Mindfulness is a practice that in recent decades had an increasing spread, thanks to many studies carried out in disciplines such as medicine and psychology. It is currently used in various fields, for example in the treatment of depression, anxiety management, stress and chronic pain. The MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) is a program of intervention that aims to reduce stress and promote physical well-being. This model has also been applied in educational settings with specific programs for teachers. In this study, the MBSR protocol was used on a sample of workers from different nurseries in the municipality of Turin. The presentation lasted an average of five meetings, three hours each, divided into several phases: an initial phase of presentation by the participants, then a theoretical section of active listening on the fundamentals of mindfulness technique held by experts in the field; then a practical part with the use of some techniques including: sitting meditation, body-scan and walking meditation. Finally, to conclude, a moment of sharing between the various participants on the experience lived. The results of the research, obtained through the offer of a pre and post treatment questionnaire and analyzed by statistical tools such as ANOVA showed that people with longer working years benefited more significantly from mindfulness treatment. Possible future developments and opportunities for further study, not covered in this thesis, could concern the verification of long-term benefits maintenance, re-offering a questionnaire to the same population after a certain period of time and following treatment follow-up. Moreover, taking advantage of the fact that the population analyzed is predominantly female, it can offer interesting insights the analysis of the effects of mindfulness on physical and emotional symptoms caused by hormonal imbalances related to menopause.

La mindfulness è una pratica che negli ultimi decenni ha avuto una crescente diffusione, grazie soprattutto ai molteplici studi svolti in discipline come la medicina e la psicologia. Attualmente è utilizzata in diversi ambiti, ad esempio nella cura della depressione, nella gestione dell’ansia, dello stress e nel dolore cronico. Il protocollo di mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) è un programma di intervento che ha l’obiettivo di ridurre lo stress e promuovere il benessere fisico. Questo modello è stato applicato anche nei contesti educativi con specifici programmi rivolti agli insegnanti. In questo studio è stato utilizzato il protocollo MBSR su un campione composto da operatori provenienti da diversi asili nido del comune di Torino. L’intervento ha avuto una durata media di cinque incontri, ciascuno da tre ore, suddiviso in diversi momenti: una fase inziale di presentazione da parte dei partecipanti, successivamente una sezione teorica di ascolto attivo sui fondamenti della tecnica di mindfulness tenuta da esperti nel campo; a seguire una parte pratica con l’utilizzo di alcune tecniche tra cui: la meditazione seduta, il body-scan e la meditazione camminata. Infine per concludere, un momento di condivisione tra i vari partecipanti sull’esperienza vissuta. I risultati della ricerca, ottenuti tramite la somministrazione di un questionario pre e post trattamento e analizzati mediante strumenti statistici come l’ANOVA hanno dimostrato che le persone con maggiore anzianità lavorativa hanno beneficiato in modo più significativo del trattamento mindfulness. Possibili sviluppi futuri e opportunità di approfondimento ulteriore, non trattati in questo lavoro di tesi, potrebbero riguardare la verifica del mantenimento dei benefici a lungo termine, proponendo nuovamente un questionario alla stessa popolazione trascorso un certo periodo di tempo e a seguito di follow up del trattamento. Inoltre, avvalendosi del fatto che la popolazione analizzata è a prevalenza di sesso femminile, può offrire spunti interessanti l’analisi degli effetti della mindfulness sui sintomi fisici ed emotivi, causati dagli squilibri ormonali legati alla menopausa.

Intervento al supporto del benessere organizzativo: il protocollo mindfulness MBSR tra il personale del settore educativo del comune di Torino.

LEDDA, GIULIA
2023/2024

Abstract

La mindfulness è una pratica che negli ultimi decenni ha avuto una crescente diffusione, grazie soprattutto ai molteplici studi svolti in discipline come la medicina e la psicologia. Attualmente è utilizzata in diversi ambiti, ad esempio nella cura della depressione, nella gestione dell’ansia, dello stress e nel dolore cronico. Il protocollo di mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) è un programma di intervento che ha l’obiettivo di ridurre lo stress e promuovere il benessere fisico. Questo modello è stato applicato anche nei contesti educativi con specifici programmi rivolti agli insegnanti. In questo studio è stato utilizzato il protocollo MBSR su un campione composto da operatori provenienti da diversi asili nido del comune di Torino. L’intervento ha avuto una durata media di cinque incontri, ciascuno da tre ore, suddiviso in diversi momenti: una fase inziale di presentazione da parte dei partecipanti, successivamente una sezione teorica di ascolto attivo sui fondamenti della tecnica di mindfulness tenuta da esperti nel campo; a seguire una parte pratica con l’utilizzo di alcune tecniche tra cui: la meditazione seduta, il body-scan e la meditazione camminata. Infine per concludere, un momento di condivisione tra i vari partecipanti sull’esperienza vissuta. I risultati della ricerca, ottenuti tramite la somministrazione di un questionario pre e post trattamento e analizzati mediante strumenti statistici come l’ANOVA hanno dimostrato che le persone con maggiore anzianità lavorativa hanno beneficiato in modo più significativo del trattamento mindfulness. Possibili sviluppi futuri e opportunità di approfondimento ulteriore, non trattati in questo lavoro di tesi, potrebbero riguardare la verifica del mantenimento dei benefici a lungo termine, proponendo nuovamente un questionario alla stessa popolazione trascorso un certo periodo di tempo e a seguito di follow up del trattamento. Inoltre, avvalendosi del fatto che la popolazione analizzata è a prevalenza di sesso femminile, può offrire spunti interessanti l’analisi degli effetti della mindfulness sui sintomi fisici ed emotivi, causati dagli squilibri ormonali legati alla menopausa.
Intervention to support organizational well-being: the MBSR mindfulness protocol among staff in the educational sector of the municipality of Turin.
Mindfulness is a practice that in recent decades had an increasing spread, thanks to many studies carried out in disciplines such as medicine and psychology. It is currently used in various fields, for example in the treatment of depression, anxiety management, stress and chronic pain. The MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) is a program of intervention that aims to reduce stress and promote physical well-being. This model has also been applied in educational settings with specific programs for teachers. In this study, the MBSR protocol was used on a sample of workers from different nurseries in the municipality of Turin. The presentation lasted an average of five meetings, three hours each, divided into several phases: an initial phase of presentation by the participants, then a theoretical section of active listening on the fundamentals of mindfulness technique held by experts in the field; then a practical part with the use of some techniques including: sitting meditation, body-scan and walking meditation. Finally, to conclude, a moment of sharing between the various participants on the experience lived. The results of the research, obtained through the offer of a pre and post treatment questionnaire and analyzed by statistical tools such as ANOVA showed that people with longer working years benefited more significantly from mindfulness treatment. Possible future developments and opportunities for further study, not covered in this thesis, could concern the verification of long-term benefits maintenance, re-offering a questionnaire to the same population after a certain period of time and following treatment follow-up. Moreover, taking advantage of the fact that the population analyzed is predominantly female, it can offer interesting insights the analysis of the effects of mindfulness on physical and emotional symptoms caused by hormonal imbalances related to menopause.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/7851