This research thesis focuses on the impact of digital institutional communication tools and strategies on the European public sphere, considering the case study of the 2024 European elections. Through a qualitative methodology, articulated in a series of semi-structured interviews with European institutional communication professionals, informal groups, and third sector entities that complemented the EU institutional campaign in the months leading up to the vote, the research aims to understand whether and how the tools and strategies adopted by these actors were effective. Specifically, it investigates how these efforts managed to puncture the so-called European bubble and contribute to the public sphere in Europe. The paper opens with a preliminary analysis of the theoretical framework related to the issues of the public sphere and the evolution of participatory practices in Europe, with a particular focus on the role of young people. Then, through the reconstruction of a timeline of relevant legislation and to a theoretical framing of the concepts of digital participation and digital participatory platforms, an overview of the participatory context within the European Union is outlined. Next, the research considers the activities - online and offline - carried out first by institutions and then by associations in support of the institutional campaign for the 2024 European elections, which were functional in building a network of actively engaged young citizens within civil society. Finally, it turns its attention in particular to the role of digital technologies used to activate and create engagement in their audiences. Among the digital tools analyzed, the research focuses on the impact of social media and social networks, artificial intelligence (AI) tools, and digital participatory platforms.

Il presente elaborato di ricerca si concentra sull’impatto di strumenti e strategie digitali di comunicazione istituzionale sulla sfera pubblica europea, prendendo in considerazione il caso studio delle elezioni europee 2024. Attraverso una metodologia qualitativa, articolata su una serie di interviste semi-strutturate rivolte a professionisti della comunicazione istituzionale europea, gruppi informali ed enti del terzo settore che hanno integrato la campagna istituzionale dell'UE nei mesi precedenti al voto, la ricerca intende comprendere se e come gli strumenti e le strategie adottate da questi attori siano state efficaci nel bucare la cosiddetta bolla europea e contribuire alla sfera pubblica in Europa. L'elaborato si apre con un'analisi preliminare del framework teorico relativo ai temi della sfera pubblica e dell'evoluzione delle pratiche di partecipazione in Europa, con particolare riferimento al ruolo dei giovani. In seguito, attraverso la ricostruzione di una timeline della normativa in materia e ad un inquadramento teorico dei concetti di partecipazione digitale e di piattaforme digitali di partecipazione, viene delineata una panoramica del contesto partecipativo all’interno dell’Unione europea. Successivamente, la ricerca considera le attività - online e offline – svolte prima dalle istituzioni e poi dalle associazioni a supporto della campagna istituzionale per le elezioni europee 2024, funzionali alla costruzione di un network di giovani cittadini impegnati attivamente all’interno della società civile. Infine, rivolge la sua attenzione in particolare al ruolo delle tecnologie digitali utilizzate per raccontare, coinvolgere, attivare e creare engagement nel proprio pubblico. Tra gli strumenti digitali analizzati, la ricerca si sofferma sull’impatto di social media e social network, strumenti di intelligenza artificiale (AI) e piattaforme digitali di partecipazione.

Partecipazione, mobilitazione, engagement: strumenti e strategie digitali nella campagna di comunicazione per le elezioni europee 2024.

FORNACINI, MARTA
2023/2024

Abstract

Il presente elaborato di ricerca si concentra sull’impatto di strumenti e strategie digitali di comunicazione istituzionale sulla sfera pubblica europea, prendendo in considerazione il caso studio delle elezioni europee 2024. Attraverso una metodologia qualitativa, articolata su una serie di interviste semi-strutturate rivolte a professionisti della comunicazione istituzionale europea, gruppi informali ed enti del terzo settore che hanno integrato la campagna istituzionale dell'UE nei mesi precedenti al voto, la ricerca intende comprendere se e come gli strumenti e le strategie adottate da questi attori siano state efficaci nel bucare la cosiddetta bolla europea e contribuire alla sfera pubblica in Europa. L'elaborato si apre con un'analisi preliminare del framework teorico relativo ai temi della sfera pubblica e dell'evoluzione delle pratiche di partecipazione in Europa, con particolare riferimento al ruolo dei giovani. In seguito, attraverso la ricostruzione di una timeline della normativa in materia e ad un inquadramento teorico dei concetti di partecipazione digitale e di piattaforme digitali di partecipazione, viene delineata una panoramica del contesto partecipativo all’interno dell’Unione europea. Successivamente, la ricerca considera le attività - online e offline – svolte prima dalle istituzioni e poi dalle associazioni a supporto della campagna istituzionale per le elezioni europee 2024, funzionali alla costruzione di un network di giovani cittadini impegnati attivamente all’interno della società civile. Infine, rivolge la sua attenzione in particolare al ruolo delle tecnologie digitali utilizzate per raccontare, coinvolgere, attivare e creare engagement nel proprio pubblico. Tra gli strumenti digitali analizzati, la ricerca si sofferma sull’impatto di social media e social network, strumenti di intelligenza artificiale (AI) e piattaforme digitali di partecipazione.
Participation, mobilization, engagement: digital tools and strategies in the communication campaign for the 2024 European elections.
This research thesis focuses on the impact of digital institutional communication tools and strategies on the European public sphere, considering the case study of the 2024 European elections. Through a qualitative methodology, articulated in a series of semi-structured interviews with European institutional communication professionals, informal groups, and third sector entities that complemented the EU institutional campaign in the months leading up to the vote, the research aims to understand whether and how the tools and strategies adopted by these actors were effective. Specifically, it investigates how these efforts managed to puncture the so-called European bubble and contribute to the public sphere in Europe. The paper opens with a preliminary analysis of the theoretical framework related to the issues of the public sphere and the evolution of participatory practices in Europe, with a particular focus on the role of young people. Then, through the reconstruction of a timeline of relevant legislation and to a theoretical framing of the concepts of digital participation and digital participatory platforms, an overview of the participatory context within the European Union is outlined. Next, the research considers the activities - online and offline - carried out first by institutions and then by associations in support of the institutional campaign for the 2024 European elections, which were functional in building a network of actively engaged young citizens within civil society. Finally, it turns its attention in particular to the role of digital technologies used to activate and create engagement in their audiences. Among the digital tools analyzed, the research focuses on the impact of social media and social networks, artificial intelligence (AI) tools, and digital participatory platforms.
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