This thesis is structured into three chapters. The first chapter explores the concept of Corporate Social Responsibility (CSR), defining and analyzing the theoretical and regulatory development of the concept. Subsequently, the second chapter addresses the issue of CSR decoupling, focusing on the characteristics and motivations behind this phenomenon and illustrating some practical cases. The third and final chapter of the thesis focuses on a quantitative analysis aimed at understanding the relationship between financial performance and ESG and GRI ratings. The goal is to assess whether the presence of internal CSR control mechanisms influences the financial results of companies and, after analyzing the results, to verify if sustainability issues have a more significant impact in B2C sectors compared to B2B sectors. The research objectives are as follows: What is the origin of the concept of Corporate Social Responsibility, and how has it evolved over time? What are the key factors driving CSR decoupling? How do internal CSR control mechanisms and adherence to sustainability issues (measured by ESG and GRI ratings) influence the phenomenon of decoupling? Does the impact of CSR decoupling on financial performance differ between B2C markets (Food & Beverage and Fashion) and B2B markets (Automotive)? These research questions guide the entire study, shaping both the literature review and the analysis methodology. Understanding the dynamics of Corporate Social Responsibility and CSR decoupling will provide practical recommendations for companies on how to improve the implementation of their CSR policies and ensure better alignment between their statements and actual actions.

La presente tesi si struttura in tre capitoli; nel primo si andrà ad esplorare il concetto di corporate social responsability, definendo ed analizzando lo sviluppo teorico e normativo del concetto. Successivamente nel secondo capitolo verrà affrontato il problema del CSR Decoupling, soffermandosi su quali siano le caratteristiche e le motivazioni della presenza di tale fenomeno ed illustrando alcuni casi pratici. Il terzo ed ultimo capitolo della tesi verterà su un’analisi quantitativa con lo scopo per comprendere quale sia la relazione tra performance finanziarie e rating ESG e GRI, per capire se la presenza di meccanismi interni di controllo della CSR influisca sui risultati finanziari delle imprese ed in ultima battuta, una volta analizzati i risultati, verificare se le tematiche di sostenibilità abbiano un impatto più significativo in settori B2C rispetto a settori B2B. Gli obiettivi della ricerca sono i seguenti Qual’è l'origine del concetto di Responsabilità sociale d’impresa e qual'è stata la sua evoluzione nel tempo? ● Quali sono i fattori determinanti del CSR decoupling? ● In che modo meccanismi interni di controllo della CSR e l’ottemperanza ai temi di sostenibilità (misurati con rating ESG e GRI) influiscono sul fenomeno del decoupling? ● L’impatto del fenomeno sulle performance finanziarie è differente a seconda che si tratti di un mercato B2C (Food & Beverage e Fashion) o di un mercato B2B (Automotive)? Queste domande di ricerca guideranno l'intero studio, orientando sia la revisione della letteratura che la metodologia di analisi. La comprensione delle dinamiche di responsabilità sociale d’impresa e di CSR decoupling permetterà di offrire raccomandazioni pratiche per le aziende su come migliorare l'implementazione delle loro politiche di responsabilità sociale e garantire un maggiore allineamento tra dichiarazioni e azioni reali.

"CSR e Decoupling: un'analisi dell'impatto della pratiche di sostenibilità sulle performance finanziarie"

BERTOLUCCI, STEFANO
2023/2024

Abstract

La presente tesi si struttura in tre capitoli; nel primo si andrà ad esplorare il concetto di corporate social responsability, definendo ed analizzando lo sviluppo teorico e normativo del concetto. Successivamente nel secondo capitolo verrà affrontato il problema del CSR Decoupling, soffermandosi su quali siano le caratteristiche e le motivazioni della presenza di tale fenomeno ed illustrando alcuni casi pratici. Il terzo ed ultimo capitolo della tesi verterà su un’analisi quantitativa con lo scopo per comprendere quale sia la relazione tra performance finanziarie e rating ESG e GRI, per capire se la presenza di meccanismi interni di controllo della CSR influisca sui risultati finanziari delle imprese ed in ultima battuta, una volta analizzati i risultati, verificare se le tematiche di sostenibilità abbiano un impatto più significativo in settori B2C rispetto a settori B2B. Gli obiettivi della ricerca sono i seguenti Qual’è l'origine del concetto di Responsabilità sociale d’impresa e qual'è stata la sua evoluzione nel tempo? ● Quali sono i fattori determinanti del CSR decoupling? ● In che modo meccanismi interni di controllo della CSR e l’ottemperanza ai temi di sostenibilità (misurati con rating ESG e GRI) influiscono sul fenomeno del decoupling? ● L’impatto del fenomeno sulle performance finanziarie è differente a seconda che si tratti di un mercato B2C (Food & Beverage e Fashion) o di un mercato B2B (Automotive)? Queste domande di ricerca guideranno l'intero studio, orientando sia la revisione della letteratura che la metodologia di analisi. La comprensione delle dinamiche di responsabilità sociale d’impresa e di CSR decoupling permetterà di offrire raccomandazioni pratiche per le aziende su come migliorare l'implementazione delle loro politiche di responsabilità sociale e garantire un maggiore allineamento tra dichiarazioni e azioni reali.
CSR and Decoupling: An analysis of the impact of sustainability practices on financial performance.
This thesis is structured into three chapters. The first chapter explores the concept of Corporate Social Responsibility (CSR), defining and analyzing the theoretical and regulatory development of the concept. Subsequently, the second chapter addresses the issue of CSR decoupling, focusing on the characteristics and motivations behind this phenomenon and illustrating some practical cases. The third and final chapter of the thesis focuses on a quantitative analysis aimed at understanding the relationship between financial performance and ESG and GRI ratings. The goal is to assess whether the presence of internal CSR control mechanisms influences the financial results of companies and, after analyzing the results, to verify if sustainability issues have a more significant impact in B2C sectors compared to B2B sectors. The research objectives are as follows: What is the origin of the concept of Corporate Social Responsibility, and how has it evolved over time? What are the key factors driving CSR decoupling? How do internal CSR control mechanisms and adherence to sustainability issues (measured by ESG and GRI ratings) influence the phenomenon of decoupling? Does the impact of CSR decoupling on financial performance differ between B2C markets (Food & Beverage and Fashion) and B2B markets (Automotive)? These research questions guide the entire study, shaping both the literature review and the analysis methodology. Understanding the dynamics of Corporate Social Responsibility and CSR decoupling will provide practical recommendations for companies on how to improve the implementation of their CSR policies and ensure better alignment between their statements and actual actions.
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