INTRODUCTION: In adapting the Course of Speech Therapy of the University of Pavia to D.M. del 19 febbraio 2009 - Applicazione della L.270/04 Art.4 comma 5, it was decided to carry out training that directly involved the tutorial figures of the CdL in Speech Therapy of Pavia for shared planning and construction of the internship path and materials , taking into account primarily the variability of the organizational and human resources situation of the internship locations. METHODS: The course was created in blended mode by selecting the topics on the basis of the needs analysis carried out in 2022. FAD component: approximately 60' divided into 7 easily replaceable modules, with specific contents on the organization of the CdL, the documentation, the role and tasks of the tutorial figures. Residential component: carried out in November 2023 at the IRCCS Foundation Istituto Neurologico Nazionale C. Mondino di Pavia (also Provider) on 2 days a week apart, for a total of 14 hours. The course was accredited for 18.5 ECM credits with a speech therapist expert in tutoring and andragogy. Two hours of the second day were dedicated to an open discussion on the renewal of the internship evaluation form that could better adapt to the different locations. The intervention was studied through the first 3 levels of Kirkpatrick (questionnaires), reliability (sw. Jamovi) and coherence (sw. MAXQDA 24) analyzes were carried out for levels I and III. RESULTS: The representation of the internship locations was almost total. In the first level questionnaire, 100% of the responses obtained a Likert scale score in the "good" and "excellent" ranges, the most semantically present concepts were "compare" for the positive aspects and "more time available" for the negatives . All participants obtained a pass in the level II questionnaire. The results of the level III questionnaire reveal these objectives: NOT REACHED - number of participants - professional recognition - time management in reconciling clinical and tutoring activities; PARTIALLY REACHED - blended mode[fad component] REACHED - choice of teacher - teaching methods - contents. CONCLUSIONS: The internship guides overall appreciated the training course with regards to the type of training, the contents identified and the correctness of the figure identified for teaching. The results reveal that the course made it possible to fill the perceived training needs of the majority of participants and that these learnings were also transmitted for the majority to colleagues who were not present. Greater support from the directors of the internship sites is desirable with respect to training and recognition in terms of time available for internship assistants to carry out their function, as this also produces benefits on the professional activity.

INTRODUZIONE: Nell’adeguarsi del CdL in Logopedia dell’Università di Pavia al D.M. del 19 febbraio 2009 - Applicazione della L.270/04 Art.4 comma 5, si è deciso di realizzare una formazione che coinvolgesse direttamente le figure tutoriali del CdL in Logopedia di Pavia per una pianificazione e costruzione condivise del percorso e dei materiali del tirocinio, tenendo conto in primis della variabilità della situazione organizzativa e di risorse umane delle sedi di tirocinio. METODI: Il corso è stato realizzato in modalità blended selezionando gli argomenti sulla base dell’analisi dei bisogni effettuata nel 2022. Componente FAD: circa 60’ divisi in 7 moduli facilmente sostituibili, con contenuti specifici sull’organizzazione del CdL, la documentazione, il ruolo ed i compiti delle figure tutoriali. Componente residenziale: svolta a novembre 2023 presso Fondazione IRCCS Istituto Neurologico Nazionale C. Mondino di Pavia (anche Provider) in 2 giornate a distanza di una settimana, per un totale di 14 ore. Il corso è stato accreditato per 18,5 crediti ECM con docente una logopedista esperta in tutoraggio ed andragogia. Due ore della seconda giornata sono state dedicate a un confronto aperto sul rinnovamento della scheda di valutazione del tirocinio che potesse meglio adattarsi alle diverse sedi. L’intervento è stato studiato tramite i primi 3 livelli di Kirkpatrick (questionari), per I e III livello sono state effettuate le analisi di affidabilità (sw. Jamovi) e di coerenza (sw. MAXQDA 24). RISULTATI: La rappresentanza delle sedi di tirocinio è stata quasi totale. Al questionario di I livello il 100% delle risposte ha ottenuto un punteggio alla scala Likert nelle fasce “buono” e “ottimo”, i concetti semanticamente più presenti sono stati “confrontare” per gli aspetti positivi e “maggiore tempo a disposizione” nei negativi. Tutti i partecipanti hanno ottenuto la sufficienza nel questionario di II livello. I risultati del questionario di III livello rileva tali obiettivi: NON RAGGIUNTI - numero partecipanti - riconoscimento professionale - gestione del tempo nel conciliare attività clinica e di tutorato; RAGGIUNTI PARZIALMENTE - modalità blended[componente fad] RAGGIUNTI - scelta del docente - modalità didattiche - contenuti. CONCLUSIONI: Le guide di tirocinio hanno globalmente gradito il corso di formazione per quanto concerne la tipologia di formazione, dei contenuti individuati e la correttezza nella figura individuata per la docenza. I risultati rilevano che il corso ha permesso di colmare i bisogni formativi percepiti per la maggioranza dei partecipanti e che tali apprendimenti fossero trasmessi per la maggioranza anche ai colleghi non presenti. È auspicabile un maggiore sostegno da parte dei direttori delle sedi di tirocinio rispetto la formazione ed il riconoscimento in termini di tempo a disposizione per gli assistenti di tirocinio nello svolgere la loro funzione, in quanto ciò produce benefici anche sull’attività professionale.

