The construction sector has always been one of the most dynamic and important in the economy and for this reason it is considered a driving factor in the phases of growth or relaunch of a country. All this is also given by the use of a large number of human resources with different professional skills. Having made these considerations, human resources have always been considered a fundamental part of it. The activities of a construction company are increasingly diversified and specialized, this entails a need for timely and organized management of people. Furthermore, the new laws and regulations lead to consider with greater commitment the factors of social responsibility and safety, placing as the main factor the management and correct administration of the people employed in the construction of the works. Precisely for this reason, the human resources of a company acquire a decisive importance. The past conception of the figure of the construction worker is currently seen from another perspective that goes beyond the simple productivity-profit ratio by evolving in the ability to enhance the genuine and intrinsic components of people, transforming them into the real potential of companies. Since the mission of a company is to provide quality goods and services that allow it to position itself as a leader in its sector, it is of fundamental importance that those who drive it know how to properly administer and implement each of the resources available, and in particular way he knows how to manage human resources. How does the application of correct and adequate performance management affect a construction company? Is it possible to manage human resources in order to improve their performance and the entire company? Is there a motivational model that more than others is suitable for a construction company and allows to motivate and incentivize human resources? This paper will answer these questions.

Il settore edile è da sempre uno dei più dinamici ed importanti dell’economia e per tale motivo viene considerato un fattore trainante delle fasi di crescita o rilancio di un paese. Tutto ciò è dato anche dall’impiego di un elevato numero di risorse umane con differenti capacità professionali. Fatte queste considerazioni, le risorse umane ne sono da sempre considerate parte fondamentale. Le attività di un’azienda edile sono sempre più diversificate e specializzate, ciò comporta una necessità di gestione puntuale ed organizzata delle persone. Le nuove legislazioni e normative, inoltre, inducono a considerare con maggiore impegno i fattori di responsabilità sociale e di sicurezza ponendo come fattore principale la gestione e la corretta amministrazione delle persone impiegate nella realizzazione delle opere. Proprio per questo, le risorse umane di un’azienda acquisiscono un’importanza determinante. La concezione passata della figura del lavoratore edile viene attualmente vista da un’altra prospettiva che supera il semplice rapporto produttività-profitto evolvendo nella capacità di valorizzare le componenti genuine e intrinseche delle persone, tramutandole nel potenziale reale delle imprese. Essendo la mission di un’azienda quella di fornire beni e servizi di qualità che le consentano di posizionarsi come leader nel suo comparto, è di fondamentale importanza che, chi è alla guida, sappia amministrare e implementare adeguatamente ognuna delle risorse a disposizione, ed in modo particolare sappia gestire le risorse umane. Come incide l’applicazione di un corretto e adeguato performance management all’interno di un’impresa edile? È possibile gestire le risorse umane al fine di migliorare le performance delle stesse e dell’intera azienda? Esiste un modello motivazionale che più di altri si adatti ad un’impresa edile e permetta di motivare ed incentivare le risorse umane? Questo elaborato andrà a rispondere a tali domande.

Il ruolo del performance management in un'impresa edile: analisi dei modelli motivazionali

QUINTINO, CHIARA
2020/2021

Abstract

Il settore edile è da sempre uno dei più dinamici ed importanti dell’economia e per tale motivo viene considerato un fattore trainante delle fasi di crescita o rilancio di un paese. Tutto ciò è dato anche dall’impiego di un elevato numero di risorse umane con differenti capacità professionali. Fatte queste considerazioni, le risorse umane ne sono da sempre considerate parte fondamentale. Le attività di un’azienda edile sono sempre più diversificate e specializzate, ciò comporta una necessità di gestione puntuale ed organizzata delle persone. Le nuove legislazioni e normative, inoltre, inducono a considerare con maggiore impegno i fattori di responsabilità sociale e di sicurezza ponendo come fattore principale la gestione e la corretta amministrazione delle persone impiegate nella realizzazione delle opere. Proprio per questo, le risorse umane di un’azienda acquisiscono un’importanza determinante. La concezione passata della figura del lavoratore edile viene attualmente vista da un’altra prospettiva che supera il semplice rapporto produttività-profitto evolvendo nella capacità di valorizzare le componenti genuine e intrinseche delle persone, tramutandole nel potenziale reale delle imprese. Essendo la mission di un’azienda quella di fornire beni e servizi di qualità che le consentano di posizionarsi come leader nel suo comparto, è di fondamentale importanza che, chi è alla guida, sappia amministrare e implementare adeguatamente ognuna delle risorse a disposizione, ed in modo particolare sappia gestire le risorse umane. Come incide l’applicazione di un corretto e adeguato performance management all’interno di un’impresa edile? È possibile gestire le risorse umane al fine di migliorare le performance delle stesse e dell’intera azienda? Esiste un modello motivazionale che più di altri si adatti ad un’impresa edile e permetta di motivare ed incentivare le risorse umane? Questo elaborato andrà a rispondere a tali domande.
ITA
The construction sector has always been one of the most dynamic and important in the economy and for this reason it is considered a driving factor in the phases of growth or relaunch of a country. All this is also given by the use of a large number of human resources with different professional skills. Having made these considerations, human resources have always been considered a fundamental part of it. The activities of a construction company are increasingly diversified and specialized, this entails a need for timely and organized management of people. Furthermore, the new laws and regulations lead to consider with greater commitment the factors of social responsibility and safety, placing as the main factor the management and correct administration of the people employed in the construction of the works. Precisely for this reason, the human resources of a company acquire a decisive importance. The past conception of the figure of the construction worker is currently seen from another perspective that goes beyond the simple productivity-profit ratio by evolving in the ability to enhance the genuine and intrinsic components of people, transforming them into the real potential of companies. Since the mission of a company is to provide quality goods and services that allow it to position itself as a leader in its sector, it is of fundamental importance that those who drive it know how to properly administer and implement each of the resources available, and in particular way he knows how to manage human resources. How does the application of correct and adequate performance management affect a construction company? Is it possible to manage human resources in order to improve their performance and the entire company? Is there a motivational model that more than others is suitable for a construction company and allows to motivate and incentivize human resources? This paper will answer these questions.
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