Between the end of the 18th century and the first decades of the 19th the western world comes to a revolution, in the political-social sphere as much as in the artistic-cultural one. The general tendency, after the Age of Enlightenment, is to rediscover what reason cannot explain, within an investigation of the unknown that questions the foundations of human knowledge itself. The rationalism of the Enlightenment is countered by a widespread irrationalism, of which Rousseau is the main voice, with mystical and neo-platonic features, highlighted by the reintroduction of divine finalism in the philosophy of history: a strong belief in the existence of a hidden dimension that governs phenomenological reality is established, and positivist anthropocentrism is downgraded. The experience of the individual is seen in relation to higher forces; an investigation of the remote places of mind emerges powerfully, leading to the definition of the notion of unconscious, issued years later by Freud. From the philosophical reflections elaborated by German Idealism come Sturm und Drang and Romanticism, in which the artist embodies an intermediary between the material and divine worlds, claiming the importance of his own expressive individuality. This opens up a new season for artistic languages, in which imagination has a central role, formal dogmas are questioned and irrationality is reflected in the themes of dream, feeling and madness. The aim of the dissertation, after an introduction to the development of irrationalist thought in the 18th century and to main themes of romantic philosophy, is to study and compare certain literary and pictorial outcomes that highlight the emerging of the analysis of interiority in the arts. The research focuses on authors and artists active in the English and German areas, where Romanticism was born and initially developed. Through the works of Blake, Füssli, Coleridge, Novalis, Hoffmann and Friedrich are illustrated the distinctive features of what Giuliano Briganti has defined the ‘Psychological Revolution’.

Gli anni a cavallo dei secoli XVIII e XIX vedono il mondo occidentale rivoluzionarsi, in ambito politico-sociale quanto artistico-culturale. La tendenza generale, dopo il secolo dei lumi, è di riscoprire ciò che la ragione non riesce a spiegare, in un’indagine dello sconosciuto che ridiscute le fondamenta della conoscenza umana stessa. Al razionalismo illuminista si contrappone un diffuso irrazionalismo, di cui Rousseau è portavoce, con elementi di matrice mistica e neoplatonica, a partire dalla reintroduzione del finalismo divino nella filosofia della storia: è forte la credenza nell’esistenza di una dimensione sovrasensibile che governa la realtà fenomenologica e viene ridimensionato l’antropocentrismo positivista. L’esperienza dell’individuo è vista in relazione a forze superiori; ecco che emerge prepotentemente un’indagine dei luoghi remoti della mente, fino alla definizione della nozione di inconscio, ripresa anni dopo da Freud. Sulla spinta di queste riflessioni filosofiche sistematizzate dall’idealismo tedesco prendono le mosse le correnti dello Sturm und Drang e del romanticismo, in cui l’artista diventa intermediario tra mondo sensibile e sovrasensibile, rivendicando l’importanza della propria individualità espressiva. Si apre così una nuova stagione per i linguaggi artistici, in cui l’immaginazione assume rilevanza centrale, vengono messi in discussione i dogmi formali e l’irrazionalità si rispecchia nei temi di sogno, sentimento e follia. Lo scopo della dissertazione, dopo un’introduzione allo sviluppo del pensiero irrazionalista nel Settecento e dei temi centrali per la filosofia del romanticismo, è analizzare e confrontare alcuni esiti letterari e pittorici che evidenziano l’emersione nell’arte dell’analisi dell’interiorità. La ricerca è focalizzata su autori e artisti attivi in area inglese e tedesca, dove il romanticismo è nato e si è sviluppato inizialmente. Attraverso le opere di Blake, Füssli, Coleridge, Novalis, Hoffmann e Friedrich si evidenziano i tratti distintivi di quella che Giuliano Briganti ha definito programmaticamente “Rivoluzione psicologica”.

Dall'irrazionale all'inconscio, l'interiorità nella rivoluzione romantica.

