The main theme of this dissertation is the analysis of unrequited loves in the Russian literature of the 19th and 20th century. The authors examined are the following: I. Turgenev, L. Tolstoj, F. Dostoevskij, M. Gor'kij and A. Belyj; one novel is analyzed for each author, respectively First love, Anna Karenina, The brothers Karamazov, History of a docile love and The silver dove. This dissertation is made of five chapters, each one dedicated to a different author. Every chapter is divided into three parts: the first part deals with the stylistic features of the author and of the literary movement in which he partakes; the second part analyses the plots of the different novels taken into consideration; the third provides an overview of the characters and of the relationships between them. In the final part of the dissertation the different aspects of the same feeling are compared: on the one hand, for every couple analyzed in the novels, the common thread is the lover's suffering, linked to an unreciprocated desire; on the other hand, the last pages deal with the different reactions of the characters against rejection. Moreover, throughout the dissertation, the role of the woman in the loving relationship is highlighted through various historical periods: while the male figure remains vulnerable when facing unrequited love, the woman is the one who seems to always draw the relationship to a close by rejecting the lover. In conclusion, the reader gathers that, in prerevolutionary Russia, the woman has a paramount role: she remains the object of love and the symbol of eternal femininity; instead, the male figure is harmless and desperate.

Il tema principale della tesi è l'analisi degli amori non corrisposti nella letteratura russa a cavallo tra XIX e XX secolo. Gli autori trattati sono I. Turgenev, L. Tolstoj, F. Dostoevskij, M. Gor'kij e A. Belyj; per ognuno di essi viene analizzata un'opera, rispettivamente Primo amore, Anna Karenina, I fratelli Karamazov, Storia di un docile amore e Il colombo d'argento. L'elaborato è composto da cinque capitoli, uno per ciascun autore. Ogni capitolo è suddiviso in tre parti: la prima tratta le caratteristiche stilistiche dell'autore e del movimento letterario cui aderisce; la seconda parte analizza le linee narrative delle diverse opere prese in esame; la terza invece fornisce una panoramica del sistema dei personaggi e delle relazioni che intercorrono tra essi. Nella conclusione vengono confrontate le diverse sfaccettature dello stesso sentimento: se il punto in comune a tutte le coppie analizzate nei diversi romanzi è la sofferenza di uno dei due amanti, relativa ad un sentimento non ricambiato, nelle ultime pagine della tesi viene esaminata la diversa reazione dei personaggi di fronte al rifiuto. Inoltre, nell'elaborato viene posto l'accento sul ruolo della donna all'interno della relazione di coppia attraverso i diversi periodi storici: mentre la figura maschile rimane inerme di fronte all'amore non corrisposto, la donna è sempre colei che respinge l'amante ponendo fine al rapporto. Se ne evince quindi che, nel contesto storico della Russia prerivoluzionaria, la donna ha un ruolo fondamentale, rimanendo oggetto dell'amore e simbolo di eterno femminino; quella maschile è invece una figura impotente e inerme.

DA TURGENEV A BELYJ: L'AMORE NON CORRISPOSTO NELLA LETTERATURA RUSSA TRA XIX E XX SECOLO

GAZZANIGA, FRANCESCA
2014/2015

Abstract

Il tema principale della tesi è l'analisi degli amori non corrisposti nella letteratura russa a cavallo tra XIX e XX secolo. Gli autori trattati sono I. Turgenev, L. Tolstoj, F. Dostoevskij, M. Gor'kij e A. Belyj; per ognuno di essi viene analizzata un'opera, rispettivamente Primo amore, Anna Karenina, I fratelli Karamazov, Storia di un docile amore e Il colombo d'argento. L'elaborato è composto da cinque capitoli, uno per ciascun autore. Ogni capitolo è suddiviso in tre parti: la prima tratta le caratteristiche stilistiche dell'autore e del movimento letterario cui aderisce; la seconda parte analizza le linee narrative delle diverse opere prese in esame; la terza invece fornisce una panoramica del sistema dei personaggi e delle relazioni che intercorrono tra essi. Nella conclusione vengono confrontate le diverse sfaccettature dello stesso sentimento: se il punto in comune a tutte le coppie analizzate nei diversi romanzi è la sofferenza di uno dei due amanti, relativa ad un sentimento non ricambiato, nelle ultime pagine della tesi viene esaminata la diversa reazione dei personaggi di fronte al rifiuto. Inoltre, nell'elaborato viene posto l'accento sul ruolo della donna all'interno della relazione di coppia attraverso i diversi periodi storici: mentre la figura maschile rimane inerme di fronte all'amore non corrisposto, la donna è sempre colei che respinge l'amante ponendo fine al rapporto. Se ne evince quindi che, nel contesto storico della Russia prerivoluzionaria, la donna ha un ruolo fondamentale, rimanendo oggetto dell'amore e simbolo di eterno femminino; quella maschile è invece una figura impotente e inerme.
ITA
The main theme of this dissertation is the analysis of unrequited loves in the Russian literature of the 19th and 20th century. The authors examined are the following: I. Turgenev, L. Tolstoj, F. Dostoevskij, M. Gor'kij and A. Belyj; one novel is analyzed for each author, respectively First love, Anna Karenina, The brothers Karamazov, History of a docile love and The silver dove. This dissertation is made of five chapters, each one dedicated to a different author. Every chapter is divided into three parts: the first part deals with the stylistic features of the author and of the literary movement in which he partakes; the second part analyses the plots of the different novels taken into consideration; the third provides an overview of the characters and of the relationships between them. In the final part of the dissertation the different aspects of the same feeling are compared: on the one hand, for every couple analyzed in the novels, the common thread is the lover's suffering, linked to an unreciprocated desire; on the other hand, the last pages deal with the different reactions of the characters against rejection. Moreover, throughout the dissertation, the role of the woman in the loving relationship is highlighted through various historical periods: while the male figure remains vulnerable when facing unrequited love, the woman is the one who seems to always draw the relationship to a close by rejecting the lover. In conclusion, the reader gathers that, in prerevolutionary Russia, the woman has a paramount role: she remains the object of love and the symbol of eternal femininity; instead, the male figure is harmless and desperate.
IMPORT DA TESIONLINE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
770972_gazzaniga_tesi.pdf

non disponibili

Tipologia: Altro materiale allegato
Dimensione 433.55 kB
Formato Adobe PDF
433.55 kB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/74723