The objective of this thesis is to analyze, through the study of existing bibliography and the analysis of case studies, the relationship between fans and creative companies. In particular, focusing on the television series industry, it aims to highlight how the increasing opportunities for direct interaction between fans and producers, made possible by ongoing technological advances, are leading creative companies to understand that fans are not simply passive consumers, but individuals who wish to be involved in the production process. Future studies could explore how the evolution of emerging technologies, such as artificial intelligence and virtual reality, will further influence fan involvement in creative processes, as well as examine the long-term impact of these interactions on the economic and cultural sustainability of the creative industries.

L’obiettivo di questa tesi è analizzare, attraverso lo studio della bibliografia esistente e l'analisi di casi studio, la relazione tra fan e aziende creative. In particolare, concentrandosi sul settore delle serie televisive, si vuole evidenziare come le sempre più frequenti opportunità di interazione diretta tra fan e produttori, rese possibili dai continui progressi tecnologici, stiano portando le aziende creative a comprendere che i fan non sono semplici consumatori passivi, ma individui che desiderano essere coinvolti nel processo di produzione. Studi futuri potrebbero approfondire come l'evoluzione delle tecnologie emergenti, come l'intelligenza artificiale e la realtà virtuale, influenzerà ulteriormente il coinvolgimento dei fan nei processi creativi, nonché esaminare l'impatto a lungo termine di queste interazioni sulla sostenibilità economica e culturale delle industrie creative.

La rivoluzione dei fandom: come le interazioni digitali stanno influenzando le strategie delle industrie creative

POSSEMATO, ROBERTA
2023/2024

Abstract

L’obiettivo di questa tesi è analizzare, attraverso lo studio della bibliografia esistente e l'analisi di casi studio, la relazione tra fan e aziende creative. In particolare, concentrandosi sul settore delle serie televisive, si vuole evidenziare come le sempre più frequenti opportunità di interazione diretta tra fan e produttori, rese possibili dai continui progressi tecnologici, stiano portando le aziende creative a comprendere che i fan non sono semplici consumatori passivi, ma individui che desiderano essere coinvolti nel processo di produzione. Studi futuri potrebbero approfondire come l'evoluzione delle tecnologie emergenti, come l'intelligenza artificiale e la realtà virtuale, influenzerà ulteriormente il coinvolgimento dei fan nei processi creativi, nonché esaminare l'impatto a lungo termine di queste interazioni sulla sostenibilità economica e culturale delle industrie creative.
The revolution of fandom: how digital interactions are influencing the strategies of creative industries.
The objective of this thesis is to analyze, through the study of existing bibliography and the analysis of case studies, the relationship between fans and creative companies. In particular, focusing on the television series industry, it aims to highlight how the increasing opportunities for direct interaction between fans and producers, made possible by ongoing technological advances, are leading creative companies to understand that fans are not simply passive consumers, but individuals who wish to be involved in the production process. Future studies could explore how the evolution of emerging technologies, such as artificial intelligence and virtual reality, will further influence fan involvement in creative processes, as well as examine the long-term impact of these interactions on the economic and cultural sustainability of the creative industries.
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