The recent emergence of China as a great power has stimulated the development of the academic literature in several fields. Digitalization, Internet governance, marketing and sales are among the main areas of study which had to readapt existing theories to take into consideration China’s unique conditions. One of the main characteristics of the Chinese economy is the importance of electronic commerce as a means of conducting business and also a way through which China is shaping cross-border relations. Over the last fourteen years, China has become one of the most prominent actors of the global Internet. It not only has the largest online population (1,032 million in December 2021 according to China Internet Network Information Center), but Chinese companies such as ZTE and Huawei are also market leaders in the global Internet infrastructure. Chinese financial institutions actively encourage Chinese companies to expand internationally by funding large infrastructure projects, particularly in the telecommunications sector. Furthermore, at International fora where Internet governance is discussed, such as the ICANN and the IGF, the Chinese government and other private entities are playing an increasingly crucial role. The most relevant feature of China's emergence as a dominant Internet actor may not be the formation of a Chinese "intranet" that is separated from the rest of the world, but rather China's overwhelming and continually rising presence and influence in the global Internet ecosystem. This research thesis’ main objective is analysing how the increasing role played by China in shaping the International Order and Global Governance is also reflected in the rearticulation of International cyberspace governance. In other words, this dissertation, from one hand would give a better overview over Chinese Internet Governance in order to show how China is dictating the global agenda also in this field; that is to say how Western countries, including Italy, are adapting to the Chinese view of the cyberspace and are abandoning the American “multistakeholder” vision. On the other hand it is aiming at understanding how Chinese contributions to global cyberspace governance are affecting the economic cooperation between China and Italy. In order to support this second thesis objective, the research will focus on a specific case study, that is the case of the of the online agreement between ICE Agency (Italian trade and investment agency under the Italian Ministry of Foreign Affairs and International cooperation) and Alibaba Group which will foster the cooperation between Italy and China through the role that Alibaba’s e-commerce platforms can have in the growth and development of Italian SMEs.

Negli ultimi anni, l’ascesa della Cina come grande potenza ha stimolato lo sviluppo della ricerca accademica in diversi settori. La digitalizzazione, la governance di Internet, il marketing e le vendite sono tra le principali aree di studio che hanno dovuto riadattare le teorie esistenti per prendere in considerazione le condizioni uniche della Cina. Una delle principali caratteristiche dell'economia cinese è l'importanza del commercio elettronico come mezzo per condurre affari nonché un modo attraverso il quale la Cina sta plasmando le relazioni transfrontaliere. Negli ultimi quattordici anni, la Cina è diventata uno degli attori globali più importanti all'interno di Internet. Non solo ha la più grande popolazione online (1.032 milioni nel dicembre 2021 secondo la China Internet Network Information Center), ma le aziende cinesi come ZTE e Huawei sono anche leader nell'infrastruttura globale di Internet. Le istituzioni finanziarie cinesi incoraggiano attivamente le loro imprese a espandersi a livello internazionale finanziando grandi progetti infrastrutturali, in particolare nel settore delle telecomunicazioni. Inoltre, nei forum internazionali in cui si discute di Internet governance, come l'ICANN e l'IGF, il governo cinese e altri enti privati stanno svolgendo un ruolo sempre più cruciale. La caratteristica più rilevante dell'ascesa della Cina come attore predominante nel ciberspazio potrebbe non essere la formazione di una "intranet" cinese separata dal resto del mondo, ma piuttosto la presenza e l'influenza schiacciante e in continua crescita della Cina nell'ecosistema globale di Internet. L'obiettivo di questa tesi è quello di analizzare come il ruolo crescente svolto dalla Cina nel plasmare l'Ordine Internazionale e la governance globale si rifletta anche nella riorganizzazione della governance internazionale del cyberspazio. In altre parole, la ricerca è volta, da un lato, a dare una migliore panoramica sulla governance di Internet cinese al fine di mostrare come la Cina stia dettando l'agenda globale anche in questo campo; vale a dire come i paesi occidentali, inclusa l'Italia, si stiano adattando alla visione cinese del cyberspazio e stiano abbandonando la visione "multistakeholder" americana. Dall'altra parte, la tesi si prefigge di ricercare le modalità in cui gli ingenti contributi cinesi all’interno della cyberspace governance stiano influenzando la cooperazione economica tra Cina e Italia attraverso l'analisi dell'accordo online tra Agenzia ICE e il Gruppo Alibaba volto a favorire la cooperazione economica tra Italia e Cina attraverso il ruolo che le piattaforme e-commerce di Alibaba possono avere nella crescita e nello sviluppo delle PMI italiane.

