The thesis focuses on the analysis of interferences that can arise within a logistics warehouse involving forklifts, pedestrians, and vehicles. This interaction can lead to negative events such as near misses and, in the worst cases, accidents. By studying work dynamics, processes, and the critical issues highlighted by recorded accidents, technological and structural solutions have been proposed to reduce these interferences. Examples include segregating workspaces, anti-collision systems for forklifts, and re-layouts of work areas. The thesis demonstrates that these solutions have proven effective in the long term, leading to improvements in accident data. Since 2021, there have been no injuries exceeding forty days caused by interference, and near misses in the areas where improvements have been made have been eliminated.

L’elaborato di laurea si concentra sull’analisi delle interferenze che possono generarsi all’interno di un magazzino logistico e che coinvolgono carrelli elevatori, pedoni e automezzi. La commistione genera eventi negativi come near miss e nel peggiore dei casi infortuni. Tramite lo studio delle dinamiche lavorative, dei processi lavorativi e delle criticità emerse dagli infortuni registrati sono state proposte delle soluzioni tecnologiche e strutturali per ridurre tali interferenze come, per esempio, la segregazione degli spazi di lavoro, sistemi anticollisione per carrello elevatore e re-layout di aree di lavoro. La tesi dimostra che queste soluzioni si sono dimostrate efficaci nel lungo periodo andando a migliorare il dato infortunistico nel quale, non si hanno infortuni superiori ai quaranta giorni determinati da un interferenza dal 2021 e i near miss nelle aree dove sono stati apportati miglioramenti sono stati azzerati.

Analisi e gestione delle interferenze carrelli elevatori-pedoni-automezzi all’interno di un contesto logistico aziendale – Problema delle interferenze e proposte di miglioramento

LEONE, LORENZO
2023/2024

Abstract

L’elaborato di laurea si concentra sull’analisi delle interferenze che possono generarsi all’interno di un magazzino logistico e che coinvolgono carrelli elevatori, pedoni e automezzi. La commistione genera eventi negativi come near miss e nel peggiore dei casi infortuni. Tramite lo studio delle dinamiche lavorative, dei processi lavorativi e delle criticità emerse dagli infortuni registrati sono state proposte delle soluzioni tecnologiche e strutturali per ridurre tali interferenze come, per esempio, la segregazione degli spazi di lavoro, sistemi anticollisione per carrello elevatore e re-layout di aree di lavoro. La tesi dimostra che queste soluzioni si sono dimostrate efficaci nel lungo periodo andando a migliorare il dato infortunistico nel quale, non si hanno infortuni superiori ai quaranta giorni determinati da un interferenza dal 2021 e i near miss nelle aree dove sono stati apportati miglioramenti sono stati azzerati.
Analysis and Management of Interferences between Forklifts, Pedestrians, and Vehicles in a corporate logistics context – Interference Problems and Improvement Proposals
The thesis focuses on the analysis of interferences that can arise within a logistics warehouse involving forklifts, pedestrians, and vehicles. This interaction can lead to negative events such as near misses and, in the worst cases, accidents. By studying work dynamics, processes, and the critical issues highlighted by recorded accidents, technological and structural solutions have been proposed to reduce these interferences. Examples include segregating workspaces, anti-collision systems for forklifts, and re-layouts of work areas. The thesis demonstrates that these solutions have proven effective in the long term, leading to improvements in accident data. Since 2021, there have been no injuries exceeding forty days caused by interference, and near misses in the areas where improvements have been made have been eliminated.
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