The relevance of the student-teacher relationship has long been established in the literature. Likewise, it is important to continue to explore the possibilities of the impact this relationship has on different aspects of child and youth development. Many researches have focused on the link between the two main school actors, however, the feminization of the teaching staff appears to be an obstacle to fully understanding the relational dynamics that take place in the classroom. For this reason, the present study aims to investigate the relationships between the gender variable and the quality of the student-teacher relationship. Can having a male teacher be a benefit? Does it have more effect on male pupils? Does the student-teacher relationship vary by gender? A sample of pupils from some elementary school in the province of Cuneo that boast a male teacher in their class were surveyed to answer questions of this kind. The relationship was investigated both from the perspective of the teacher, through the use of the Student-Teacher Relationship Scale (STRS; Pianta, 2001), and from that of the individual pupil using the Young Children's Appraisals of Teacher Support (Y-CATS; Mantzicopoulos & Neuharth-Pritchett, 2003). The construct of moral disengagement is also analyzed using the related questionnaire (Bandura, Barbaranelli, Caprara, Pastorelli, 1996) and how it is related to relationship quality and gender. The first chapter provides an introduction to the construct of gender, how it gives rise to stereotypes and prejudices, and how it is delineated in the school setting. This is followed by the chapter devoted to the student-teacher relationship, which has been much investigated over the years, especially from the perspective of the teacher. In addition to emphasizing the importance of this relationship as a protective factor and as a predictor of pupils' social, emotional and scholastic development; the main tools for detecting the quality of the relationship will be introduced. The third chapter, on the other hand, will mainly focus on the research and studies that have been conducted on this topic. Finally, the paper will be concluded with the experimental chapter in which the objectives of the implemented research will be presented along with the relevant hypotheses, from which the presentation and discussion of the results obtained from the study will be derived.

La rilevanza del rapporto insegnante-alunno è da tempo consolidata in letteratura. Allo stesso modo è importante continuare ad esplorare le possibilità di impatto che tale relazione ha sui diversi aspetti dello sviluppo di bambini e ragazzi. Molte ricerche si sono concentrate sul legame tra i due principali attori scolastici, tuttavia la femminilizzazione del corpo docente appare un ostacolo per comprendere fino in fondo le dinamiche relazionali che si instaurano in aula. Per questo motivo il presente studio vuole indagare le relazioni che intercorrono tra la variabile genere e la qualità del rapporto insegnante-alunno. Avere un insegnante uomo può essere un beneficio? Ha più effetti sugli alunni maschi? La relazione insegnante-alunno varia in base al genere? Per dare una risposta a domande di questo tipo è stato interpellato un campione di alunni di alcune scuole primarie della provincia di Cuneo che vantano un insegnante uomo nella propria classe. Il rapporto è stato indagato sia dal punto di vista del docente, attraverso l’uso della Student-Teacher Relationship Scale (STRS; Pianta, 2001), sia da quello del singolo alunno utilizzando lo Young Children’s Appraisals of Teacher Support (Y-CATS; Mantzicopoulos & Neuharth-Pritchett, 2003). Viene inoltre analizzato il costrutto di disimpegno morale utilizzando il relativo questionario (Bandura, Barbaranelli, Caprara, Pastorelli, 1996) e come questo sia correlato alla qualità della relazione e al genere. Il primo capitolo fornisce un’introduzione sul costrutto di genere, come questo dà vita a stereotipi e pregiudizi e come si delinea in ambiente scolastico. Seguirà il capitolo dedicato alla relazione insegnante-alunno, assai indagata nel corso degli anni, soprattutto dalla prospettiva del docente. Oltre a sottolineare l’importanza di tale rapporto come fattore di protezione e come predittivo dello sviluppo sociale, emotivo e scolastico degli alunni; verranno introdotti i principali strumenti di rilevazione della qualità della relazione insegnante-allievo. Il terzo capitolo invece, verterà principalmente sulle ricerche e sugli studi che sono stati condotti in merito all’argomento in questione. Infine, si concluderà l’elaborato con il capitolo sperimentale in cui verranno presentati gli obiettivi della ricerca attuata, con le relative ipotesi, da cui ne deriva la presentazione e la discussione dei risultati ottenuti dallo studio.

