ABSTRACT Introduction Burns are a major cause of injury in children and can significantly affect their health. This is especially true for children with Autism Spectrum Disorder (ASD), due to their specific behavioral and cognitive needs. These children are particularly vulnerable to accidents, including burns, in the home environment. Objectives This project, in collaboration with the Cute Project, aims to conduct a literature review and create an educational tool designed to prevent burn injuries in children with ASD. Materials and Methods A literature review was performed, in which protocols and the guidelines from the Italian Evidence-Based Prevention Network (2022) were reviewed. Customized educational programs were created for children with ASD, assessable through observation and feedback from educators, healthcare professionals and parents. Results The literature review examined 115 articles, with 22 found to be directly relevant, including empirical studies and systematic reviews. Results indicate that children with ASD may be at a higher risk for household accidents, including burns, but this risk can be significantly reduced with increased caregiver supervision. Visual and practical educational programs were found to be effective in this population. A multi-format educational tool was developed, for the population and their caregivers. The tool includes both digital (interactive apps) and analogical formats such as the Augmentative and Alternative Communication (AAC). Conclusions Despite a lower risk of burns due to supervision, children with ASD remain vulnerable. Individualized preventive strategies with visual and practical approaches, involving children, caregivers, and teachers in simulations and role-plays, turn out to be necessary. 

RIASSUNTO Introduzione Le ustioni sono tra le principali cause di lesioni nei bambini, con impatti significativi sulla loro salute, specialmente nei bambini con Disturbo dello Spettro Autistico (ASD). Questi bambini, a causa delle loro esigenze comportamentali e cognitive, sono particolarmente vulnerabili agli incidenti domestici. Obiettivi Questo progetto mira a eseguire una rassegna della letteratura e costruire uno strumento didattico per la prevenzione delle ustioni in bambini con ASD, in collaborazione con il Cute Project. Materiali e metodi È stata condotta una revisione della letteratura, includendo protocolli sanitari e le linee guida del Network Italiano Evidence Based Prevention (2017, aggiornate nel 2022). Successivamente, sono stati sviluppati programmi didattici adattati per bambini con ASD, valutabili tramite osservazioni dirette e feedback di educatori, personale sanitario e genitori. Risultati La revisione della letteratura ha incluso 115 articoli, di cui 22 rilevanti che includono studi empirici, revisioni sistematiche. Gli studi mostrano che i bambini con ASD possono essere più vulnerabili agli incidenti domestici, ma la maggiore supervisione dei caregiver ne riduce il rischio. I programmi educativi visivi e pratici si sono dimostrati efficaci. È stato sviluppato un strumento educativo multiformato (digitale e cartaceo) personalizzato per questa popolazione e i loro caregiver. Il formato digitale include app interattive, mentre quello cartaceo si basa su tecniche di Comunicazione Aumentativa Alternativa (CAA). Conclusioni Nonostante un rischio minore di ustioni dovuto alla supervisione, i bambini con ASD rimangono vulnerabili. Risultano necessarie strategie preventive personalizzate con approcci visivi e pratici, coinvolgendo bambini, caregiver e insegnanti in simulazioni e giochi di ruolo.

Programmi didattici per la prevenzione delle ustioni nei bambini con Disturbo dello Spettro Autistico. Una collaborazione con il progetto Cute Project

AUDISIO, ALYSIA
2023/2024

Abstract

RIASSUNTO Introduzione Le ustioni sono tra le principali cause di lesioni nei bambini, con impatti significativi sulla loro salute, specialmente nei bambini con Disturbo dello Spettro Autistico (ASD). Questi bambini, a causa delle loro esigenze comportamentali e cognitive, sono particolarmente vulnerabili agli incidenti domestici. Obiettivi Questo progetto mira a eseguire una rassegna della letteratura e costruire uno strumento didattico per la prevenzione delle ustioni in bambini con ASD, in collaborazione con il Cute Project. Materiali e metodi È stata condotta una revisione della letteratura, includendo protocolli sanitari e le linee guida del Network Italiano Evidence Based Prevention (2017, aggiornate nel 2022). Successivamente, sono stati sviluppati programmi didattici adattati per bambini con ASD, valutabili tramite osservazioni dirette e feedback di educatori, personale sanitario e genitori. Risultati La revisione della letteratura ha incluso 115 articoli, di cui 22 rilevanti che includono studi empirici, revisioni sistematiche. Gli studi mostrano che i bambini con ASD possono essere più vulnerabili agli incidenti domestici, ma la maggiore supervisione dei caregiver ne riduce il rischio. I programmi educativi visivi e pratici si sono dimostrati efficaci. È stato sviluppato un strumento educativo multiformato (digitale e cartaceo) personalizzato per questa popolazione e i loro caregiver. Il formato digitale include app interattive, mentre quello cartaceo si basa su tecniche di Comunicazione Aumentativa Alternativa (CAA). Conclusioni Nonostante un rischio minore di ustioni dovuto alla supervisione, i bambini con ASD rimangono vulnerabili. Risultano necessarie strategie preventive personalizzate con approcci visivi e pratici, coinvolgendo bambini, caregiver e insegnanti in simulazioni e giochi di ruolo.
Educational programs for burn prevention in cildren with Autism Spectrum Disorder. A Collaboration with the Cute Project
ABSTRACT Introduction Burns are a major cause of injury in children and can significantly affect their health. This is especially true for children with Autism Spectrum Disorder (ASD), due to their specific behavioral and cognitive needs. These children are particularly vulnerable to accidents, including burns, in the home environment. Objectives This project, in collaboration with the Cute Project, aims to conduct a literature review and create an educational tool designed to prevent burn injuries in children with ASD. Materials and Methods A literature review was performed, in which protocols and the guidelines from the Italian Evidence-Based Prevention Network (2022) were reviewed. Customized educational programs were created for children with ASD, assessable through observation and feedback from educators, healthcare professionals and parents. Results The literature review examined 115 articles, with 22 found to be directly relevant, including empirical studies and systematic reviews. Results indicate that children with ASD may be at a higher risk for household accidents, including burns, but this risk can be significantly reduced with increased caregiver supervision. Visual and practical educational programs were found to be effective in this population. A multi-format educational tool was developed, for the population and their caregivers. The tool includes both digital (interactive apps) and analogical formats such as the Augmentative and Alternative Communication (AAC). Conclusions Despite a lower risk of burns due to supervision, children with ASD remain vulnerable. Individualized preventive strategies with visual and practical approaches, involving children, caregivers, and teachers in simulations and role-plays, turn out to be necessary. 
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TESI AUDISIO ALYSIA_240924_231814_240924_232108.pdf

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