The phenomenon of the birth and rapid evolution of social media has created a virtual world in which individuals find themselves involved and of which it is often difficult not to be part of, as this would lead to exclusion from mass society. The most popular platforms, such as Instagram, Facebook and Snapchat, have become a stage of the self: through the accurate presentation of their profile, people introduce themselves to other users, can interact with them and get approval through likes or the growing number of followers. The attitude to show themselves more interesting than others has led men and women to take better care of their photos using simple tricks, such as more photogenic poses, or by resorting to the use of filters, effects and applications such as Photoshop, once reserved for uses professional and now accessible to all. Those who modify their photos tend to follow a model of perfection imposed by society, transforming themselves, in some cases, to the point of being almost unrecognizable in person. A similar circumstance has favored the spectacularization of oneself in a narcissistic way: some individuals feel satisfied by the number of likes obtained in a post, which can cause exaltation or depression, binding the subject to the constant approval of others. In recent years Snapchat and later Instagram have introduced the use of filters in stories, or direct changes without the "obligation" to use Photoshop or other editing applications. The filters make the photographed subject free of defects and correspond to the beauty criteria imposed by the companỳ: elongated eyes, smooth skin, voluminous cheekbones and lips, small nose, rounded and square face. People, now used to seeing themselves transformed through filters, have begun to no longer accept themselves̀ as they really are, to the point of increasingly resorting to cosmetic surgery to resemble their own modified images. The exasperated search for perfection has led some states, such as Norway, to ban the publication of edited photos, trying to encourage a reversal of this modus operandi. The most famous influencers and models, initially the first to resort to these editing techniques, perhaps realizing the negative impact caused on the majority of users by the edited photos, have begun to profess the philosophy of Bodypositivity, that is "accepting oneself for what" yes it is ": each one, in fact, is beautiful because it is unique in the world. A message conveyed through videos, photos and stories, in which the influencers highlight their physical defects (such as acne, stretch marks, cellulite). This study therefore aims to address the issue of online Self editing with the aim of detecting the critical points of this system, in order to highlight a positive point of view, where everyone can accept themselves and want to share not perfection, but the defects that make us unique.

Il fenomeno della nascita e della rapida evoluzione dei social media ha creato un mondo virtuale nel quale gli individui si trovano coinvolti e del quale spesso è difficile non fare parte, poiché ciò comporterebbe l’esclusione dalla società di massa. Le piattaforme più popolari, come Instagram, Facebook e Snapchat sono diventate un palcoscenico del sé: attraverso la presentazione accurata del proprio profilo le persone si presentano agli altri utenti, possono interagire con loro e ottenere approvazione attraverso i like o il numero crescente di followers. L’attitudine a mostrarsi più interessanti rispetto agli altri ha portato uomini e donne a curare maggiormente le proprie foto utilizzando semplici accorgimenti, come delle pose più fotogeniche, o ricorrendo all’utilizzo di filtri, effetti e applicazioni come Photoshop, un tempo riservato a usi professionali e ormai accessibile a tutti. Chi modifica le proprie foto tende a seguire un modello di perfezione imposto dalla società, trasformandosi, in taluni casi, fino ad essere quasi irriconoscibile di persona. Una simile circostanza ha favorito la spettacolarizzazione di sé in modo narcisistico: alcuni individui si sentono infatti appagati dal numero di like ottenuti in un post, che può causare esaltazione o depressione, vincolando il soggetto alla costante approvazione altrui. Negli ultimi anni Snapchat e successivamente Instagram hanno introdotto l’uso di filtri nelle storie, ovvero modifiche dirette senza “l’obbligo” di utilizzo di Photoshop o altre applicazioni di editing. I filtri rendono il soggetto fotografato privo di difetti e corrispondono ai criteri di bellezza imposti dalla società̀: occhi allungati, pelle levigata, zigomi e labbra voluminosi, naso piccolo, viso arrotondato e squadrato. Le persone, ormai abituate a vedersi trasformate attraverso i filtri, hanno iniziato a non accettarsi più̀ per come sono realmente, al punto da ricorrere sempre più sovente alla chirurgia estetica per somigliare alle proprie immagini modificate. La ricerca esasperata della perfezione ha spinto alcuni Stati, come la Norvegia, a vietare la pubblicazione di foto modificate, cercando di favorire un ribaltamento di questo modus operandi. Le influencers e le modelle più̀ celebri, inizialmente le prime a ricorrere a queste tecniche di editing, rendendosi forse conto degli dell’impatto negativo provocato sulla maggioranza degli utenti dalle foto modificate hanno iniziato a professare la filosofia della Bodypositivity, ovvero “accettarsi per ciò̀ che si è”: ognuno, infatti, è bello perché́ è unico al mondo. Un messaggio veicolato attraverso video, foto e storie, nelle quali le influencers mettono in evidenza i propri difetti fisici (come acne, smagliature, cellulite). Questo approfondimento vuole quindi affrontare il tema dell’editing del Sé online con l’obbiettivo di rilevare i punti critici di questo sistema, al fine di mettere in luce un punto di vista positivo, dove tutti possano accettarsi e vogliano condividere non la perfezione, ma i difetti che ci rendono unici.

