The following composition analyses the conflicting relationship between the official religion and the mass state beliefs and customs, in the agro-pastoral environment. The dissertation is divided into three chapters: the first part examines the concept of magic in the western world, comparing it with the Christian religion and science. From this study emerges the demonisation and condemnation of some of the ritual practices of the rural world. The second part focuses on the typical rhythms of rural life considering in particular the sacred and folk rituals which schedule the agricultural and peasant calendar. This made it possible to ascertain the importance of folk tradition, which supports a life made up of hard work and uncertainties. The third and final section studies the phenomenon of the “veglie” and especially the figure of the “masca”, as the protagonist of stories and legends and as a real figure present in every community. This outlined the role of this figure and the idealization around it. Through the development of the dissertation, it was possible to certify that rural rituals are not only not erased by the hegemony of the Church, but they maintain their identity and their importance in the social context.

Il seguente elaborato analizza il rapporto conflittuale tra la religione ufficiale e le credenze ed usanze popolari nell’ambito ambito agro-pastorale. La dissertazione è suddivisa in tre capitoli: la prima parte esamina il concetto di magia nel mondo occidentale, confrontandosi con la religione cristiana e la scienza. Da questo studio emerge la demonizzazione e la condanna ad alcune pratiche rituali del mondo contadino. La seconda parte si focalizza sui ritmi tipici della vita rurale considerando in particolare la ritualità sacra e folklorica che scandisce il calendario contadino. Ciò ha permesso di constatare l’importanza della tradizione popolare, sostegno di una vita costituita dal duro lavoro e da incertezze. La terza ed ultima sezione studia il fenomeno delle veglie e soprattutto la figura della masca, come protagonista di racconti e leggende e come figura reale, presente nelle singole comunità. Ciò ha delineato il ruolo di questa figura e l’idealizzazione intorno ad essa. Attraverso lo sviluppo della dissertazione si è potuto constatare che le ritualità contadine non solo non vengono cancellate dall’egemonia della Chiesa, ma mantengono la loro identità e la loro importanza nel contesto sociale.

Il ciclo rituale contadino tra narrazione e aggregazione: le masche.

BRUNO, LETIZIA
2021/2022

Abstract

Il seguente elaborato analizza il rapporto conflittuale tra la religione ufficiale e le credenze ed usanze popolari nell’ambito ambito agro-pastorale. La dissertazione è suddivisa in tre capitoli: la prima parte esamina il concetto di magia nel mondo occidentale, confrontandosi con la religione cristiana e la scienza. Da questo studio emerge la demonizzazione e la condanna ad alcune pratiche rituali del mondo contadino. La seconda parte si focalizza sui ritmi tipici della vita rurale considerando in particolare la ritualità sacra e folklorica che scandisce il calendario contadino. Ciò ha permesso di constatare l’importanza della tradizione popolare, sostegno di una vita costituita dal duro lavoro e da incertezze. La terza ed ultima sezione studia il fenomeno delle veglie e soprattutto la figura della masca, come protagonista di racconti e leggende e come figura reale, presente nelle singole comunità. Ciò ha delineato il ruolo di questa figura e l’idealizzazione intorno ad essa. Attraverso lo sviluppo della dissertazione si è potuto constatare che le ritualità contadine non solo non vengono cancellate dall’egemonia della Chiesa, ma mantengono la loro identità e la loro importanza nel contesto sociale.
ITA
The following composition analyses the conflicting relationship between the official religion and the mass state beliefs and customs, in the agro-pastoral environment. The dissertation is divided into three chapters: the first part examines the concept of magic in the western world, comparing it with the Christian religion and science. From this study emerges the demonisation and condemnation of some of the ritual practices of the rural world. The second part focuses on the typical rhythms of rural life considering in particular the sacred and folk rituals which schedule the agricultural and peasant calendar. This made it possible to ascertain the importance of folk tradition, which supports a life made up of hard work and uncertainties. The third and final section studies the phenomenon of the “veglie” and especially the figure of the “masca”, as the protagonist of stories and legends and as a real figure present in every community. This outlined the role of this figure and the idealization around it. Through the development of the dissertation, it was possible to certify that rural rituals are not only not erased by the hegemony of the Church, but they maintain their identity and their importance in the social context.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/83918