The thesis studies fast fashion from its inception to how it is understood today. Starting from a historical basis, it studies the environmental impacts it has on the planet, the working conditions of employees especially in South East Asian countries. The aim of this paper is, first and foremost, to highlight and focus consumer attention on environmental issues, while also emphasising workers' conditions. It will also deal with the concept of sustainability and 'greenwashing', a technique used extensively by fast fashion brands to deceive consumers into thinking their purchases are sustainable. After addressing all the issues of Fast Fashion, the various types of consumers and their buying habits will be analysed, also based on the target audience they belong to, and the marketing strategies that are used to attract people to buy more will be analysed. The final objective is to donate suggestions on how to change shopping habits to make them more sustainable, focusing on the change of these after the Covid-19 pandemic. In the last chapter, examples of sustainable fashion brands that are revolutionising the market will also be given.

La tesi studia il fast fashion dalla sua nascita fino a come viene inteso oggi. Partendo da una base storica studia gli impatti ambientali che ha sul pianeta, le condizioni di lavoro dei dipendenti soprattutto nei paesi del sud-est asiatico. L’obiettivo di questo elaborato è, in primis, quello di evidenziare e focalizzare l’attenzione del consumatore sulle problematiche ambientali, mettendo un accento anche sulle condizioni dei lavoratori. Verrà anche trattato il concetto di sostenibilità e il “greenwashing”, tecnica molto utilizzata dalle marche di moda veloce per ingannare il consumatore e fargli pensare che gli acquisti compiuti siano sostenibili. Dopo aver affrontato tutte le problematiche del Fast Fashion si analizzano le varie tipologie di consumatore e le sue abitudini di acquisto in base anche al target di cui fanno parte, analizzando, inoltre, le strategie di marketing che vengono utilizzate per attirare le persone a comprare di più. L’obiettivo finale è quello di donare dei suggerimenti su come modificare le abitudini di acquisto per renderle più sostenibili, focalizzandosi sul cambiamento di queste dopo la pandemia di Covid-19. Nell’ultimo capitolo, verranno anche donati degli esempi di marche di moda sostenibile che stanno rivoluzionando il mercato.

FAST FASHION: CONDIZIONI AMBIENTALI E COMPORTAMENTO DEL CONSUMATORE

BIANCHI, ELEONORA
2021/2022

Abstract

La tesi studia il fast fashion dalla sua nascita fino a come viene inteso oggi. Partendo da una base storica studia gli impatti ambientali che ha sul pianeta, le condizioni di lavoro dei dipendenti soprattutto nei paesi del sud-est asiatico. L’obiettivo di questo elaborato è, in primis, quello di evidenziare e focalizzare l’attenzione del consumatore sulle problematiche ambientali, mettendo un accento anche sulle condizioni dei lavoratori. Verrà anche trattato il concetto di sostenibilità e il “greenwashing”, tecnica molto utilizzata dalle marche di moda veloce per ingannare il consumatore e fargli pensare che gli acquisti compiuti siano sostenibili. Dopo aver affrontato tutte le problematiche del Fast Fashion si analizzano le varie tipologie di consumatore e le sue abitudini di acquisto in base anche al target di cui fanno parte, analizzando, inoltre, le strategie di marketing che vengono utilizzate per attirare le persone a comprare di più. L’obiettivo finale è quello di donare dei suggerimenti su come modificare le abitudini di acquisto per renderle più sostenibili, focalizzandosi sul cambiamento di queste dopo la pandemia di Covid-19. Nell’ultimo capitolo, verranno anche donati degli esempi di marche di moda sostenibile che stanno rivoluzionando il mercato.
ITA
The thesis studies fast fashion from its inception to how it is understood today. Starting from a historical basis, it studies the environmental impacts it has on the planet, the working conditions of employees especially in South East Asian countries. The aim of this paper is, first and foremost, to highlight and focus consumer attention on environmental issues, while also emphasising workers' conditions. It will also deal with the concept of sustainability and 'greenwashing', a technique used extensively by fast fashion brands to deceive consumers into thinking their purchases are sustainable. After addressing all the issues of Fast Fashion, the various types of consumers and their buying habits will be analysed, also based on the target audience they belong to, and the marketing strategies that are used to attract people to buy more will be analysed. The final objective is to donate suggestions on how to change shopping habits to make them more sustainable, focusing on the change of these after the Covid-19 pandemic. In the last chapter, examples of sustainable fashion brands that are revolutionising the market will also be given.
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