In recent years, artificial intelligence has transformed the way organizations manage information and interact with users. This thesis examines the adoption of an AI chatbot for onboarding new employees at the University of Turin, developed to optimize information flows and reduce bureaucracy. After a review on AI chatbots and an analysis of the AI4ONBOARDING case, the paper explores testing techniques and evaluation metrics applied, offering guidelines for implementing chatbots in complex contexts.

Negli ultimi anni, l’intelligenza artificiale ha trasformato il modo in cui organizzazioni gestiscono informazioni e interagiscono con gli utenti. Questa tesi esamina l’adozione di un AI chatbot per l’onboarding di nuovi collaboratori all'Università di Torino, sviluppato per ottimizzare flussi informativi e ridurre la burocrazia. Dopo una review sugli AI chatbot e un'analisi del caso AI4ONBOARDING, il lavoro esplora le tecniche di testing e le metriche di valutazione applicate, offrendo linee guida per l'implementazione di chatbot in contesti complessi.

Innovare l’on boarding universitario: studio e sviluppo di un chatbot intelligente per docenti e ricercatori

de ROSA, PAOLA
2023/2024

Abstract

Negli ultimi anni, l’intelligenza artificiale ha trasformato il modo in cui organizzazioni gestiscono informazioni e interagiscono con gli utenti. Questa tesi esamina l’adozione di un AI chatbot per l’onboarding di nuovi collaboratori all'Università di Torino, sviluppato per ottimizzare flussi informativi e ridurre la burocrazia. Dopo una review sugli AI chatbot e un'analisi del caso AI4ONBOARDING, il lavoro esplora le tecniche di testing e le metriche di valutazione applicate, offrendo linee guida per l'implementazione di chatbot in contesti complessi.
Innovating university onboarding: study and development of an intelligent chatbot for professors and researchers
In recent years, artificial intelligence has transformed the way organizations manage information and interact with users. This thesis examines the adoption of an AI chatbot for onboarding new employees at the University of Turin, developed to optimize information flows and reduce bureaucracy. After a review on AI chatbots and an analysis of the AI4ONBOARDING case, the paper explores testing techniques and evaluation metrics applied, offering guidelines for implementing chatbots in complex contexts.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/9438