This thesis analyzes Autism Spectrum Disorder (ASD) from a theoretical and clinical perspective, paying particular attention to its definition, symptomatology, and therapeutic interventions. It begins with a historical reconstruction of the definition of the disorder, highlighting the transition from the classification of pervasive developmental disorder to the concept of "spectrum" in the DSM-5. The social deficits and repetitive behaviors, which are central characteristics of autism, are analyzed, along with the different types of available interventions, emphasizing their importance for early diagnosis. Additionally, the main etiological theories are discussed, such as the theory of mind, executive functions, and the central coherence theory. Lastly, the tools for school and social inclusion are addressed, with a focus on Augmentative and Alternative Communication (AAC) and its role in the integration of individuals with ASD. The study project concludes with an analysis of the social inclusion policies aimed at improving the quality of life for individuals with autism.

Questa tesi analizza il Disturbo dello Spettro Autistico (DSA) da un punto di vista teorico e clinico, con particolare attenzione alla definizione, alla sintomatologia e agli interventi terapeutici. Si parte da una ricostruzione storica della definizione del disturbo, evidenziando il passaggio dalla classificazione dei disturbi pervasivi dello sviluppo al concetto di "spettro" del DSM-5. Vengono analizzati i deficit sociali e i comportamenti ripetitivi come caratteristiche centrali dell'autismo, unitamente alle tipologie di interventi disponibili, evidenziando la loro importanza per una diagnosi precoce. Si discutono inoltre le principali teorie eziologiche, come la teoria della mente, le funzioni esecutive e la teoria della coerenza centrale. Infine, si affrontano gli strumenti di inclusione scolastica e sociale, con un focus sulla Comunicazione Aumentativa Alternativa (CAA) e il suo ruolo nell'integrazione degli individui con DSA. Il lavoro si conclude con un’analisi delle politiche di inclusione sociale per migliorare la qualità della vita delle persone con autismo.

Il Disturbo dello Spettro Autistico: strategie per l'inclusione e l'autonomia scolastica

SERRATRICE, EMMA
2023/2024

Abstract

Questa tesi analizza il Disturbo dello Spettro Autistico (DSA) da un punto di vista teorico e clinico, con particolare attenzione alla definizione, alla sintomatologia e agli interventi terapeutici. Si parte da una ricostruzione storica della definizione del disturbo, evidenziando il passaggio dalla classificazione dei disturbi pervasivi dello sviluppo al concetto di "spettro" del DSM-5. Vengono analizzati i deficit sociali e i comportamenti ripetitivi come caratteristiche centrali dell'autismo, unitamente alle tipologie di interventi disponibili, evidenziando la loro importanza per una diagnosi precoce. Si discutono inoltre le principali teorie eziologiche, come la teoria della mente, le funzioni esecutive e la teoria della coerenza centrale. Infine, si affrontano gli strumenti di inclusione scolastica e sociale, con un focus sulla Comunicazione Aumentativa Alternativa (CAA) e il suo ruolo nell'integrazione degli individui con DSA. Il lavoro si conclude con un’analisi delle politiche di inclusione sociale per migliorare la qualità della vita delle persone con autismo.
Autism Spectrum Disorder: strategies for inclusion and autonomy at school
This thesis analyzes Autism Spectrum Disorder (ASD) from a theoretical and clinical perspective, paying particular attention to its definition, symptomatology, and therapeutic interventions. It begins with a historical reconstruction of the definition of the disorder, highlighting the transition from the classification of pervasive developmental disorder to the concept of "spectrum" in the DSM-5. The social deficits and repetitive behaviors, which are central characteristics of autism, are analyzed, along with the different types of available interventions, emphasizing their importance for early diagnosis. Additionally, the main etiological theories are discussed, such as the theory of mind, executive functions, and the central coherence theory. Lastly, the tools for school and social inclusion are addressed, with a focus on Augmentative and Alternative Communication (AAC) and its role in the integration of individuals with ASD. The study project concludes with an analysis of the social inclusion policies aimed at improving the quality of life for individuals with autism.
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