The aim of this study is to investigate the importance of communication, in the field of sustainability and crisis management, in the Ferrero Group, which has proved to be fundamental in the company’s management and its successful outcome. The concept of sustainability is strongly connected to communication issues and one of the keys to overcome occasional crisis can result too, from good communication. The thesis is therefore divided into three chapters. The first chapter introduces the concepts of sustainability and crisis management. The second chapter will represent both a descriptive and an analytical study, starting with the history of the company and the development obtained throughout the years and there will be a focus on the company’s commitment to sustainability with the presentation of the company’s annual sustainability report. In the third and last chapter, four cases of crisis management communication will be analysed in order to point out the Company’s strategies to get through them. In the last part of the thesis the crisis due to Covid-19 pandemic is taken into consideration for its strong economic and social impact on the company’s management.

Lo scopo di questo studio è quello di indagare l'importanza della comunicazione nel campo della sostenibilità e della gestione delle crisi, nel Gruppo Ferrero, che si è rivelata fondamentale per il successo dell’azienda. Il concetto di sostenibilità è fortemente connesso alla comunicazione ed una delle possibili soluzioni per superare crisi aziendali può derivare anch’essa da una buona comunicazione. La tesi si articola quindi in tre capitoli. Il primo capitolo introduce i concetti di sostenibilità e gestione delle crisi da un punto di vista bibliografico. Il secondo capitolo rappresenta sia uno studio descrittivo che analitico, partendo dalla storia dell'azienda e dallo sviluppo ottenuto negli anni, sarà presente successivamente un focus sull'impegno dell'azienda nell’ambito della sostenibilità con la presentazione del report annuale sulla sostenibilità dell'azienda Ferrero. Nel terzo ed ultimo capitolo saranno analizzati quattro casi di crisis management, al fine di evidenziare le strategie attuate dell'azienda per uscirne. Nell'ultima parte della tesi viene presa in considerazione la crisi dovuta al Covid-19, per il forte impatto economico e sociale che ha avuto sulla gestione dell'azienda.

La comunicazione nell'azienda Ferrero: sostenibilità e gestione delle crisi

BELLONE, GIULIA
2021/2022

Abstract

Lo scopo di questo studio è quello di indagare l'importanza della comunicazione nel campo della sostenibilità e della gestione delle crisi, nel Gruppo Ferrero, che si è rivelata fondamentale per il successo dell’azienda. Il concetto di sostenibilità è fortemente connesso alla comunicazione ed una delle possibili soluzioni per superare crisi aziendali può derivare anch’essa da una buona comunicazione. La tesi si articola quindi in tre capitoli. Il primo capitolo introduce i concetti di sostenibilità e gestione delle crisi da un punto di vista bibliografico. Il secondo capitolo rappresenta sia uno studio descrittivo che analitico, partendo dalla storia dell'azienda e dallo sviluppo ottenuto negli anni, sarà presente successivamente un focus sull'impegno dell'azienda nell’ambito della sostenibilità con la presentazione del report annuale sulla sostenibilità dell'azienda Ferrero. Nel terzo ed ultimo capitolo saranno analizzati quattro casi di crisis management, al fine di evidenziare le strategie attuate dell'azienda per uscirne. Nell'ultima parte della tesi viene presa in considerazione la crisi dovuta al Covid-19, per il forte impatto economico e sociale che ha avuto sulla gestione dell'azienda.
ENG
The aim of this study is to investigate the importance of communication, in the field of sustainability and crisis management, in the Ferrero Group, which has proved to be fundamental in the company’s management and its successful outcome. The concept of sustainability is strongly connected to communication issues and one of the keys to overcome occasional crisis can result too, from good communication. The thesis is therefore divided into three chapters. The first chapter introduces the concepts of sustainability and crisis management. The second chapter will represent both a descriptive and an analytical study, starting with the history of the company and the development obtained throughout the years and there will be a focus on the company’s commitment to sustainability with the presentation of the company’s annual sustainability report. In the third and last chapter, four cases of crisis management communication will be analysed in order to point out the Company’s strategies to get through them. In the last part of the thesis the crisis due to Covid-19 pandemic is taken into consideration for its strong economic and social impact on the company’s management.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/85003