This work analyses the electric vehicles deployment in the world, starting from brief hints about history and arriving to understand all the implications that the use of these vehicles can have on environment pollution and on resources saving. The work starts with introducing the topic of electric vehicles (EV) and their story: electric vehicles date back to 1830 and after some up and down regarding their spread, now it is considered the third era for EV. In fact, since 2005, a new push for electric mobility began, because of concerns regarding the climate change. After this brief part, the work analyses primarily the air pollution caused by energy consumption, in particular by sources related to human activities (industry, households, transport). All these activities produce different pollutants (nitrogen oxides, sulphur oxides, primary particulate matter, carbon monoxide, ammonia, volatile organic compounds) that cause serious effects on human health and environment, effects that cause, consequently, huge waste of monetary resources. Then the work focuses on the fact that the transport sector is one of the major sources of air pollution, due to the high amount of emissions produced, and it compares the data of different geographical areas: United States, Mexico, European Union (with a brief focus on Italy and on Turin), China, India, Southeast Asia and Africa. From this analysis it is clear that a transition from Internal Combustion Engine vehicles (the vehicles normally used) to electric mobility can contribute to reduce air pollution and then to reduce the climate change, as it has been stated by the XXI Conference of the Parties (COP21) of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), held in Paris in November 2015. At this point, the current situation concerning EV is explained in detail: ¿ Classification of electric vehicles (battery electric and plug-in hybrid electric vehicles) ¿ Market analysis: amount of sales, charging infrastructure, incentives and barriers to EV, recycling of EV batteries ¿ Deployment in the different geographical areas: China, USA and Europe - Regarding Europe, there is a detailed table with all the incentives provided by the different European countries - A part is reserved to Italy, with a description divided by regions ¿ Conclusion.

Questo lavoro analizza la diffusione dei veicoli elettrici nel mondo, partendo da brevi cenni sulla storia, per arrivare a comprendere tutte le implicazioni che l'uso di tali veicoli possa avere sull'inquinamento ambientale e sul risparmio delle risorse. La storia dei veicoli elettrici inizia nel 1830 e, dopo alcuni alti e bassi riguardo alla loro diffusione, siamo arrivati alla loro ¿terza era¿. Infatti, dal 2005, si è verificata una nuova spinta per la mobilità elettrica a seguito di un maggiore interesse riguardo alle conseguenze del cambiamento del clima. Dopo questa breve parte, viene analizzato l'inquinamento dell'aria provocato dal consumo di energia, in particolare dalle varie fonti connesse con l'attività umana (industrie, attività domestiche, trasporti). Tutte queste attività producono vari agenti inquinanti (ossidi di azoto e di zolfo, particolato, monossido di carbonio, ammoniaca, composti organici volatili) che causano gravi problemi alla salute umana e all'ambiente, problemi che determinano, di conseguenza, ingenti dispendi di risorse monetarie. Successivamente, il lavoro si focalizza sul fatto che il settore dei trasporti sia una delle principali fonti di inquinamento dell'aria, a causa dell'elevata quantità di emissioni prodotte, e mette a confronto i dati relativi a diverse aree geografiche: Stati Uniti, Messico, Unione Europea (con un focus prima sull'Italia e poi su Torino), Cina, India, Sud-Est Asiatico e Africa. Da questa analisi si evince come una transizione dai veicoli a combustione interna (i veicoli normalmente usati) alla mobilità elettrica possa contribuire alla riduzione dell'inquinamento dell'aria e quindi alla riduzione del cambiamento climatico, come, del resto, è stato affermato durante la XXI Conferenza delle Parti (COP21) della Convenzione quadro delle Nazioni Unite sui cambiamenti climatici (UNFCCC), tenutasi a Parigi nel novembre 2015. A questo punto, viene analizzata la situazione attuale concernente gli EV: ¿ Classificazione dei veicoli elettrici (veicoli elettrici puri e ibridi) ¿ Analisi del mercato: numero di vendite, infrastrutture di ricarica, incentivi e barriere per gli EV, riciclo delle batterie ¿ Diffusione nelle varie aree geografiche: Cina, USA ed Europa (breve focus sull'Italia) ¿ Conclusione.

