The paper analyzes the usability evaluation phase of the app GAMGAME. The experimentation is part of the European project SPICE (Social Cohesion, Participation, Inclusion and through Cultural Engagement), created in 2020, and aims to promote social inclusion through participation in the knowledge, enjoyment and interpretation of cultural heritage in museums. GAMGAME is a web application to gather data on the interpretation of works of art through emoticons and hashtags. Team CIRMA of UniTo, the Galleria d'Arte Moderna (GAM), the Turin Institute for Deafness collaborated to the project. The project aimed at developing a prototype of GAMGAME, for the enhancement of the characteristics of deaf people and their involvement in the activities of interpretation and reflection on works of art. ​

L'elaborato analizza la fase di valutazione dell'usabilità dell'applicazione GAMGAME. La sperimentazione si inserisce nel progetto europeo SPICE (Social Cohesion, Participation, and Inclusion through Cultural Engagement) creato nel 2020 e ha come obiettivo la promozione dell’inclusione sociale attraverso la partecipazione alla conoscenza, alla fruizione e alla interpretazione dei beni culturali nei musei. GAMGAME è un'applicazione web per raccogliere dati sull’interpretazione delle opere d’arte attraverso emoticon e hashtag. Al progetto hanno collaborato il team CIRMA di UniTo, la Galleria d'Arte Moderna (GAM), l'Istituto dei Sordi di Torino. Quello che si è sviluppato con il prototipo di GAMGAME è tarato sulla valorizzazione delle caratteristiche delle persone sorde e sul loro coinvolgimento nelle attività di interpretazione e riflessione sulle opere d’arte. ​

USER STUDY GAMGAME: design e risultati ​

BIFFI, VIOLA INUI
2021/2022

Abstract

L'elaborato analizza la fase di valutazione dell'usabilità dell'applicazione GAMGAME. La sperimentazione si inserisce nel progetto europeo SPICE (Social Cohesion, Participation, and Inclusion through Cultural Engagement) creato nel 2020 e ha come obiettivo la promozione dell’inclusione sociale attraverso la partecipazione alla conoscenza, alla fruizione e alla interpretazione dei beni culturali nei musei. GAMGAME è un'applicazione web per raccogliere dati sull’interpretazione delle opere d’arte attraverso emoticon e hashtag. Al progetto hanno collaborato il team CIRMA di UniTo, la Galleria d'Arte Moderna (GAM), l'Istituto dei Sordi di Torino. Quello che si è sviluppato con il prototipo di GAMGAME è tarato sulla valorizzazione delle caratteristiche delle persone sorde e sul loro coinvolgimento nelle attività di interpretazione e riflessione sulle opere d’arte. ​
ITA
The paper analyzes the usability evaluation phase of the app GAMGAME. The experimentation is part of the European project SPICE (Social Cohesion, Participation, Inclusion and through Cultural Engagement), created in 2020, and aims to promote social inclusion through participation in the knowledge, enjoyment and interpretation of cultural heritage in museums. GAMGAME is a web application to gather data on the interpretation of works of art through emoticons and hashtags. Team CIRMA of UniTo, the Galleria d'Arte Moderna (GAM), the Turin Institute for Deafness collaborated to the project. The project aimed at developing a prototype of GAMGAME, for the enhancement of the characteristics of deaf people and their involvement in the activities of interpretation and reflection on works of art. ​
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/79552