The aim of this thesis is to provide an in-depth analysis of the comparative advertising, both in the Italian context where this phenomenon is relatively recent due to its late regulation, and in the United States characterised by a more consolidated experience and less restrictive legislation, with the aim of promoting a greater diffusion of its understanding among the public. The second objective of this thesis is to analyse, by means of a survey, the real level of public awareness of this practice, investigating what are the opinions on the subject and assessing whether there is a concrete desire for its greater diffusion in the future.

Il presente elaborato si propone di fornire un'analisi approfondita della pubblicità comparativa, sia nell'ambito italiano, dove questo fenomeno è relativamente recente a causa della sua tardiva regolamentazione, sia negli Stati Uniti caratterizzati da un'esperienza più consolidata e da una normativa meno restrittiva, con l'obiettivo di promuovere una maggiore diffusione della sua comprensione tra il pubblico. Il secondo obiettivo di questa tesi è quello di analizzare, attraverso un'indagine, il reale livello di consapevolezza del pubblico riguardo a queste pratica, approfondendo quali siano le opinioni in merito e valutando se esista un desiderio concreto di una sua maggiore diffusione in futuro.

La Pubblicità Comparativa tra Italia e Stati Uniti: sviluppo storico-legislativo e analisi della percezione pubblica

MELOTTI, ANNA
2023/2024

Abstract

Il presente elaborato si propone di fornire un'analisi approfondita della pubblicità comparativa, sia nell'ambito italiano, dove questo fenomeno è relativamente recente a causa della sua tardiva regolamentazione, sia negli Stati Uniti caratterizzati da un'esperienza più consolidata e da una normativa meno restrittiva, con l'obiettivo di promuovere una maggiore diffusione della sua comprensione tra il pubblico. Il secondo obiettivo di questa tesi è quello di analizzare, attraverso un'indagine, il reale livello di consapevolezza del pubblico riguardo a queste pratica, approfondendo quali siano le opinioni in merito e valutando se esista un desiderio concreto di una sua maggiore diffusione in futuro.
Comparative Advertising Between Italy and the United States: Historical and Legislative Development and Analysis of Public Perception
The aim of this thesis is to provide an in-depth analysis of the comparative advertising, both in the Italian context where this phenomenon is relatively recent due to its late regulation, and in the United States characterised by a more consolidated experience and less restrictive legislation, with the aim of promoting a greater diffusion of its understanding among the public. The second objective of this thesis is to analyse, by means of a survey, the real level of public awareness of this practice, investigating what are the opinions on the subject and assessing whether there is a concrete desire for its greater diffusion in the future.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/7867