La riarticolazione della cyberspace governance cinese e il suo effetto sulla cooperazione economica tra Cina e Italia

BORATTO, ILARIA
2021/2022

Abstract

Negli ultimi anni, l’ascesa della Cina come grande potenza ha stimolato lo sviluppo della ricerca accademica in diversi settori. La digitalizzazione, la governance di Internet, il marketing e le vendite sono tra le principali aree di studio che hanno dovuto riadattare le teorie esistenti per prendere in considerazione le condizioni uniche della Cina. Una delle principali caratteristiche dell'economia cinese è l'importanza del commercio elettronico come mezzo per condurre affari nonché un modo attraverso il quale la Cina sta plasmando le relazioni transfrontaliere. Negli ultimi quattordici anni, la Cina è diventata uno degli attori globali più importanti all'interno di Internet. Non solo ha la più grande popolazione online (1.032 milioni nel dicembre 2021 secondo la China Internet Network Information Center), ma le aziende cinesi come ZTE e Huawei sono anche leader nell'infrastruttura globale di Internet. Le istituzioni finanziarie cinesi incoraggiano attivamente le loro imprese a espandersi a livello internazionale finanziando grandi progetti infrastrutturali, in particolare nel settore delle telecomunicazioni. Inoltre, nei forum internazionali in cui si discute di Internet governance, come l'ICANN e l'IGF, il governo cinese e altri enti privati stanno svolgendo un ruolo sempre più cruciale. La caratteristica più rilevante dell'ascesa della Cina come attore predominante nel ciberspazio potrebbe non essere la formazione di una "intranet" cinese separata dal resto del mondo, ma piuttosto la presenza e l'influenza schiacciante e in continua crescita della Cina nell'ecosistema globale di Internet. L'obiettivo di questa tesi è quello di analizzare come il ruolo crescente svolto dalla Cina nel plasmare l'Ordine Internazionale e la governance globale si rifletta anche nella riorganizzazione della governance internazionale del cyberspazio. In altre parole, la ricerca è volta, da un lato, a dare una migliore panoramica sulla governance di Internet cinese al fine di mostrare come la Cina stia dettando l'agenda globale anche in questo campo; vale a dire come i paesi occidentali, inclusa l'Italia, si stiano adattando alla visione cinese del cyberspazio e stiano abbandonando la visione "multistakeholder" americana. Dall'altra parte, la tesi si prefigge di ricercare le modalità in cui gli ingenti contributi cinesi all’interno della cyberspace governance stiano influenzando la cooperazione economica tra Cina e Italia attraverso l'analisi dell'accordo online tra Agenzia ICE e il Gruppo Alibaba volto a favorire la cooperazione economica tra Italia e Cina attraverso il ruolo che le piattaforme e-commerce di Alibaba possono avere nella crescita e nello sviluppo delle PMI italiane.
ENG
The recent emergence of China as a great power has stimulated the development of the academic literature in several fields. Digitalization, Internet governance, marketing and sales are among the main areas of study which had to readapt existing theories to take into consideration China’s unique conditions. One of the main characteristics of the Chinese economy is the importance of electronic commerce as a means of conducting business and also a way through which China is shaping cross-border relations. Over the last fourteen years, China has become one of the most prominent actors of the global Internet. It not only has the largest online population (1,032 million in December 2021 according to China Internet Network Information Center), but Chinese companies such as ZTE and Huawei are also market leaders in the global Internet infrastructure. Chinese financial institutions actively encourage Chinese companies to expand internationally by funding large infrastructure projects, particularly in the telecommunications sector. Furthermore, at International fora where Internet governance is discussed, such as the ICANN and the IGF, the Chinese government and other private entities are playing an increasingly crucial role. The most relevant feature of China's emergence as a dominant Internet actor may not be the formation of a Chinese "intranet" that is separated from the rest of the world, but rather China's overwhelming and continually rising presence and influence in the global Internet ecosystem. This research thesis’ main objective is analysing how the increasing role played by China in shaping the International Order and Global Governance is also reflected in the rearticulation of International cyberspace governance. In other words, this dissertation, from one hand would give a better overview over Chinese Internet Governance in order to show how China is dictating the global agenda also in this field; that is to say how Western countries, including Italy, are adapting to the Chinese view of the cyberspace and are abandoning the American “multistakeholder” vision. On the other hand it is aiming at understanding how Chinese contributions to global cyberspace governance are affecting the economic cooperation between China and Italy. In order to support this second thesis objective, the research will focus on a specific case study, that is the case of the of the online agreement between ICE Agency (Italian trade and investment agency under the Italian Ministry of Foreign Affairs and International cooperation) and Alibaba Group which will foster the cooperation between Italy and China through the role that Alibaba’s e-commerce platforms can have in the growth and development of Italian SMEs.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/83537