The rise in the number of students with Specific Learning Disorders “DSA”, and together with the application of Decree-Law No. 170/2010 Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico” (New norms for Students with Specific Learning Disorders) have a great impact on teaching and learning. The introduction of the Decree-Law necessitates teaching methods which prioritize individual learning and which, by introducing Recommended Dispensative and Compensatory Measures, has also made it possible to guarantee equality and support during the learning process. As a result of this, the teaching-learning process has become more aware of the needs of each individual. This thesis focuses on the use of Information and Communication Technology (ICT) in teaching; ICT includes all the technological tools and processes that can be used to produce and improve knowledge and promote learning on the part of students with special needs. The introduction of ICT in schools, aided by the National Plan for Digital Education, fundamental pillar of “La Buona Scuola” (Good Education - Decree-Law 107/2015), whose main aims were education reforms, was important in the field of special needs teaching and learning. In particular, the digital learning is now employed to ensure that students with learning difficulties have access to knowledge, are autonomous and can take part in society, all of which can improve people's lifestyle. Thanks to the potential of of ICT students with learning difficulties are able to compensate for their reading, writing and mathematical difficulties. Such technological tools are more effective if they are used as an aid to traditional teaching methods rather than as a substitute for them. In order to foster new pedagogical methods, however support teachers should always bear in mind that children and young people with learning difficulties also have emotional needs.

L’aumento del numero di studenti con diagnosi di DSA e l’approvazione della legge n.170/2010 “Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico”, che invita a una didattica individualizzata e personalizzata e che individua nelle Misure dispensative e negli Strumenti compensativi la possibilità di assicurare equità e supporto nell’apprendimento, hanno contribuito alla realizzazione di una didattica attenta e responsabile dei bisogni di ciascun individuo. In questa tesi si pone attenzione alle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC) per l’utilizzo didattico, che sono tutti quei processi e strumenti tecnologici che servono a produrre e migliorare le conoscenze e favorire l’apprendimento degli alunni con bisogni educativi speciali. L’ingresso delle TIC all’interno della scuola, sostenuto dal Piano Nazionale Scuola Digitale, pilastro fondamentale de La Buona Scuola (legge 107/2015), al cui centro vi sono l’innovazione del sistema scolastico e le opportunità dell’educazione digitale, le colloca nel campo della didattica speciale e della disabilità come strumenti prioritari per garantire l’accesso alla conoscenza, l’autonomia e la partecipazione sociale contribuendo alla crescita della qualità di vita delle persone. Grazie alle loro potenzialità permettono agli alunni con DSA di andare a compensare i disturbi nella lettura, nella scrittura e nel calcolo. Tali tecnologie risultano maggiormente efficaci se hanno una funzione supplementare, rispetto all’insegnamento tradizionale, invece che una funzione sostitutiva. Al fine di promuovere il cambiamento, l’insegnante di sostegno deve tenere in debita considerazione anche tutti quegli aspetti emotivi che bambini/e e ragazzi/e con DSA portano con sé.

DSA, TECNOLOGIE E DIDATTICA INCLUSIVA: Come le nuove tecnologie digitali possono favorire l'inclusione e l'apprendimento degli alunni con DSA. Il ruolo dell'insegnante di sostegno.

COLELLA, MARGHERITA
2021/2022

Abstract

L’aumento del numero di studenti con diagnosi di DSA e l’approvazione della legge n.170/2010 “Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico”, che invita a una didattica individualizzata e personalizzata e che individua nelle Misure dispensative e negli Strumenti compensativi la possibilità di assicurare equità e supporto nell’apprendimento, hanno contribuito alla realizzazione di una didattica attenta e responsabile dei bisogni di ciascun individuo. In questa tesi si pone attenzione alle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC) per l’utilizzo didattico, che sono tutti quei processi e strumenti tecnologici che servono a produrre e migliorare le conoscenze e favorire l’apprendimento degli alunni con bisogni educativi speciali. L’ingresso delle TIC all’interno della scuola, sostenuto dal Piano Nazionale Scuola Digitale, pilastro fondamentale de La Buona Scuola (legge 107/2015), al cui centro vi sono l’innovazione del sistema scolastico e le opportunità dell’educazione digitale, le colloca nel campo della didattica speciale e della disabilità come strumenti prioritari per garantire l’accesso alla conoscenza, l’autonomia e la partecipazione sociale contribuendo alla crescita della qualità di vita delle persone. Grazie alle loro potenzialità permettono agli alunni con DSA di andare a compensare i disturbi nella lettura, nella scrittura e nel calcolo. Tali tecnologie risultano maggiormente efficaci se hanno una funzione supplementare, rispetto all’insegnamento tradizionale, invece che una funzione sostitutiva. Al fine di promuovere il cambiamento, l’insegnante di sostegno deve tenere in debita considerazione anche tutti quegli aspetti emotivi che bambini/e e ragazzi/e con DSA portano con sé.
ITA
The rise in the number of students with Specific Learning Disorders “DSA”, and together with the application of Decree-Law No. 170/2010 Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico” (New norms for Students with Specific Learning Disorders) have a great impact on teaching and learning. The introduction of the Decree-Law necessitates teaching methods which prioritize individual learning and which, by introducing Recommended Dispensative and Compensatory Measures, has also made it possible to guarantee equality and support during the learning process. As a result of this, the teaching-learning process has become more aware of the needs of each individual. This thesis focuses on the use of Information and Communication Technology (ICT) in teaching; ICT includes all the technological tools and processes that can be used to produce and improve knowledge and promote learning on the part of students with special needs. The introduction of ICT in schools, aided by the National Plan for Digital Education, fundamental pillar of “La Buona Scuola” (Good Education - Decree-Law 107/2015), whose main aims were education reforms, was important in the field of special needs teaching and learning. In particular, the digital learning is now employed to ensure that students with learning difficulties have access to knowledge, are autonomous and can take part in society, all of which can improve people's lifestyle. Thanks to the potential of of ICT students with learning difficulties are able to compensate for their reading, writing and mathematical difficulties. Such technological tools are more effective if they are used as an aid to traditional teaching methods rather than as a substitute for them. In order to foster new pedagogical methods, however support teachers should always bear in mind that children and young people with learning difficulties also have emotional needs.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/85888