimisation or elimination of conflicts and confrontations that are not considered constructive but inappropriate. The analysis aims to examine more the practical consequences of positive leadership, investigating both the effects of psychological and motivational well-being of employees, as well as its impact on organizational effectiveness. Through a qualitative analysis based on semi-structured interviews conducted with the leader and employees in the banking sector, The internal dynamics that are created in the branch will be explored to see if positive leadership can actually contribute to improving the working environment. The results will provide a comprehensive view of the potential, and at the same time the limitations of this style of leadership, also providing some more balanced practical applications and suggesting possible future research.

La leadership positiva è la capacità ad approcciarsi focalizzandosi sulla valorizzazione del benessere dei dipendenti e sullo sviluppo della crescita personale basato su valori come empatia, integrità e motivazione. Questo stile di leadership sta guadagnando crescente spazio e attenzione, principalmente nelle organizzazioni più moderne. L’obiettivo principale è quello di migliorare il clima lavorativo, rafforzare le relazioni interpersonali e favorire la resilienza organizzativa. Tuttavia, nonostante i suoi molteplici vantaggi, la leadership positiva non è immune alle critiche e alle limitazioni, specialmente in contesti di alta pressione come, ad esempio, quello bancario che verrà sottoposto ad analisi. Questo studio andrà ad esaminare come la positività può condurre ad una sottovalutazione delle sfide reali, alla marginalità delle emozioni negative e alla minimizzazione o abolizione dei conflitti e confronti non ritenuti costruttivi, bensì inopportuni. L’analisi si propone di esaminare maggiormente le conseguenze pratiche della leadership positiva, indagando sia sugli effetti del benessere psicologico e motivazionale dei dipendenti, sia sul suo impatto sull’efficacia organizzativa. Attraverso un’analisi qualitativa basata su interviste semi-strutturate condotte con il leader e i dipendenti nel settore bancario, verranno esplorate le dinamiche interne che si creano presso la filiale valutando se la leadership positiva possa effettivamente contribuire a migliorare l’ambiente lavorativo. I risultati forniranno una visione completa delle potenzialità, e allo stesso tempo dei limiti di questo stile di leadership, fornendo anche alcune applicazioni pratiche più equilibrate e suggerendo possibili ricerche future.

Oltre la leadership positiva: reale o illusoria? Voce al sistema bancario

MEALE, FRANCESCA
2023/2024

Abstract

La leadership positiva è la capacità ad approcciarsi focalizzandosi sulla valorizzazione del benessere dei dipendenti e sullo sviluppo della crescita personale basato su valori come empatia, integrità e motivazione. Questo stile di leadership sta guadagnando crescente spazio e attenzione, principalmente nelle organizzazioni più moderne. L’obiettivo principale è quello di migliorare il clima lavorativo, rafforzare le relazioni interpersonali e favorire la resilienza organizzativa. Tuttavia, nonostante i suoi molteplici vantaggi, la leadership positiva non è immune alle critiche e alle limitazioni, specialmente in contesti di alta pressione come, ad esempio, quello bancario che verrà sottoposto ad analisi. Questo studio andrà ad esaminare come la positività può condurre ad una sottovalutazione delle sfide reali, alla marginalità delle emozioni negative e alla minimizzazione o abolizione dei conflitti e confronti non ritenuti costruttivi, bensì inopportuni. L’analisi si propone di esaminare maggiormente le conseguenze pratiche della leadership positiva, indagando sia sugli effetti del benessere psicologico e motivazionale dei dipendenti, sia sul suo impatto sull’efficacia organizzativa. Attraverso un’analisi qualitativa basata su interviste semi-strutturate condotte con il leader e i dipendenti nel settore bancario, verranno esplorate le dinamiche interne che si creano presso la filiale valutando se la leadership positiva possa effettivamente contribuire a migliorare l’ambiente lavorativo. I risultati forniranno una visione completa delle potenzialità, e allo stesso tempo dei limiti di questo stile di leadership, fornendo anche alcune applicazioni pratiche più equilibrate e suggerendo possibili ricerche future.
Beyond Positive Leadership: Real or Illusory? Giving Voice to the Banking System
Positive leadership is the ability to approach focusing on enhancing employee well-being and personal growth based on values such as empathy, integrity and motivation. This style of leadership is gaining increasing space and attention, mainly in more modern organizations. The main objective is to improve the working climate, strengthen interpersonal relationships and foster organizational resilience. However, despite its many advantages, positive leadership is not immune to criticism and limitations, especially in high pressure contexts such as the banking sector that will be subject to analysis. This study will examine how positivity can lead to an underestimation of real challenges, the marginality of negative emotions and the minimisation or elimination of conflicts and confrontations that are not considered constructive but inappropriate. The analysis aims to examine more the practical consequences of positive leadership, investigating both the effects of psychological and motivational well-being of employees, as well as its impact on organizational effectiveness. Through a qualitative analysis based on semi-structured interviews conducted with the leader and employees in the banking sector, The internal dynamics that are created in the branch will be explored to see if positive leadership can actually contribute to improving the working environment. The results will provide a comprehensive view of the potential, and at the same time the limitations of this style of leadership, also providing some more balanced practical applications and suggesting possible future research.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/9735