CARDO, MATTEO
2023/2024

Abstract

Gli anni a cavallo dei secoli XVIII e XIX vedono il mondo occidentale rivoluzionarsi, in ambito politico-sociale quanto artistico-culturale. La tendenza generale, dopo il secolo dei lumi, è di riscoprire ciò che la ragione non riesce a spiegare, in un’indagine dello sconosciuto che ridiscute le fondamenta della conoscenza umana stessa. Al razionalismo illuminista si contrappone un diffuso irrazionalismo, di cui Rousseau è portavoce, con elementi di matrice mistica e neoplatonica, a partire dalla reintroduzione del finalismo divino nella filosofia della storia: è forte la credenza nell’esistenza di una dimensione sovrasensibile che governa la realtà fenomenologica e viene ridimensionato l’antropocentrismo positivista. L’esperienza dell’individuo è vista in relazione a forze superiori; ecco che emerge prepotentemente un’indagine dei luoghi remoti della mente, fino alla definizione della nozione di inconscio, ripresa anni dopo da Freud. Sulla spinta di queste riflessioni filosofiche sistematizzate dall’idealismo tedesco prendono le mosse le correnti dello Sturm und Drang e del romanticismo, in cui l’artista diventa intermediario tra mondo sensibile e sovrasensibile, rivendicando l’importanza della propria individualità espressiva. Si apre così una nuova stagione per i linguaggi artistici, in cui l’immaginazione assume rilevanza centrale, vengono messi in discussione i dogmi formali e l’irrazionalità si rispecchia nei temi di sogno, sentimento e follia. Lo scopo della dissertazione, dopo un’introduzione allo sviluppo del pensiero irrazionalista nel Settecento e dei temi centrali per la filosofia del romanticismo, è analizzare e confrontare alcuni esiti letterari e pittorici che evidenziano l’emersione nell’arte dell’analisi dell’interiorità. La ricerca è focalizzata su autori e artisti attivi in area inglese e tedesca, dove il romanticismo è nato e si è sviluppato inizialmente. Attraverso le opere di Blake, Füssli, Coleridge, Novalis, Hoffmann e Friedrich si evidenziano i tratti distintivi di quella che Giuliano Briganti ha definito programmaticamente “Rivoluzione psicologica”.
From the irrational to the unconscious, inwardness in the romantic revolution.
Between the end of the 18th century and the first decades of the 19th the western world comes to a revolution, in the political-social sphere as much as in the artistic-cultural one. The general tendency, after the Age of Enlightenment, is to rediscover what reason cannot explain, within an investigation of the unknown that questions the foundations of human knowledge itself. The rationalism of the Enlightenment is countered by a widespread irrationalism, of which Rousseau is the main voice, with mystical and neo-platonic features, highlighted by the reintroduction of divine finalism in the philosophy of history: a strong belief in the existence of a hidden dimension that governs phenomenological reality is established, and positivist anthropocentrism is downgraded. The experience of the individual is seen in relation to higher forces; an investigation of the remote places of mind emerges powerfully, leading to the definition of the notion of unconscious, issued years later by Freud. From the philosophical reflections elaborated by German Idealism come Sturm und Drang and Romanticism, in which the artist embodies an intermediary between the material and divine worlds, claiming the importance of his own expressive individuality. This opens up a new season for artistic languages, in which imagination has a central role, formal dogmas are questioned and irrationality is reflected in the themes of dream, feeling and madness. The aim of the dissertation, after an introduction to the development of irrationalist thought in the 18th century and to main themes of romantic philosophy, is to study and compare certain literary and pictorial outcomes that highlight the emerging of the analysis of interiority in the arts. The research focuses on authors and artists active in the English and German areas, where Romanticism was born and initially developed. Through the works of Blake, Füssli, Coleridge, Novalis, Hoffmann and Friedrich are illustrated the distinctive features of what Giuliano Briganti has defined the ‘Psychological Revolution’.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/8021