My dissertation takes into consideration the study of one of the films that best represents both the theme of the dream of love and the classic Hollywood: it is Peter Ibbetson (Dream of a prisoner) by Henry Hathaway of 1935. Besides this analysis is based on the original novel Peter Ibbetson by George du Maurier of 1891 and therefore I considered it appropriate to divide it into six chapters. The introductory chapter shows the cultural context of the relationship that cinema has had with the artistic current of Surrealism, but also about the biography of the writer du Maurier and of the director Hathaway, including a brief presentation of both the novel and the film. The first chapter explains how to analyze a narrative text through and under the point of view of the semiotics of the narration, which identifies and deepens the cardinal principles of the structure of the story. The second chapter explains how to analyze a filmic text through the semiology of cinema, which identifies the cardinal principles of the analysis of a film, together with an analysis of the cinematographic components. The third chapter represents a combination of the two previous chapters in order to explain what a film adaptation is and what its procedures are. The fourth chapter broadly exposes the theme of the dream, with its definitions and its functions, and deepens it through the relationships it establishes with the cinema and literature, as well as how it is represented and how it is perceived by the viewer. The fifth chapter focuses, in particular, on the relationship that the dream establishes with the feeling of love, trying to explain it through some literary conceptions of influential writers and through the conception of classic Hollywood within the film examined. The sixth chapter explains and analyzes, through specific examples, the similarities and differences that exist within the novel and within the film. In conclusion, the final part focuses on how Peter Ibbetson represents an exceptional film, as it contains all the fundamental themes of the Surrealist movement.

La mia dissertazione prende in considerazione lo studio di uno dei film che rappresenta meglio sia il tema del sogno d'amore e sia la Hollywood classica: si tratta di Peter Ibbetson (Sogno di prigioniero) di Henry Hathaway del 1935. Oltretutto questa analisi si basa sul romanzo originale Peter Ibbetson di George du Maurier del 1891 e quindi ho ritenuto opportuno suddividerla in sei capitoli. Il capitolo introduttivo espone il contesto culturale riguardo il rapporto che il cinema ha avuto con la corrente artistica del Surrealismo, ma anche riguardo la biografia dello scrittore du Maurier e del regista Hathaway, compresa una sintetica presentazione sia del romanzo e sia del film. Il primo capitolo spiega come analizzare un testo narrativo attraverso e sotto il punto di vista della semiotica della narrazione, che identifica ed approfondisce i principi cardine della struttura del racconto. Il secondo capitolo spiega come analizzare un testo filmico attraverso la semiologia del cinema, che identifica i principi cardine dell'analisi di un film, assieme anche ad un'analisi delle componenti cinematografiche. Il terzo capitolo rappresenta un connubio tra i due capitoli precedenti per arrivare a spiegare che cos'è un adattamento cinematografico e quali sono le sue procedure. Il quarto capitolo espone grosso modo il tema del sogno, con le sue definizioni e le sue funzioni, e lo approfondisce attraverso dei rapporti che instaura con il cinema e con la letteratura, oltre a come viene rappresentato e a come viene percepito dallo spettatore. Il quinto capitolo si concentra, in particolare, sul rapporto che il sogno instaura con il sentimento amoroso, cercando di spiegarlo attraverso alcune concezioni letterarie di influenti scrittori e attraverso la concezione della Hollywood classica all'interno del film esaminato. Il sesto capitolo spiega e analizza, attraverso degli esempi specifici, le analogie e le differenze che intercorrono all'interno del romanzo e all'interno del film. In conclusione, la parte finale si focalizza su come Peter Ibbetson rappresenta un film d'eccezione, in quanto racchiude tutti i temi fondamentali del movimento surrealista.

La scena onirica tra letteratura e cinema: il caso Peter Ibbetson

LANZA, STEFANO
2017/2018

Abstract

La mia dissertazione prende in considerazione lo studio di uno dei film che rappresenta meglio sia il tema del sogno d'amore e sia la Hollywood classica: si tratta di Peter Ibbetson (Sogno di prigioniero) di Henry Hathaway del 1935. Oltretutto questa analisi si basa sul romanzo originale Peter Ibbetson di George du Maurier del 1891 e quindi ho ritenuto opportuno suddividerla in sei capitoli. Il capitolo introduttivo espone il contesto culturale riguardo il rapporto che il cinema ha avuto con la corrente artistica del Surrealismo, ma anche riguardo la biografia dello scrittore du Maurier e del regista Hathaway, compresa una sintetica presentazione sia del romanzo e sia del film. Il primo capitolo spiega come analizzare un testo narrativo attraverso e sotto il punto di vista della semiotica della narrazione, che identifica ed approfondisce i principi cardine della struttura del racconto. Il secondo capitolo spiega come analizzare un testo filmico attraverso la semiologia del cinema, che identifica i principi cardine dell'analisi di un film, assieme anche ad un'analisi delle componenti cinematografiche. Il terzo capitolo rappresenta un connubio tra i due capitoli precedenti per arrivare a spiegare che cos'è un adattamento cinematografico e quali sono le sue procedure. Il quarto capitolo espone grosso modo il tema del sogno, con le sue definizioni e le sue funzioni, e lo approfondisce attraverso dei rapporti che instaura con il cinema e con la letteratura, oltre a come viene rappresentato e a come viene percepito dallo spettatore. Il quinto capitolo si concentra, in particolare, sul rapporto che il sogno instaura con il sentimento amoroso, cercando di spiegarlo attraverso alcune concezioni letterarie di influenti scrittori e attraverso la concezione della Hollywood classica all'interno del film esaminato. Il sesto capitolo spiega e analizza, attraverso degli esempi specifici, le analogie e le differenze che intercorrono all'interno del romanzo e all'interno del film. In conclusione, la parte finale si focalizza su come Peter Ibbetson rappresenta un film d'eccezione, in quanto racchiude tutti i temi fondamentali del movimento surrealista.
ITA
My dissertation takes into consideration the study of one of the films that best represents both the theme of the dream of love and the classic Hollywood: it is Peter Ibbetson (Dream of a prisoner) by Henry Hathaway of 1935. Besides this analysis is based on the original novel Peter Ibbetson by George du Maurier of 1891 and therefore I considered it appropriate to divide it into six chapters. The introductory chapter shows the cultural context of the relationship that cinema has had with the artistic current of Surrealism, but also about the biography of the writer du Maurier and of the director Hathaway, including a brief presentation of both the novel and the film. The first chapter explains how to analyze a narrative text through and under the point of view of the semiotics of the narration, which identifies and deepens the cardinal principles of the structure of the story. The second chapter explains how to analyze a filmic text through the semiology of cinema, which identifies the cardinal principles of the analysis of a film, together with an analysis of the cinematographic components. The third chapter represents a combination of the two previous chapters in order to explain what a film adaptation is and what its procedures are. The fourth chapter broadly exposes the theme of the dream, with its definitions and its functions, and deepens it through the relationships it establishes with the cinema and literature, as well as how it is represented and how it is perceived by the viewer. The fifth chapter focuses, in particular, on the relationship that the dream establishes with the feeling of love, trying to explain it through some literary conceptions of influential writers and through the conception of classic Hollywood within the film examined. The sixth chapter explains and analyzes, through specific examples, the similarities and differences that exist within the novel and within the film. In conclusion, the final part focuses on how Peter Ibbetson represents an exceptional film, as it contains all the fundamental themes of the Surrealist movement.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
802185_lascenaoniricatraletteraturaecinemailcasopeteribbetson.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.46 MB
Formato Adobe PDF
1.46 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/92579