This thesis attempts to find an answer to the following question: Does Eni utilize a sustainable marketing strategy? To structure this study I used the theoretical concepts learned during the class ¿Principles of Marketing¿ by Piergiorgio Re and Chiara Giachino, that I have found really interesting and formative. The thesis analyzes the marketing mix of Eni, leading Italian company within the energetic industry, going through the 4P: product, price, placement and promotion. In addition I decided to look at a new P, people, as I think that this is a new and crucial dimension for the energetic industry where the ¿green¿ component is becoming more and more relevant. Being more specific the analyzed themes will be: what does Eni produce, the price it should apply, its position within the industry and the possible promotional strategies. For what concerns the fifth P, people, it represents the consumer not as customer but as a person with a strong perception of the environmental cause. A 2.0 consumer, conscious of the impact that his actions can have on the external environment and on its future. This is what I mean with ¿green marketing¿. In my opinion nowadays the marketing is no longer oriented to the product and its direct sale, but on the final client. Thus in a saturated market featured by a decrease in consumptions, the social responsibility would represent an additional value and a competitive advantage. Going forward I will investigate on the promotional and communication strategy by Eni, focusing on their sustainability. To carry out such research I have used Eni database, that I was able to access thanks to Miss Anna Landolfi. And then I will compare the sustainable actions implemented by Eni Spa with those of its main competitors, emphasizing the main differences. In conclusion, thanks to all the above mentioned analysis, I will be able to answer to the research question and to add my personal reflections.

Con la mia tesi di laurea cercherò di rispondere ad una domanda: può essere considerato sostenibile il marketing di Eni? Utilizzerò le nozioni apprese nelle lezioni di marketing di Piergiorgio Re e Chiara Giachino del primo anno di università, che fin dal primo giorno hanno suscitato in me grande interesse. L'elaborato vorrà essere un percorso nel marketing mix della famosa azienda leader italiana del settore energetico e analizzerà le ¿quatto P¿ più una quinta che ritengo fondamentale nel mercato green dell'energia che è sempre in continuo divenire. Product, price, placement, promotion, people. Cosa produrre, che prezzo deve avere il prodotto, come lo posiziono sul mercato e come posso promuoverlo. Ho ritenuto giusto aggiungere una ultima ¿quinta P¿. People sta per consumatore, ma per consumatore visto non come compratore ma come persona, con una sostenibilità e un forte senso di responsabilità nei confronti degli altri e del pianeta. Un consumatore 2.0, che si preoccupa di consumare consapevolmente. A parer mio questa è l'essenza stessa del green marketing. Il marketing da anni non è più orientato al prodotto, nemmeno alla vendita o al mercato, ma al cliente. In un mercato ormai saturo, con contrazione dei consumi, la responsabilità sociale offre un valore aggiunto. Nella seconda parte del percorso analizzerò spot, campagne promozionali ed eventi che Eni ha ideato, con un'attenzione particolare alla sostenibilità. Per questo progetto, di fondamentale supporto mi è stato l'archivio storico Eni, contattato grazie alla collaborazione con la gentilissima dott.ssa Anna Landolfi. Per concludere confronterò le politiche sostenibili di Eni SpA con le sue principali aziende concorrenti, avendo cura di sottolinearne le differenze. Risponderò alla domanda iniziale con considerazioni finali su ambiente, ecologia ed energie rinnovabili.

Il marketing di Eni può considerarsi sostenibile?

CARRETTO, MARTINA
2016/2017

Abstract

Con la mia tesi di laurea cercherò di rispondere ad una domanda: può essere considerato sostenibile il marketing di Eni? Utilizzerò le nozioni apprese nelle lezioni di marketing di Piergiorgio Re e Chiara Giachino del primo anno di università, che fin dal primo giorno hanno suscitato in me grande interesse. L'elaborato vorrà essere un percorso nel marketing mix della famosa azienda leader italiana del settore energetico e analizzerà le ¿quatto P¿ più una quinta che ritengo fondamentale nel mercato green dell'energia che è sempre in continuo divenire. Product, price, placement, promotion, people. Cosa produrre, che prezzo deve avere il prodotto, come lo posiziono sul mercato e come posso promuoverlo. Ho ritenuto giusto aggiungere una ultima ¿quinta P¿. People sta per consumatore, ma per consumatore visto non come compratore ma come persona, con una sostenibilità e un forte senso di responsabilità nei confronti degli altri e del pianeta. Un consumatore 2.0, che si preoccupa di consumare consapevolmente. A parer mio questa è l'essenza stessa del green marketing. Il marketing da anni non è più orientato al prodotto, nemmeno alla vendita o al mercato, ma al cliente. In un mercato ormai saturo, con contrazione dei consumi, la responsabilità sociale offre un valore aggiunto. Nella seconda parte del percorso analizzerò spot, campagne promozionali ed eventi che Eni ha ideato, con un'attenzione particolare alla sostenibilità. Per questo progetto, di fondamentale supporto mi è stato l'archivio storico Eni, contattato grazie alla collaborazione con la gentilissima dott.ssa Anna Landolfi. Per concludere confronterò le politiche sostenibili di Eni SpA con le sue principali aziende concorrenti, avendo cura di sottolinearne le differenze. Risponderò alla domanda iniziale con considerazioni finali su ambiente, ecologia ed energie rinnovabili.
ITA
This thesis attempts to find an answer to the following question: Does Eni utilize a sustainable marketing strategy? To structure this study I used the theoretical concepts learned during the class ¿Principles of Marketing¿ by Piergiorgio Re and Chiara Giachino, that I have found really interesting and formative. The thesis analyzes the marketing mix of Eni, leading Italian company within the energetic industry, going through the 4P: product, price, placement and promotion. In addition I decided to look at a new P, people, as I think that this is a new and crucial dimension for the energetic industry where the ¿green¿ component is becoming more and more relevant. Being more specific the analyzed themes will be: what does Eni produce, the price it should apply, its position within the industry and the possible promotional strategies. For what concerns the fifth P, people, it represents the consumer not as customer but as a person with a strong perception of the environmental cause. A 2.0 consumer, conscious of the impact that his actions can have on the external environment and on its future. This is what I mean with ¿green marketing¿. In my opinion nowadays the marketing is no longer oriented to the product and its direct sale, but on the final client. Thus in a saturated market featured by a decrease in consumptions, the social responsibility would represent an additional value and a competitive advantage. Going forward I will investigate on the promotional and communication strategy by Eni, focusing on their sustainability. To carry out such research I have used Eni database, that I was able to access thanks to Miss Anna Landolfi. And then I will compare the sustainable actions implemented by Eni Spa with those of its main competitors, emphasizing the main differences. In conclusion, thanks to all the above mentioned analysis, I will be able to answer to the research question and to add my personal reflections.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/88428