BACKGROUND Education of the population towards life-saving maneuvers is a very current issue and it is important to increase it so that more and more people acquire the skills to handle emergency situations. It is in this context that the “Stop the Bleed” campaign was born, in order to educate not only health care providers, but more importantly, citizens in the management of life-threatening hemorrhage GOAL To survey the opinions of the general public and students of the Bachelor of Nursing program on the “Stop the Bleed” campaign and measure their self efficacy on the skills they learned after carrying out the training activity. MATERIALS AND METHODS A prospective observational study involving students in the Bachelor of Science in Nursing program and the population was conducted. Two questionnaires were created: the one aimed at students consists of 13 multiple-choice questions and 1 open-ended question; the one aimed at the population includes 8 multiple-choice questions and 1 open-ended question. The administration took place in the period of May 2024 through the Google Forms platform. RESULTS It emerged that most participants (59.5% of students and 83.3% of the population) were not aware of the “Stop the Bleed” campaign. In addition, all participants in the study believe that they expanded their knowledge regarding the topic. As for nursing students, the majority (83.3%) say that it would be useful to include such a course in the nursing curriculum and that they would feel ready to educate the population on the topic. CONCLUSIONS Through the completion of the questionnaires, the opinions of the students and the population emerged. It has, in addition, emerged the importance of health education regarding life-saving maneuvers to the general public. Survey participants expressed their willingness to participate more often in such courses and to increase the frequency of events at which to promote these activities.

BACKGROUND L’educazione della popolazione nei confronti delle manovre salvavita è un tema molto attuale ed è importante incrementarla affinché sempre più persone acquisiscono le capacità per gestire situazioni di emergenza. In questo contesto nasce la campagna “Stop the Bleed”, al fine di educare non solo i sanitari, ma soprattutto i cittadini alla gestione delle emorragie pericolose per la vita OBIETTIVO Indagare le opinioni della popolazione e degli studenti del Corso di Laurea in Infermieristica sulla campagna “Stop the Bleed” e misurare la loro self efficacy sulle competenze apprese dopo aver effettuato l’attività di formazione. MATERIALI E METODI È stato condotto uno studio di tipo osservazionale prospettico che vede coinvolti gli studenti del Corso di Laurea in Infermieristica e la popolazione. Sono stati creati due questionari: quello rivolto agli studenti è costituito da 13 domande a risposta multipla e 1 domanda aperta; quello rivolto alla popolazione comprende 8 domande a risposta multipla e 1 domanda aperta. La somministrazione è avvenuta nel periodo di maggio 2024 attraverso la piattaforma Google Moduli. RISULTATI È emerso come la maggior parte dei partecipanti (59.5% degli studenti e 83.3% della popolazione) non fosse a conoscenza della campagna “Stop the Bleed”. Inoltre, tutti i partecipanti allo studio ritengono di aver ampliato le loro conoscenze riguardanti l’argomento. Per quanto riguarda gli studenti di infermieristica, la maggioranza (83.3%) afferma che sarebbe utile inserire un corso di questo tipo nel percorso di studi di infermieristica e che si sentirebbe pronta a educare la popolazione sull’argomento. CONCLUSIONI Attraverso la compilazione dei questionari sono emerse le opinioni degli studenti e della popolazione. È, inoltre, emersa l’importanza dell’educazione sanitaria riguardante le manovre salvavita nei confronti dei cittadini. I partecipanti al sondaggio hanno espresso la loro volontà di partecipare più spesso a corsi di questo tipo e di aumentare la frequenza degli eventi in cui promuovere queste attività.

Stop the bleed: formare la popolazione per salvare delle vite. - Una tesi osservazionale

BRUSCHI, EDEN
2023/2024

Abstract

BACKGROUND L’educazione della popolazione nei confronti delle manovre salvavita è un tema molto attuale ed è importante incrementarla affinché sempre più persone acquisiscono le capacità per gestire situazioni di emergenza. In questo contesto nasce la campagna “Stop the Bleed”, al fine di educare non solo i sanitari, ma soprattutto i cittadini alla gestione delle emorragie pericolose per la vita OBIETTIVO Indagare le opinioni della popolazione e degli studenti del Corso di Laurea in Infermieristica sulla campagna “Stop the Bleed” e misurare la loro self efficacy sulle competenze apprese dopo aver effettuato l’attività di formazione. MATERIALI E METODI È stato condotto uno studio di tipo osservazionale prospettico che vede coinvolti gli studenti del Corso di Laurea in Infermieristica e la popolazione. Sono stati creati due questionari: quello rivolto agli studenti è costituito da 13 domande a risposta multipla e 1 domanda aperta; quello rivolto alla popolazione comprende 8 domande a risposta multipla e 1 domanda aperta. La somministrazione è avvenuta nel periodo di maggio 2024 attraverso la piattaforma Google Moduli. RISULTATI È emerso come la maggior parte dei partecipanti (59.5% degli studenti e 83.3% della popolazione) non fosse a conoscenza della campagna “Stop the Bleed”. Inoltre, tutti i partecipanti allo studio ritengono di aver ampliato le loro conoscenze riguardanti l’argomento. Per quanto riguarda gli studenti di infermieristica, la maggioranza (83.3%) afferma che sarebbe utile inserire un corso di questo tipo nel percorso di studi di infermieristica e che si sentirebbe pronta a educare la popolazione sull’argomento. CONCLUSIONI Attraverso la compilazione dei questionari sono emerse le opinioni degli studenti e della popolazione. È, inoltre, emersa l’importanza dell’educazione sanitaria riguardante le manovre salvavita nei confronti dei cittadini. I partecipanti al sondaggio hanno espresso la loro volontà di partecipare più spesso a corsi di questo tipo e di aumentare la frequenza degli eventi in cui promuovere queste attività.
Stop the bleed: training the population to save lives
BACKGROUND Education of the population towards life-saving maneuvers is a very current issue and it is important to increase it so that more and more people acquire the skills to handle emergency situations. It is in this context that the “Stop the Bleed” campaign was born, in order to educate not only health care providers, but more importantly, citizens in the management of life-threatening hemorrhage GOAL To survey the opinions of the general public and students of the Bachelor of Nursing program on the “Stop the Bleed” campaign and measure their self efficacy on the skills they learned after carrying out the training activity. MATERIALS AND METHODS A prospective observational study involving students in the Bachelor of Science in Nursing program and the population was conducted. Two questionnaires were created: the one aimed at students consists of 13 multiple-choice questions and 1 open-ended question; the one aimed at the population includes 8 multiple-choice questions and 1 open-ended question. The administration took place in the period of May 2024 through the Google Forms platform. RESULTS It emerged that most participants (59.5% of students and 83.3% of the population) were not aware of the “Stop the Bleed” campaign. In addition, all participants in the study believe that they expanded their knowledge regarding the topic. As for nursing students, the majority (83.3%) say that it would be useful to include such a course in the nursing curriculum and that they would feel ready to educate the population on the topic. CONCLUSIONS Through the completion of the questionnaires, the opinions of the students and the population emerged. It has, in addition, emerged the importance of health education regarding life-saving maneuvers to the general public. Survey participants expressed their willingness to participate more often in such courses and to increase the frequency of events at which to promote these activities.
Autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI STAMPA.pdf

non disponibili

Dimensione 1.36 MB
Formato Adobe PDF
1.36 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/8182