The thesis analyzes the theme of intersectionality. In the first part of the work, there is an analysis of the origins and meaning of the term "intersectionality," coined in 1989 by Kimberlé Crenshaw to describe the interaction of multiple modes of social relations, with a focus on forms of discrimination related to various aspects of life, such as gender, social class, and ethnicity. It continues with an explanation of the main forms of discrimination that oppress today's society and highlights the importance of understanding individuals' privileges and oppressions in order to fully grasp the reality we live in. It concludes by presenting pedagogical authors who address the topic of intersectionality, such as bell hooks and Leslie McCall. The second part analyzes the life and works of Michela Murgia, focusing on the intersectional themes addressed in her books, such as patriarchy, racism, and homophobia. The author used all the tools at her disposal to make her voice heard and consistently fought for minority rights, emphasizing the importance of seeking the truth in everything. In the final part of the thesis, the educational relevance of intersectional theory and Murgia's works is highlighted, and theories and solutions are presented that may help in the attempt to create a more equitable society.

La tesi analizza il tema dell'intersezionalità. Nella prima parte del lavoro vi è un'analisi delle origini e del significato del termine "intersezionalità" coniato nel 1989 da Kimberle Crenshaw per indicare l'interazione di molteplici modalità di relazione sociale, con un focus sulle forme di discriminazione riferite ai vari ambiti di vita, quali genere, classe sociale, etnia. Continua con una spiegazione delle principali discriminazioni che opprimono la società odierna ed evidenzia l'importanza di conoscere privilegi e oppressioni degli individui per comprendere a pieno la realtà in cui viviamo; termina presentando gli autori pedagogici che trattano il tema dell'intersezionalità, autori quali bell hooks o Leslie McCall. Nella seconda parte vi è un'analisi sulla vita e le opere di Michela Murgia, con un focus sui temi intersezionali trattati nei suoi libri, come quello del patriarcato, del razzismo e dell'omofobia; l'autrice ha usato tutti i mezzi a sua disposizione per far sentire la sua voce e si è sempre battuta per i diritti delle minoranze, mostrando l'importanza di ricercare la verità in ogni cosa. Nell'ultima parte della tesi si mette in evidenza la rilevanza educativa della teoria intersezionale e delle opere di Murgia, e si presentano delle teorie e delle soluzioni utili per tentare di creare una società più equa.

L'intersezionalità come categoria pedagogica: un contributo dall'opera di Michela Murgia

GIANELLO, FLAVIA
2023/2024

Abstract

La tesi analizza il tema dell'intersezionalità. Nella prima parte del lavoro vi è un'analisi delle origini e del significato del termine "intersezionalità" coniato nel 1989 da Kimberle Crenshaw per indicare l'interazione di molteplici modalità di relazione sociale, con un focus sulle forme di discriminazione riferite ai vari ambiti di vita, quali genere, classe sociale, etnia. Continua con una spiegazione delle principali discriminazioni che opprimono la società odierna ed evidenzia l'importanza di conoscere privilegi e oppressioni degli individui per comprendere a pieno la realtà in cui viviamo; termina presentando gli autori pedagogici che trattano il tema dell'intersezionalità, autori quali bell hooks o Leslie McCall. Nella seconda parte vi è un'analisi sulla vita e le opere di Michela Murgia, con un focus sui temi intersezionali trattati nei suoi libri, come quello del patriarcato, del razzismo e dell'omofobia; l'autrice ha usato tutti i mezzi a sua disposizione per far sentire la sua voce e si è sempre battuta per i diritti delle minoranze, mostrando l'importanza di ricercare la verità in ogni cosa. Nell'ultima parte della tesi si mette in evidenza la rilevanza educativa della teoria intersezionale e delle opere di Murgia, e si presentano delle teorie e delle soluzioni utili per tentare di creare una società più equa.
Intersectionality as a pedagogical category: a contribution from the work of Michela Murgia
The thesis analyzes the theme of intersectionality. In the first part of the work, there is an analysis of the origins and meaning of the term "intersectionality," coined in 1989 by Kimberlé Crenshaw to describe the interaction of multiple modes of social relations, with a focus on forms of discrimination related to various aspects of life, such as gender, social class, and ethnicity. It continues with an explanation of the main forms of discrimination that oppress today's society and highlights the importance of understanding individuals' privileges and oppressions in order to fully grasp the reality we live in. It concludes by presenting pedagogical authors who address the topic of intersectionality, such as bell hooks and Leslie McCall. The second part analyzes the life and works of Michela Murgia, focusing on the intersectional themes addressed in her books, such as patriarchy, racism, and homophobia. The author used all the tools at her disposal to make her voice heard and consistently fought for minority rights, emphasizing the importance of seeking the truth in everything. In the final part of the thesis, the educational relevance of intersectional theory and Murgia's works is highlighted, and theories and solutions are presented that may help in the attempt to create a more equitable society.
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Descrizione: Analisi del significato del termine intersezionalità e dei suoi sviluppi in campo educativo, con riferimento alla vita e alle opere di Michela Murgia, alle strategie educative per creare una società equa e alla mia esperienza di vita.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/8486