The concept of creativity and the very word that defines it are recent. The attention to creativity develops only in the twentieth century, and his first studies date back to the 1920s. Cognitive creativity is connected with language. Every language is, by definition, generative and creative: it gives rise to new discourses, which produce new meaning. Thus, language is both an occasion (new discourses) and an instrument (new sense) of creative production. On a behavioral level creativity is connected with curiosity and exploration, I would add experience, with the ability to focus attention on an object and with that to develop a conscious intention towards a goal. Following the definition of creativity, the vision of the creative thought of some scholars, and philosophers: a current of thought, in reference to Aristotle and Plato, considers creativity as a capacity of only artists and men of culture. In fact, they used to associate the term creativity with the concept of "Daimon", from the Greek bearer in poets and artists of ideas and originality; it comes out a comparison with the culture that never stops, that is dynamic and changes, evolves and collides, producing something magnificent or something that is not. Jurij Lotman talks about creativity that comes from meetings of different cultures, from the escape of "borders" and centripetal and centrifugal influences: "Creativity is always and only born in the relationship (the relationship with the Other, with the different, with the outside...) and therefore the pluralism of culture is not so much a characteristic of fact, as a sine qua non condition". It is from the encounter with the outside, with the different, that you can create multiple considerations and languages if you want to create innovative relationships. From the morphological and meaningful point of view there is the analysis of how the creative concept has become generic; we apply the creative term not only to different objects but to concepts that have different values, and yet they have similarities because each object originates from something that wasn’t there before. This is why one is not scandalized when these are labeled with the same word. Creativity and the creative process are two concepts, today, extremely sought after and required in everyday life and in the world of work, to talk about this phenomenon, its operation and the characteristics that creative people have is Annamaria Testa, which also proposes a critique of the use of creativity in relation to the use of language, the modern language born from the encounter between our Italian and English languages. Finally, regarding the concept of creativity and language, Noam Chomsky argues that what defines human language is the creative aspect of language uses, and creativity changes the rules, allows speakers to move inside and outside of language systems and codes, giving themselves different techniques and changing the rules if necessary, even diachronically.

Il concetto di creatività e la stessa parola che lo definisce sono recenti. L’attenzione alla creatività si sviluppa solo nel Novecento, e i suoi primi studi risalgono agli anni ’20. A livello cognitivo la creatività è connessa con il linguaggio. Ogni lingua è, per definizione, generativa e creativa: dà luogo a nuovi discorsi, che producono nuovo senso. Dunque, il linguaggio è insieme occasione (nuovi discorsi) e strumento (nuovo senso) di produzione creativa. A livello comportamentale la creatività è connessa con la curiosità e l’esplorazione, aggiungerei l’esperienza, con la capacità di focalizzare l’attenzione su un oggetto e con quella sviluppare un’intenzione consapevole verso un obiettivo. A seguito della definizione della creatività, della presa visione del pensiero creativo di alcuni studiosi, e filosofi: una corrente di pensiero, in riferimento ad Aristotele e Platone, considera la creatività come una capacità di soli artisti e uomini di cultura. Infatti, essi erano soliti associare il termine creatività al concetto del “Daimon”, dal greco portatore nei poeti e negli artisti di idee e originalità; ne viene fuori un paragone con la cultura che non si ferma mai, che è dinamica e cambia, si evolve e si scontra, producendo qualcosa di magnifico o qualcosa che invece non lo è. Jurij Lotman parla di creatività che scaturisce da incontri di differenti culture, dalla fuoriuscita delle “frontiere” e le influenze centripete e centrifughe: “La creatività nasce sempre e solo nella relazione (la relazione con l’Altro, col diverso, con l’esterno…) e dunque il pluralismo della cultura non è tanto una caratteristica di fatto, quanto una condizione sine qua non”. È dall’incontro con l’esterno, con il diverso, che si possono creare molteplici considerazioni e linguaggi se si vogliono realizzare relazioni innovative. Dal punto di vista morfologico e significativo c’è l’analisi del come il concetto creativo sia diventato generico; applichiamo il termine creativo non solo a oggetti differenti ma a concetti che hanno valori differenti, eppure hanno analogie perché ciascun oggetto da origine a qualcosa che prima non c’era. Per questo non ci si scandalizza quando questi vengono etichettati con la medesima parola. La creatività e il processo creativo sono due concetti, oggi, estremamente ricercati e richiesti nella quotidianità e nel mondo del lavoro, a parlare di questo fenomeno, del suo funzionamento e delle caratterische che hanno le persone creative è Annamaria Testa, la quale propone anche una critica all’utilizzo della creatività in relazione all’uso della lingua, al linguaggio moderno nato dall’incontro tra la nostra lingua italiana e quella inglese. Infine, per quanto concerne il concetto di creatività e linguaggio, Noam Chomsky sostiene che ciò che definisce il linguaggio umano è l’aspetto creativo degli usi del linguaggio, e la creatività cambia le regole, consente ai parlanti di muoversi all’interno e all’esterno di sistemi e codici linguistici, dandosi diverse tecniche e all’occorrenza mutando le regole, anche diacronicamente.