Genere e qualità della relazione insegnante-allievo: un'indagine empirica nel contesto della scuola primaria sulle interazioni tra genere dell'insegnante, qualità della relazione e sviluppo morale

DUTTO, LUNA
2021/2022

Abstract

La rilevanza del rapporto insegnante-alunno è da tempo consolidata in letteratura. Allo stesso modo è importante continuare ad esplorare le possibilità di impatto che tale relazione ha sui diversi aspetti dello sviluppo di bambini e ragazzi. Molte ricerche si sono concentrate sul legame tra i due principali attori scolastici, tuttavia la femminilizzazione del corpo docente appare un ostacolo per comprendere fino in fondo le dinamiche relazionali che si instaurano in aula. Per questo motivo il presente studio vuole indagare le relazioni che intercorrono tra la variabile genere e la qualità del rapporto insegnante-alunno. Avere un insegnante uomo può essere un beneficio? Ha più effetti sugli alunni maschi? La relazione insegnante-alunno varia in base al genere? Per dare una risposta a domande di questo tipo è stato interpellato un campione di alunni di alcune scuole primarie della provincia di Cuneo che vantano un insegnante uomo nella propria classe. Il rapporto è stato indagato sia dal punto di vista del docente, attraverso l’uso della Student-Teacher Relationship Scale (STRS; Pianta, 2001), sia da quello del singolo alunno utilizzando lo Young Children’s Appraisals of Teacher Support (Y-CATS; Mantzicopoulos & Neuharth-Pritchett, 2003). Viene inoltre analizzato il costrutto di disimpegno morale utilizzando il relativo questionario (Bandura, Barbaranelli, Caprara, Pastorelli, 1996) e come questo sia correlato alla qualità della relazione e al genere. Il primo capitolo fornisce un’introduzione sul costrutto di genere, come questo dà vita a stereotipi e pregiudizi e come si delinea in ambiente scolastico. Seguirà il capitolo dedicato alla relazione insegnante-alunno, assai indagata nel corso degli anni, soprattutto dalla prospettiva del docente. Oltre a sottolineare l’importanza di tale rapporto come fattore di protezione e come predittivo dello sviluppo sociale, emotivo e scolastico degli alunni; verranno introdotti i principali strumenti di rilevazione della qualità della relazione insegnante-allievo. Il terzo capitolo invece, verterà principalmente sulle ricerche e sugli studi che sono stati condotti in merito all’argomento in questione. Infine, si concluderà l’elaborato con il capitolo sperimentale in cui verranno presentati gli obiettivi della ricerca attuata, con le relative ipotesi, da cui ne deriva la presentazione e la discussione dei risultati ottenuti dallo studio.
ITA
The relevance of the student-teacher relationship has long been established in the literature. Likewise, it is important to continue to explore the possibilities of the impact this relationship has on different aspects of child and youth development. Many researches have focused on the link between the two main school actors, however, the feminization of the teaching staff appears to be an obstacle to fully understanding the relational dynamics that take place in the classroom. For this reason, the present study aims to investigate the relationships between the gender variable and the quality of the student-teacher relationship. Can having a male teacher be a benefit? Does it have more effect on male pupils? Does the student-teacher relationship vary by gender? A sample of pupils from some elementary school in the province of Cuneo that boast a male teacher in their class were surveyed to answer questions of this kind. The relationship was investigated both from the perspective of the teacher, through the use of the Student-Teacher Relationship Scale (STRS; Pianta, 2001), and from that of the individual pupil using the Young Children's Appraisals of Teacher Support (Y-CATS; Mantzicopoulos & Neuharth-Pritchett, 2003). The construct of moral disengagement is also analyzed using the related questionnaire (Bandura, Barbaranelli, Caprara, Pastorelli, 1996) and how it is related to relationship quality and gender. The first chapter provides an introduction to the construct of gender, how it gives rise to stereotypes and prejudices, and how it is delineated in the school setting. This is followed by the chapter devoted to the student-teacher relationship, which has been much investigated over the years, especially from the perspective of the teacher. In addition to emphasizing the importance of this relationship as a protective factor and as a predictor of pupils' social, emotional and scholastic development; the main tools for detecting the quality of the relationship will be introduced. The third chapter, on the other hand, will mainly focus on the research and studies that have been conducted on this topic. Finally, the paper will be concluded with the experimental chapter in which the objectives of the implemented research will be presented along with the relevant hypotheses, from which the presentation and discussion of the results obtained from the study will be derived.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
869350_tesiduttoluna869350.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.88 MB
Formato Adobe PDF
1.88 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/84315