Diffusione dei veicoli elettrici nel mondo

D'ANTONIO, CHIARA
2016/2017

Abstract

Questo lavoro analizza la diffusione dei veicoli elettrici nel mondo, partendo da brevi cenni sulla storia, per arrivare a comprendere tutte le implicazioni che l'uso di tali veicoli possa avere sull'inquinamento ambientale e sul risparmio delle risorse. La storia dei veicoli elettrici inizia nel 1830 e, dopo alcuni alti e bassi riguardo alla loro diffusione, siamo arrivati alla loro ¿terza era¿. Infatti, dal 2005, si è verificata una nuova spinta per la mobilità elettrica a seguito di un maggiore interesse riguardo alle conseguenze del cambiamento del clima. Dopo questa breve parte, viene analizzato l'inquinamento dell'aria provocato dal consumo di energia, in particolare dalle varie fonti connesse con l'attività umana (industrie, attività domestiche, trasporti). Tutte queste attività producono vari agenti inquinanti (ossidi di azoto e di zolfo, particolato, monossido di carbonio, ammoniaca, composti organici volatili) che causano gravi problemi alla salute umana e all'ambiente, problemi che determinano, di conseguenza, ingenti dispendi di risorse monetarie. Successivamente, il lavoro si focalizza sul fatto che il settore dei trasporti sia una delle principali fonti di inquinamento dell'aria, a causa dell'elevata quantità di emissioni prodotte, e mette a confronto i dati relativi a diverse aree geografiche: Stati Uniti, Messico, Unione Europea (con un focus prima sull'Italia e poi su Torino), Cina, India, Sud-Est Asiatico e Africa. Da questa analisi si evince come una transizione dai veicoli a combustione interna (i veicoli normalmente usati) alla mobilità elettrica possa contribuire alla riduzione dell'inquinamento dell'aria e quindi alla riduzione del cambiamento climatico, come, del resto, è stato affermato durante la XXI Conferenza delle Parti (COP21) della Convenzione quadro delle Nazioni Unite sui cambiamenti climatici (UNFCCC), tenutasi a Parigi nel novembre 2015. A questo punto, viene analizzata la situazione attuale concernente gli EV: ¿ Classificazione dei veicoli elettrici (veicoli elettrici puri e ibridi) ¿ Analisi del mercato: numero di vendite, infrastrutture di ricarica, incentivi e barriere per gli EV, riciclo delle batterie ¿ Diffusione nelle varie aree geografiche: Cina, USA ed Europa (breve focus sull'Italia) ¿ Conclusione.
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This work analyses the electric vehicles deployment in the world, starting from brief hints about history and arriving to understand all the implications that the use of these vehicles can have on environment pollution and on resources saving. The work starts with introducing the topic of electric vehicles (EV) and their story: electric vehicles date back to 1830 and after some up and down regarding their spread, now it is considered the third era for EV. In fact, since 2005, a new push for electric mobility began, because of concerns regarding the climate change. After this brief part, the work analyses primarily the air pollution caused by energy consumption, in particular by sources related to human activities (industry, households, transport). All these activities produce different pollutants (nitrogen oxides, sulphur oxides, primary particulate matter, carbon monoxide, ammonia, volatile organic compounds) that cause serious effects on human health and environment, effects that cause, consequently, huge waste of monetary resources. Then the work focuses on the fact that the transport sector is one of the major sources of air pollution, due to the high amount of emissions produced, and it compares the data of different geographical areas: United States, Mexico, European Union (with a brief focus on Italy and on Turin), China, India, Southeast Asia and Africa. From this analysis it is clear that a transition from Internal Combustion Engine vehicles (the vehicles normally used) to electric mobility can contribute to reduce air pollution and then to reduce the climate change, as it has been stated by the XXI Conference of the Parties (COP21) of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), held in Paris in November 2015. At this point, the current situation concerning EV is explained in detail: ¿ Classification of electric vehicles (battery electric and plug-in hybrid electric vehicles) ¿ Market analysis: amount of sales, charging infrastructure, incentives and barriers to EV, recycling of EV batteries ¿ Deployment in the different geographical areas: China, USA and Europe - Regarding Europe, there is a detailed table with all the incentives provided by the different European countries - A part is reserved to Italy, with a description divided by regions ¿ Conclusion.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/90212