Introduction: Heart failure is a pathological condition in which the heart is unable to meet the metabolic demands of the tissues. The prevalence of the disease in Italy is 1-2% up to 6-10% over the age of 65. Hospital admissions have increased in recent years, between 10-50% of cases. In view of the high rate of hospitalization, it becomes necessary to evaluate the home as a place of care in order to prevent complications and to analyze the role of the nurse in community care. Objective: To identify what is the educational role of the nurse in the home management of the patient with heart failure. Materials and methods: A literature review was conducted by querying the scientific databases Pubmed and Cinhal, using the Boolean operators AND and OR. Nine articles were included in the review. Results: Several aspects emerged in the articles on which the nurse intervenes by educating patients with heart failure at home in order to improve their condition. These aspects include home visiting, telecare, diet, physical activity, therapy, parameter monitoring and caregiver care. Discussion: The studies agree on the importance of the initial home visit to get to know the patient. The pathway shared with the patient includes a diet plan, an exercise plan, a diary for recording vital parameters and the nurse will educate the patient on the correct intake of therapy. Some studies disagree on the usefulness of telecare. Conclusion: The nurse is a health professional with an important role in the management of heart failure at home, who intervenes with technical, relational and educational skills. In addition to the figure of the nurse, the management of the pathology requires care by a multi-professional team to ensure continuity of care. The care pathway must be shared with the patient. Key words: heart failure, home care, educational nursing interventions.

Introduzione: Lo scompenso cardiaco è una condizione patologica in cui il cuore è incapace di soddisfare le esigenze metaboliche dei tessuti. La prevalenza della malattia in Italia è di 1-2% fino al 6-10% oltre i 65 anni. Negli ultimi anni sono aumentati i ricoveri ospedalieri, tra il 10 e il 50% dei casi. Visto l'elevato tasso di ospedalizzazioni, diviene necessario valutare il domicilio come luogo di cura per prevenire le complicanze e analizzare il ruolo dell'infermiere nell'assistenza sul territorio. Obiettivo: individuare qual è il ruolo educativo dell'infermiere nella gestione domiciliare del paziente con scompenso cardiaco. Materiali e metodi: è stata condotta una revisione della letteratura interrogando le banche dati scientifiche Pubmed e Cinhal, utilizzando gli operatori booleani AND e OR. Sono stati inclusi nella revisione 9 articoli. Risultati: negli articoli emergono diversi aspetti sui quali l'infermiere interviene educando i pazienti con scompenso cardiaco al domicilio, per migliorare le condizioni di salute. Questi aspetti includono la visita domiciliare, la teleassistenza, la dieta, l'attività fisica, la terapia, il monitoraggio dei parametri e l'attenzione al caregiver. Discussione: Gli studi concordano sull'importanza della visita domiciliare iniziale per conoscere il paziente. Il percorso condiviso col paziente prevede un piano dietetico, un programma di esercizio fisico, un diario per la registrazione dei parametri vitali e l'infermiere educherà il paziente sull'assunzione corretta della terapia. Alcuni studi non concordano sull'utilità della teleassistenza. Conclusione: l'infermiere è un professionista sanitario con un ruolo importante nella gestione dello scompenso cardiaco domiciliare, che interviene con competenze tecniche, relazionali ed educative. Oltre alla figura dell'infermiere, la gestione della patologia richiede la presa in carico da parte di un'équipe multi professionale per garantire la continuità assistenziale. Il percorso di cura deve essere condiviso con il paziente. Parole chiave: scompenso cardiaco, cure domiciliari, interventi infermieristici educativi.

Il ruolo educativo dell'infermiere nella gestione dello scompenso cardiaco al domicilio: una revisione della letteratura

AVENA, EMILIA
2023/2024

Abstract

Introduzione: Lo scompenso cardiaco è una condizione patologica in cui il cuore è incapace di soddisfare le esigenze metaboliche dei tessuti. La prevalenza della malattia in Italia è di 1-2% fino al 6-10% oltre i 65 anni. Negli ultimi anni sono aumentati i ricoveri ospedalieri, tra il 10 e il 50% dei casi. Visto l'elevato tasso di ospedalizzazioni, diviene necessario valutare il domicilio come luogo di cura per prevenire le complicanze e analizzare il ruolo dell'infermiere nell'assistenza sul territorio. Obiettivo: individuare qual è il ruolo educativo dell'infermiere nella gestione domiciliare del paziente con scompenso cardiaco. Materiali e metodi: è stata condotta una revisione della letteratura interrogando le banche dati scientifiche Pubmed e Cinhal, utilizzando gli operatori booleani AND e OR. Sono stati inclusi nella revisione 9 articoli. Risultati: negli articoli emergono diversi aspetti sui quali l'infermiere interviene educando i pazienti con scompenso cardiaco al domicilio, per migliorare le condizioni di salute. Questi aspetti includono la visita domiciliare, la teleassistenza, la dieta, l'attività fisica, la terapia, il monitoraggio dei parametri e l'attenzione al caregiver. Discussione: Gli studi concordano sull'importanza della visita domiciliare iniziale per conoscere il paziente. Il percorso condiviso col paziente prevede un piano dietetico, un programma di esercizio fisico, un diario per la registrazione dei parametri vitali e l'infermiere educherà il paziente sull'assunzione corretta della terapia. Alcuni studi non concordano sull'utilità della teleassistenza. Conclusione: l'infermiere è un professionista sanitario con un ruolo importante nella gestione dello scompenso cardiaco domiciliare, che interviene con competenze tecniche, relazionali ed educative. Oltre alla figura dell'infermiere, la gestione della patologia richiede la presa in carico da parte di un'équipe multi professionale per garantire la continuità assistenziale. Il percorso di cura deve essere condiviso con il paziente. Parole chiave: scompenso cardiaco, cure domiciliari, interventi infermieristici educativi.
The nurse educational role in managing heart failure at home: a literature review
Introduction: Heart failure is a pathological condition in which the heart is unable to meet the metabolic demands of the tissues. The prevalence of the disease in Italy is 1-2% up to 6-10% over the age of 65. Hospital admissions have increased in recent years, between 10-50% of cases. In view of the high rate of hospitalization, it becomes necessary to evaluate the home as a place of care in order to prevent complications and to analyze the role of the nurse in community care. Objective: To identify what is the educational role of the nurse in the home management of the patient with heart failure. Materials and methods: A literature review was conducted by querying the scientific databases Pubmed and Cinhal, using the Boolean operators AND and OR. Nine articles were included in the review. Results: Several aspects emerged in the articles on which the nurse intervenes by educating patients with heart failure at home in order to improve their condition. These aspects include home visiting, telecare, diet, physical activity, therapy, parameter monitoring and caregiver care. Discussion: The studies agree on the importance of the initial home visit to get to know the patient. The pathway shared with the patient includes a diet plan, an exercise plan, a diary for recording vital parameters and the nurse will educate the patient on the correct intake of therapy. Some studies disagree on the usefulness of telecare. Conclusion: The nurse is a health professional with an important role in the management of heart failure at home, who intervenes with technical, relational and educational skills. In addition to the figure of the nurse, the management of the pathology requires care by a multi-professional team to ensure continuity of care. The care pathway must be shared with the patient. Key words: heart failure, home care, educational nursing interventions.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/7381