Creatività: un'analisi degli aspetti semiotici e linguistici

BODORIA, ANASTASIA
2020/2021

Abstract

Il concetto di creatività e la stessa parola che lo definisce sono recenti. L’attenzione alla creatività si sviluppa solo nel Novecento, e i suoi primi studi risalgono agli anni ’20. A livello cognitivo la creatività è connessa con il linguaggio. Ogni lingua è, per definizione, generativa e creativa: dà luogo a nuovi discorsi, che producono nuovo senso. Dunque, il linguaggio è insieme occasione (nuovi discorsi) e strumento (nuovo senso) di produzione creativa. A livello comportamentale la creatività è connessa con la curiosità e l’esplorazione, aggiungerei l’esperienza, con la capacità di focalizzare l’attenzione su un oggetto e con quella sviluppare un’intenzione consapevole verso un obiettivo. A seguito della definizione della creatività, della presa visione del pensiero creativo di alcuni studiosi, e filosofi: una corrente di pensiero, in riferimento ad Aristotele e Platone, considera la creatività come una capacità di soli artisti e uomini di cultura. Infatti, essi erano soliti associare il termine creatività al concetto del “Daimon”, dal greco portatore nei poeti e negli artisti di idee e originalità; ne viene fuori un paragone con la cultura che non si ferma mai, che è dinamica e cambia, si evolve e si scontra, producendo qualcosa di magnifico o qualcosa che invece non lo è. Jurij Lotman parla di creatività che scaturisce da incontri di differenti culture, dalla fuoriuscita delle “frontiere” e le influenze centripete e centrifughe: “La creatività nasce sempre e solo nella relazione (la relazione con l’Altro, col diverso, con l’esterno…) e dunque il pluralismo della cultura non è tanto una caratteristica di fatto, quanto una condizione sine qua non”. È dall’incontro con l’esterno, con il diverso, che si possono creare molteplici considerazioni e linguaggi se si vogliono realizzare relazioni innovative. Dal punto di vista morfologico e significativo c’è l’analisi del come il concetto creativo sia diventato generico; applichiamo il termine creativo non solo a oggetti differenti ma a concetti che hanno valori differenti, eppure hanno analogie perché ciascun oggetto da origine a qualcosa che prima non c’era. Per questo non ci si scandalizza quando questi vengono etichettati con la medesima parola. La creatività e il processo creativo sono due concetti, oggi, estremamente ricercati e richiesti nella quotidianità e nel mondo del lavoro, a parlare di questo fenomeno, del suo funzionamento e delle caratterische che hanno le persone creative è Annamaria Testa, la quale propone anche una critica all’utilizzo della creatività in relazione all’uso della lingua, al linguaggio moderno nato dall’incontro tra la nostra lingua italiana e quella inglese. Infine, per quanto concerne il concetto di creatività e linguaggio, Noam Chomsky sostiene che ciò che definisce il linguaggio umano è l’aspetto creativo degli usi del linguaggio, e la creatività cambia le regole, consente ai parlanti di muoversi all’interno e all’esterno di sistemi e codici linguistici, dandosi diverse tecniche e all’occorrenza mutando le regole, anche diacronicamente.
ITA
The concept of creativity and the very word that defines it are recent. The attention to creativity develops only in the twentieth century, and his first studies date back to the 1920s. Cognitive creativity is connected with language. Every language is, by definition, generative and creative: it gives rise to new discourses, which produce new meaning. Thus, language is both an occasion (new discourses) and an instrument (new sense) of creative production. On a behavioral level creativity is connected with curiosity and exploration, I would add experience, with the ability to focus attention on an object and with that to develop a conscious intention towards a goal. Following the definition of creativity, the vision of the creative thought of some scholars, and philosophers: a current of thought, in reference to Aristotle and Plato, considers creativity as a capacity of only artists and men of culture. In fact, they used to associate the term creativity with the concept of "Daimon", from the Greek bearer in poets and artists of ideas and originality; it comes out a comparison with the culture that never stops, that is dynamic and changes, evolves and collides, producing something magnificent or something that is not. Jurij Lotman talks about creativity that comes from meetings of different cultures, from the escape of "borders" and centripetal and centrifugal influences: "Creativity is always and only born in the relationship (the relationship with the Other, with the different, with the outside...) and therefore the pluralism of culture is not so much a characteristic of fact, as a sine qua non condition". It is from the encounter with the outside, with the different, that you can create multiple considerations and languages if you want to create innovative relationships. From the morphological and meaningful point of view there is the analysis of how the creative concept has become generic; we apply the creative term not only to different objects but to concepts that have different values, and yet they have similarities because each object originates from something that wasn’t there before. This is why one is not scandalized when these are labeled with the same word. Creativity and the creative process are two concepts, today, extremely sought after and required in everyday life and in the world of work, to talk about this phenomenon, its operation and the characteristics that creative people have is Annamaria Testa, which also proposes a critique of the use of creativity in relation to the use of language, the modern language born from the encounter between our Italian and English languages. Finally, regarding the concept of creativity and language, Noam Chomsky argues that what defines human language is the creative aspect of language uses, and creativity changes the rules, allows speakers to move inside and outside of language systems and codes, giving themselves different techniques and changing the rules if necessary, even diachronically.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
896238_anastasiabodoria_tesi.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.06 MB
Formato Adobe PDF
1.06 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/80802