L' editing del Sé online: l'uso di filtri e effetti nei social e il ruolo nei processi identitari

BIZZO, CARLOTTA
2020/2021

Abstract

Il fenomeno della nascita e della rapida evoluzione dei social media ha creato un mondo virtuale nel quale gli individui si trovano coinvolti e del quale spesso è difficile non fare parte, poiché ciò comporterebbe l’esclusione dalla società di massa. Le piattaforme più popolari, come Instagram, Facebook e Snapchat sono diventate un palcoscenico del sé: attraverso la presentazione accurata del proprio profilo le persone si presentano agli altri utenti, possono interagire con loro e ottenere approvazione attraverso i like o il numero crescente di followers. L’attitudine a mostrarsi più interessanti rispetto agli altri ha portato uomini e donne a curare maggiormente le proprie foto utilizzando semplici accorgimenti, come delle pose più fotogeniche, o ricorrendo all’utilizzo di filtri, effetti e applicazioni come Photoshop, un tempo riservato a usi professionali e ormai accessibile a tutti. Chi modifica le proprie foto tende a seguire un modello di perfezione imposto dalla società, trasformandosi, in taluni casi, fino ad essere quasi irriconoscibile di persona. Una simile circostanza ha favorito la spettacolarizzazione di sé in modo narcisistico: alcuni individui si sentono infatti appagati dal numero di like ottenuti in un post, che può causare esaltazione o depressione, vincolando il soggetto alla costante approvazione altrui. Negli ultimi anni Snapchat e successivamente Instagram hanno introdotto l’uso di filtri nelle storie, ovvero modifiche dirette senza “l’obbligo” di utilizzo di Photoshop o altre applicazioni di editing. I filtri rendono il soggetto fotografato privo di difetti e corrispondono ai criteri di bellezza imposti dalla società̀: occhi allungati, pelle levigata, zigomi e labbra voluminosi, naso piccolo, viso arrotondato e squadrato. Le persone, ormai abituate a vedersi trasformate attraverso i filtri, hanno iniziato a non accettarsi più̀ per come sono realmente, al punto da ricorrere sempre più sovente alla chirurgia estetica per somigliare alle proprie immagini modificate. La ricerca esasperata della perfezione ha spinto alcuni Stati, come la Norvegia, a vietare la pubblicazione di foto modificate, cercando di favorire un ribaltamento di questo modus operandi. Le influencers e le modelle più̀ celebri, inizialmente le prime a ricorrere a queste tecniche di editing, rendendosi forse conto degli dell’impatto negativo provocato sulla maggioranza degli utenti dalle foto modificate hanno iniziato a professare la filosofia della Bodypositivity, ovvero “accettarsi per ciò̀ che si è”: ognuno, infatti, è bello perché́ è unico al mondo. Un messaggio veicolato attraverso video, foto e storie, nelle quali le influencers mettono in evidenza i propri difetti fisici (come acne, smagliature, cellulite). Questo approfondimento vuole quindi affrontare il tema dell’editing del Sé online con l’obbiettivo di rilevare i punti critici di questo sistema, al fine di mettere in luce un punto di vista positivo, dove tutti possano accettarsi e vogliano condividere non la perfezione, ma i difetti che ci rendono unici.
ITA
The phenomenon of the birth and rapid evolution of social media has created a virtual world in which individuals find themselves involved and of which it is often difficult not to be part of, as this would lead to exclusion from mass society. The most popular platforms, such as Instagram, Facebook and Snapchat, have become a stage of the self: through the accurate presentation of their profile, people introduce themselves to other users, can interact with them and get approval through likes or the growing number of followers. The attitude to show themselves more interesting than others has led men and women to take better care of their photos using simple tricks, such as more photogenic poses, or by resorting to the use of filters, effects and applications such as Photoshop, once reserved for uses professional and now accessible to all. Those who modify their photos tend to follow a model of perfection imposed by society, transforming themselves, in some cases, to the point of being almost unrecognizable in person. A similar circumstance has favored the spectacularization of oneself in a narcissistic way: some individuals feel satisfied by the number of likes obtained in a post, which can cause exaltation or depression, binding the subject to the constant approval of others. In recent years Snapchat and later Instagram have introduced the use of filters in stories, or direct changes without the "obligation" to use Photoshop or other editing applications. The filters make the photographed subject free of defects and correspond to the beauty criteria imposed by the companỳ: elongated eyes, smooth skin, voluminous cheekbones and lips, small nose, rounded and square face. People, now used to seeing themselves transformed through filters, have begun to no longer accept themselves̀ as they really are, to the point of increasingly resorting to cosmetic surgery to resemble their own modified images. The exasperated search for perfection has led some states, such as Norway, to ban the publication of edited photos, trying to encourage a reversal of this modus operandi. The most famous influencers and models, initially the first to resort to these editing techniques, perhaps realizing the negative impact caused on the majority of users by the edited photos, have begun to profess the philosophy of Bodypositivity, that is "accepting oneself for what" yes it is ": each one, in fact, is beautiful because it is unique in the world. A message conveyed through videos, photos and stories, in which the influencers highlight their physical defects (such as acne, stretch marks, cellulite). This study therefore aims to address the issue of online Self editing with the aim of detecting the critical points of this system, in order to highlight a positive point of view, where everyone can accept themselves and want to share not perfection, but the defects that make us unique.
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