Through this thesis, I've had the chance to have fourth grade primary school students experiment with static electricity. My work consists of three parts: it opens with a brief introduction on the history of static, then it moves on to describe in detail the content of my didactic meetings with the class, dealing with both the organization and the content of the activities. For what concerns organization, I've decided to introduce each and every experiment through a short narration. Taken out of the rigid lab context and turned into game-like activities, all the experiments thus introduced revolved around the use of easy to find, salvaged material and recycled objects (scraps of cloth, balloons, common paper or plastic). Divided into small groups, -so to stimulate cooperative learning while not losing concentration- the students have then been asked to experiment with static electrification. All the activities had been carefully planned to take the student's previous knowledge as a starting point; as a result, they have somehow familiarized with the experimental method, while gaining strictly physical knowledge. In the third and last part of my work, I present the results of my experience and discuss my didactic choices.

Nel corso di questa tesi a carattere sperimentale ho potuto affrontare con gli alunni di una classe quarta della scuola primaria il tema dell'elettricità statica. La tesi si divide in tre capitoli. Dopo una breve introduzione storica, vengono descritte le esperienze didattiche affrontate con gli alunni nel corso di incontri programmati. Le attività, di tipo laboratoriale, vengono introdotte da brevi racconti e prendono spunto dalle preconoscenze degli alunni. Sono basate su semplici giochi effettuati con materiali di recupero ( palloncini, pezzi di stoffa, carta e plastica¿) di facile reperibilità. Nel corso delle attività proposte, gli alunni sono stati invitati a effettuare piccoli esperimenti circa i vari metodi di elettrizzazione dei corpi. Divisi in piccoli gruppi, hanno potuto utilizzare il metodo sperimentale e migliorare le loro competenze anche attraverso attività di cooperative learning.

Elettricità statica:un'esperienza nella scuola primaria

TEDESCO, SARA MARIA
2014/2015

Abstract

Nel corso di questa tesi a carattere sperimentale ho potuto affrontare con gli alunni di una classe quarta della scuola primaria il tema dell'elettricità statica. La tesi si divide in tre capitoli. Dopo una breve introduzione storica, vengono descritte le esperienze didattiche affrontate con gli alunni nel corso di incontri programmati. Le attività, di tipo laboratoriale, vengono introdotte da brevi racconti e prendono spunto dalle preconoscenze degli alunni. Sono basate su semplici giochi effettuati con materiali di recupero ( palloncini, pezzi di stoffa, carta e plastica¿) di facile reperibilità. Nel corso delle attività proposte, gli alunni sono stati invitati a effettuare piccoli esperimenti circa i vari metodi di elettrizzazione dei corpi. Divisi in piccoli gruppi, hanno potuto utilizzare il metodo sperimentale e migliorare le loro competenze anche attraverso attività di cooperative learning.
ITA
Through this thesis, I've had the chance to have fourth grade primary school students experiment with static electricity. My work consists of three parts: it opens with a brief introduction on the history of static, then it moves on to describe in detail the content of my didactic meetings with the class, dealing with both the organization and the content of the activities. For what concerns organization, I've decided to introduce each and every experiment through a short narration. Taken out of the rigid lab context and turned into game-like activities, all the experiments thus introduced revolved around the use of easy to find, salvaged material and recycled objects (scraps of cloth, balloons, common paper or plastic). Divided into small groups, -so to stimulate cooperative learning while not losing concentration- the students have then been asked to experiment with static electrification. All the activities had been carefully planned to take the student's previous knowledge as a starting point; as a result, they have somehow familiarized with the experimental method, while gaining strictly physical knowledge. In the third and last part of my work, I present the results of my experience and discuss my didactic choices.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
196473A_relazionitirocinioelab.zip

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 198.3 kB
Formato Unknown
198.3 kB Unknown
196473_tesi_saratedesco.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 1.33 MB
Formato Adobe PDF
1.33 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/78317