Introduction: History of case management and evolution of the Nurse Case Manager concept. Analysis of national and regional regulations in force. Use in clinical practice of the HoNOS scale. Objective: To analyze the organizational model of case management, what are the roles of the case Nursing manager within the Department of Mental Health, the validity of this model and the benefits brought by it towards the patient first and secondly within the organization of the psychiatric operative unit. Method: Bibliographic research through databases and official sitography. Conclusions: Good management by the Case Manager nurse can improve the quality of life of patients with mental disorder because it ensures continuity of care without parceling out of performance. Key words: case management, nursing case manager, HoNOS scale, care continuity, Department of Mental Health.

Introduzione: Storia del case management ed evoluzione del concetto di Infermiere Case Manager. Analisi delle normative nazionali e regionali vigenti. Utilizzo nella pratica clinica della scala HoNOS. Obiettivo: Analizzare il modello organizzativo case management, quali sono i ruoli del case manager infermieristico all'interno del Dipartimento di Salute Mentale, la validità di tale modello e i benefici portati da esso nei confronti in primo luogo del paziente e in secondo luogo all'interno dell'organizzazione dell'unità operativa psichiatrica. Metodo: Ricerca bibliografica attraverso banche dati e sitografia ufficiale. Conclusioni: Una buona gestione da parte dell'infermiere Case Manager può migliorare la qualità di vita di pazienti con disturbo mentale perché garantisce la continuità assistenziale senza la parcellizzazione delle prestazioni. Parole chiave: case management, case manager infermieristico, scala HoNOS, continuità cure, Dipartimento di Salute Mentale

L'infermiere case manager nel Dipartimento di Salute Mentale

PITTAVINO, ARIANNA
2017/2018

Abstract

Introduzione: Storia del case management ed evoluzione del concetto di Infermiere Case Manager. Analisi delle normative nazionali e regionali vigenti. Utilizzo nella pratica clinica della scala HoNOS. Obiettivo: Analizzare il modello organizzativo case management, quali sono i ruoli del case manager infermieristico all'interno del Dipartimento di Salute Mentale, la validità di tale modello e i benefici portati da esso nei confronti in primo luogo del paziente e in secondo luogo all'interno dell'organizzazione dell'unità operativa psichiatrica. Metodo: Ricerca bibliografica attraverso banche dati e sitografia ufficiale. Conclusioni: Una buona gestione da parte dell'infermiere Case Manager può migliorare la qualità di vita di pazienti con disturbo mentale perché garantisce la continuità assistenziale senza la parcellizzazione delle prestazioni. Parole chiave: case management, case manager infermieristico, scala HoNOS, continuità cure, Dipartimento di Salute Mentale
ITA
Introduction: History of case management and evolution of the Nurse Case Manager concept. Analysis of national and regional regulations in force. Use in clinical practice of the HoNOS scale. Objective: To analyze the organizational model of case management, what are the roles of the case Nursing manager within the Department of Mental Health, the validity of this model and the benefits brought by it towards the patient first and secondly within the organization of the psychiatric operative unit. Method: Bibliographic research through databases and official sitography. Conclusions: Good management by the Case Manager nurse can improve the quality of life of patients with mental disorder because it ensures continuity of care without parceling out of performance. Key words: case management, nursing case manager, HoNOS scale, care continuity, Department of Mental Health.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/94361