Formazione de le guide/gli assistenti di tirocinio nel corso di laurea in logopedia dell'Università di Pavia: fase di implementazione dall'analisi del bisogno formativo alla verifica degli obbiettivi individuati

PARISELLA, CHIARA
2023/2024

Abstract

INTRODUZIONE: Nell’adeguarsi del CdL in Logopedia dell’Università di Pavia al D.M. del 19 febbraio 2009 - Applicazione della L.270/04 Art.4 comma 5, si è deciso di realizzare una formazione che coinvolgesse direttamente le figure tutoriali del CdL in Logopedia di Pavia per una pianificazione e costruzione condivise del percorso e dei materiali del tirocinio, tenendo conto in primis della variabilità della situazione organizzativa e di risorse umane delle sedi di tirocinio. METODI: Il corso è stato realizzato in modalità blended selezionando gli argomenti sulla base dell’analisi dei bisogni effettuata nel 2022. Componente FAD: circa 60’ divisi in 7 moduli facilmente sostituibili, con contenuti specifici sull’organizzazione del CdL, la documentazione, il ruolo ed i compiti delle figure tutoriali. Componente residenziale: svolta a novembre 2023 presso Fondazione IRCCS Istituto Neurologico Nazionale C. Mondino di Pavia (anche Provider) in 2 giornate a distanza di una settimana, per un totale di 14 ore. Il corso è stato accreditato per 18,5 crediti ECM con docente una logopedista esperta in tutoraggio ed andragogia. Due ore della seconda giornata sono state dedicate a un confronto aperto sul rinnovamento della scheda di valutazione del tirocinio che potesse meglio adattarsi alle diverse sedi. L’intervento è stato studiato tramite i primi 3 livelli di Kirkpatrick (questionari), per I e III livello sono state effettuate le analisi di affidabilità (sw. Jamovi) e di coerenza (sw. MAXQDA 24). RISULTATI: La rappresentanza delle sedi di tirocinio è stata quasi totale. Al questionario di I livello il 100% delle risposte ha ottenuto un punteggio alla scala Likert nelle fasce “buono” e “ottimo”, i concetti semanticamente più presenti sono stati “confrontare” per gli aspetti positivi e “maggiore tempo a disposizione” nei negativi. Tutti i partecipanti hanno ottenuto la sufficienza nel questionario di II livello. I risultati del questionario di III livello rileva tali obiettivi: NON RAGGIUNTI - numero partecipanti - riconoscimento professionale - gestione del tempo nel conciliare attività clinica e di tutorato; RAGGIUNTI PARZIALMENTE - modalità blended[componente fad] RAGGIUNTI - scelta del docente - modalità didattiche - contenuti. CONCLUSIONI: Le guide di tirocinio hanno globalmente gradito il corso di formazione per quanto concerne la tipologia di formazione, dei contenuti individuati e la correttezza nella figura individuata per la docenza. I risultati rilevano che il corso ha permesso di colmare i bisogni formativi percepiti per la maggioranza dei partecipanti e che tali apprendimenti fossero trasmessi per la maggioranza anche ai colleghi non presenti. È auspicabile un maggiore sostegno da parte dei direttori delle sedi di tirocinio rispetto la formazione ed il riconoscimento in termini di tempo a disposizione per gli assistenti di tirocinio nello svolgere la loro funzione, in quanto ciò produce benefici anche sull’attività professionale.
The implementation phase involves analyzing training needs and verifying identified objectives for mentors in the degree course in speech therapy at the University of Pavia
INTRODUCTION: In adapting the Course of Speech Therapy of the University of Pavia to D.M. del 19 febbraio 2009 - Applicazione della L.270/04 Art.4 comma 5, it was decided to carry out training that directly involved the tutorial figures of the CdL in Speech Therapy of Pavia for shared planning and construction of the internship path and materials , taking into account primarily the variability of the organizational and human resources situation of the internship locations. METHODS: The course was created in blended mode by selecting the topics on the basis of the needs analysis carried out in 2022. FAD component: approximately 60' divided into 7 easily replaceable modules, with specific contents on the organization of the CdL, the documentation, the role and tasks of the tutorial figures. Residential component: carried out in November 2023 at the IRCCS Foundation Istituto Neurologico Nazionale C. Mondino di Pavia (also Provider) on 2 days a week apart, for a total of 14 hours. The course was accredited for 18.5 ECM credits with a speech therapist expert in tutoring and andragogy. Two hours of the second day were dedicated to an open discussion on the renewal of the internship evaluation form that could better adapt to the different locations. The intervention was studied through the first 3 levels of Kirkpatrick (questionnaires), reliability (sw. Jamovi) and coherence (sw. MAXQDA 24) analyzes were carried out for levels I and III. RESULTS: The representation of the internship locations was almost total. In the first level questionnaire, 100% of the responses obtained a Likert scale score in the "good" and "excellent" ranges, the most semantically present concepts were "compare" for the positive aspects and "more time available" for the negatives . All participants obtained a pass in the level II questionnaire. The results of the level III questionnaire reveal these objectives: NOT REACHED - number of participants - professional recognition - time management in reconciling clinical and tutoring activities; PARTIALLY REACHED - blended mode[fad component] REACHED - choice of teacher - teaching methods - contents. CONCLUSIONS: The internship guides overall appreciated the training course with regards to the type of training, the contents identified and the correctness of the figure identified for teaching. The results reveal that the course made it possible to fill the perceived training needs of the majority of participants and that these learnings were also transmitted for the majority to colleagues who were not present. Greater support from the directors of the internship sites is desirable with respect to training and recognition in terms of time available for internship assistants to carry out their function, as this also produces benefits on the professional activity.
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