This experimental thesis analyzes the link between embodiment and motor control, both through a theoretical review related to the aforementioned constructs and through the description of an experimental study investigating the use of full-body illusion for lower limbs motor rehabilitation following peripheral injuries. Nine subjects were administered full-body illusion sessions through the use of Immersive Virtual Reality simultaneously with standard physiotherapy rehabilitation. The experimental hypothesis predicted more improvement in the neuromuscular functions (data were collected at two measurement times) in the experimental group (who saw the avatar in the first person and thus experienced embodiment) than in the control group (who saw the avatar in the third person, not experiencing embodiment). The results showed few statistically significant results, but showed trends consistent with the experimental hypotheses. Continuing the study and increasing the sample size may allow for more accurate statistical analyses and more reliable interpretations.

La presente tesi sperimentale analizza il legame tra embodiment e controllo motorio, sia attraverso una rassegna teorica relativa ai costrutti sopracitati, sia attraverso la descrizione di uno studio sperimentale che indaga l’utilizzo della full-body illusion per la riabilitazione motoria degli arti inferiori in seguito a lesioni periferiche. A 9 soggetti sono state somministrate delle sessioni di full-body illusion attraverso l’utilizzo della Realtà Virtuale Immersiva contemporaneamente alla riabilitazione fisioterapica standard. L’ipotesi sperimentale prevedeva un miglioramento delle funzioni neuromuscolari (i cui dati sono stati raccolti in due tempi di misurazione) maggiore nel gruppo sperimentale (che ha visto l’avatar in prima persona e che quindi sperimenta l’embodiment) rispetto al gruppo di controllo (che ha visto l’avatar in terza persona, non sperimentando embodiment). I risultati raccolti hanno mostrato pochi risultati statisticamente significativi, ma hanno mostrato delle tendenze coerenti con le ipotesi sperimentali. La prosecuzione dello studio e l’aumento della numerosità del campione potranno permettere analisi statistiche più accurate e interpretazioni più affidabili.

FULL BODY ILLUSION PER LA RIABILITAZIONE MOTORIA DEGLI ARTI INFERIORI IN SEGUITO A LESIONI PERIFERICHE: IMPLICAZIONI SUL MODELLO NEUROCOGNITIVO DEL CONTROLLO MOTORIO

SARACINO, IRIS MARIA
2023/2024

Abstract

La presente tesi sperimentale analizza il legame tra embodiment e controllo motorio, sia attraverso una rassegna teorica relativa ai costrutti sopracitati, sia attraverso la descrizione di uno studio sperimentale che indaga l’utilizzo della full-body illusion per la riabilitazione motoria degli arti inferiori in seguito a lesioni periferiche. A 9 soggetti sono state somministrate delle sessioni di full-body illusion attraverso l’utilizzo della Realtà Virtuale Immersiva contemporaneamente alla riabilitazione fisioterapica standard. L’ipotesi sperimentale prevedeva un miglioramento delle funzioni neuromuscolari (i cui dati sono stati raccolti in due tempi di misurazione) maggiore nel gruppo sperimentale (che ha visto l’avatar in prima persona e che quindi sperimenta l’embodiment) rispetto al gruppo di controllo (che ha visto l’avatar in terza persona, non sperimentando embodiment). I risultati raccolti hanno mostrato pochi risultati statisticamente significativi, ma hanno mostrato delle tendenze coerenti con le ipotesi sperimentali. La prosecuzione dello studio e l’aumento della numerosità del campione potranno permettere analisi statistiche più accurate e interpretazioni più affidabili.
FULL BODY ILLUSION FOR THE LOWER LIMBS MOTOR REHABILITATION FOLLOWING PERIPHERAL INJURIES: IMPLICATIONS FOR THE NEUROCOGNITIVE MODEL OF MOTOR CONTROL
This experimental thesis analyzes the link between embodiment and motor control, both through a theoretical review related to the aforementioned constructs and through the description of an experimental study investigating the use of full-body illusion for lower limbs motor rehabilitation following peripheral injuries. Nine subjects were administered full-body illusion sessions through the use of Immersive Virtual Reality simultaneously with standard physiotherapy rehabilitation. The experimental hypothesis predicted more improvement in the neuromuscular functions (data were collected at two measurement times) in the experimental group (who saw the avatar in the first person and thus experienced embodiment) than in the control group (who saw the avatar in the third person, not experiencing embodiment). The results showed few statistically significant results, but showed trends consistent with the experimental hypotheses. Continuing the study and increasing the sample size may allow for more accurate statistical analyses and more reliable interpretations.
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