This study explores the importance and challenges of psychological assessment, a process that requires a deep understanding of behavioral and personality dynamics to formulate diagnoses and treatment strategies. It is shown how the COVID-19 pandemic has accelerated the adoption of tele-assessment, and then analyze the impact that technology has on psychological assessment, presenting new challenges both ethical and practical for practioners: the psychologist's tools continue to adapt and evolve to meet clients' needs in an effective and responsible way. The objective of this study is to evaluate the equivalence of PAI, IOP-29 and IOP-M administered in three different conditions: in-person with paper and pencil, computerized in-person, and online. The analysis suggests that tests do not undergo significant changes when administered in different modalities and provides an important contribution to existing scientific literature, supporting the safe and valid use of psychological instruments in tele-assessment as well, allowing for personalized and inclusive assessment.

Il presente studio esplora l'importanza e le sfide odierne della valutazione psicologica, un processo che richiede una profonda conoscenza delle dinamiche comportamentali e della personalità per formulare diagnosi e strategie di trattamento. Viene mostrato come la pandemia da COVID-19 abbia accelerato l'adozione del tele-assessment, per poi analizzare l'impatto che la tecnologia ha sulla valutazione psicologica, presentando nuove sfide sia etiche sia pratiche per i professionisti: gli strumenti dello psicologo continuano ad adattarsi ed evolvere per soddisfare le esigenze dei clienti in modo efficace e responsabile. L’obiettivo dello studio è valutare l’equivalenza di PAI, IOP-29 e IOP-M somministrati in tre condizioni differenti: in presenza con carta e matita, in presenza computerizzato e online. L'analisi suggerisce che i test non subiscono cambiamenti significativi quando vengono somministrati in modalità diverse e offre un contributo importante alla letteratura scientifica esistente, sostenendo l'uso sicuro e valido degli strumenti psicologici anche nel tele-assessment, permettendo una valutazione personalizzata e inclusiva.

Nuove modalità di somministrazione: Uno studio sperimentale con IOP

GALLO, DEBORA
2023/2024

Abstract

Il presente studio esplora l'importanza e le sfide odierne della valutazione psicologica, un processo che richiede una profonda conoscenza delle dinamiche comportamentali e della personalità per formulare diagnosi e strategie di trattamento. Viene mostrato come la pandemia da COVID-19 abbia accelerato l'adozione del tele-assessment, per poi analizzare l'impatto che la tecnologia ha sulla valutazione psicologica, presentando nuove sfide sia etiche sia pratiche per i professionisti: gli strumenti dello psicologo continuano ad adattarsi ed evolvere per soddisfare le esigenze dei clienti in modo efficace e responsabile. L’obiettivo dello studio è valutare l’equivalenza di PAI, IOP-29 e IOP-M somministrati in tre condizioni differenti: in presenza con carta e matita, in presenza computerizzato e online. L'analisi suggerisce che i test non subiscono cambiamenti significativi quando vengono somministrati in modalità diverse e offre un contributo importante alla letteratura scientifica esistente, sostenendo l'uso sicuro e valido degli strumenti psicologici anche nel tele-assessment, permettendo una valutazione personalizzata e inclusiva.
New administration methods: An experimental study with the IOP
This study explores the importance and challenges of psychological assessment, a process that requires a deep understanding of behavioral and personality dynamics to formulate diagnoses and treatment strategies. It is shown how the COVID-19 pandemic has accelerated the adoption of tele-assessment, and then analyze the impact that technology has on psychological assessment, presenting new challenges both ethical and practical for practioners: the psychologist's tools continue to adapt and evolve to meet clients' needs in an effective and responsible way. The objective of this study is to evaluate the equivalence of PAI, IOP-29 and IOP-M administered in three different conditions: in-person with paper and pencil, computerized in-person, and online. The analysis suggests that tests do not undergo significant changes when administered in different modalities and provides an important contribution to existing scientific literature, supporting the safe and valid use of psychological instruments in tele-assessment as well, allowing for personalized and inclusive assessment.
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