The following paper aims to fill a gap identified within the existing literature. Although there are numerous literary contributions on the topics of influencer marketing and the B Corp movement, some gaps emerge regarding their potential integration. The goal of this thesis is therefore to analyze whether, and if so, how B Corp companies or those that have acquired the legal status of Benefit Corporations use influencer marketing and what the emerging trends are in these contexts. This analysis will cover aspects ranging from the selection of influencers to the objectives companies aim to achieve, and the metrics considered to evaluate the impact generated. Moreover, the study will also focus on analyzing the perception of influencer marketing by B Corps/Benefit Corporations among a specific group of stakeholders: consumers. More precisely, the sample analyzed will focus on Generation Z, individuals born between 1997 and 2012. The first part of the study will be conducted through a qualitative analysis, with interviews of members from Benefit and/or B Corp organizations. On the other hand, the investigation of Gen Z’s perception will be approached from a quantitative perspective, using a questionnaire.

Il seguente elaborato intende colmare un gap individuato all'interno della letteratura esistente. Seppur oggi sui temi di influencer marketing e movimento B Corp siano presenti numerosi contributi letterari, emergono alcune lacune riguardo una possibile integrazione. Obiettivo della tesi è dunque quello di analizzare se, ed eventualmente come, le imprese B Corp o che hanno acquisito lo status legale di società Benefit utilizzino l'influencer marketing e quali siano i trend emergenti in questi contesti, passando dalla selezione dell'influencer, agli obiettivi che le imprese intendono soddisfare, fino ad arrivare alle metriche tenute in considerazione per valutare l'impatto generato. Inoltre tale studio si concentrerà anche sull'analisi della percezione dell'influencer marketing delle B Corp/Società Benefit di un preciso gruppo di stakeholder, ovvero i consumatori. Più precisamente il campione analizzato prenderà in considerazione la Generazione Z, ovvero i nativi tra il 1997 e il 2012. La prima parte dello studio sarà condotto attraverso un'analisi qualitativa, con interviste a membri di organizzazioni Benefit e/o B Corp. L'indagine della percezione della Gen Z verrà invece studiato dal punto di vista quantitativo, attraverso un questionario.

Influencer marketing e B Corp: un'analisi dei trend emergenti e della percezione della Generazione Z

RIGOLLI, LORENZO
2023/2024

Abstract

Il seguente elaborato intende colmare un gap individuato all'interno della letteratura esistente. Seppur oggi sui temi di influencer marketing e movimento B Corp siano presenti numerosi contributi letterari, emergono alcune lacune riguardo una possibile integrazione. Obiettivo della tesi è dunque quello di analizzare se, ed eventualmente come, le imprese B Corp o che hanno acquisito lo status legale di società Benefit utilizzino l'influencer marketing e quali siano i trend emergenti in questi contesti, passando dalla selezione dell'influencer, agli obiettivi che le imprese intendono soddisfare, fino ad arrivare alle metriche tenute in considerazione per valutare l'impatto generato. Inoltre tale studio si concentrerà anche sull'analisi della percezione dell'influencer marketing delle B Corp/Società Benefit di un preciso gruppo di stakeholder, ovvero i consumatori. Più precisamente il campione analizzato prenderà in considerazione la Generazione Z, ovvero i nativi tra il 1997 e il 2012. La prima parte dello studio sarà condotto attraverso un'analisi qualitativa, con interviste a membri di organizzazioni Benefit e/o B Corp. L'indagine della percezione della Gen Z verrà invece studiato dal punto di vista quantitativo, attraverso un questionario.
Influencer Marketing and B Corporations: An Analysis of Emerging Trends and Generation Z's Perception
The following paper aims to fill a gap identified within the existing literature. Although there are numerous literary contributions on the topics of influencer marketing and the B Corp movement, some gaps emerge regarding their potential integration. The goal of this thesis is therefore to analyze whether, and if so, how B Corp companies or those that have acquired the legal status of Benefit Corporations use influencer marketing and what the emerging trends are in these contexts. This analysis will cover aspects ranging from the selection of influencers to the objectives companies aim to achieve, and the metrics considered to evaluate the impact generated. Moreover, the study will also focus on analyzing the perception of influencer marketing by B Corps/Benefit Corporations among a specific group of stakeholders: consumers. More precisely, the sample analyzed will focus on Generation Z, individuals born between 1997 and 2012. The first part of the study will be conducted through a qualitative analysis, with interviews of members from Benefit and/or B Corp organizations. On the other hand, the investigation of Gen Z’s perception will be approached from a quantitative perspective, using a questionnaire.
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