In the Near Eastern territories, the Hellenistic period represented a turning point not only in terms of politics and the organisation of the territory, but also in terms of the changes that occurred in society: having come into contact, the Greek-Macedonian and Mesopotamian traditions amalgamated, giving rise to a hybrid society that retained elements of both. Having overcome scholars' assumptions that Greek rule was colonial in nature, material culture in particular helps to emphasise how the local and Greek elements coexisted and were equally important: an example is the presence of buildings of Greek tradition in cities of ancient foundation, such as the theatre in the city of Babylon, and the extension or renovation of places of ancient Mesopotamian tradition, as Antiochus I did by rebuilding the Hexagila, or the temple of the god Marduk, in Babylon. In the first part of this work, we will focus on the relationship that binds man to his surroundings and materials: above all, we will also highlight the connections that exist between the material itself, since all things are interconnected and it is as if they had a life of their own. In fact, the first chapter will examine precisely these relationships, which make it possible to see material culture from another point of view. Subsequently, emphasis will be placed on the concept of hybridity that permeated Hellenistic society and how this multicultural aspect was evident in the materiality of the site of Seleucia on the Tigris, the newly founded capital of the Seleucid empire. In fact, three classes of materials will be examined, such as terracotta figurines, seal impressions and coins found on the territory of Seleucia, which provide different information since they were created by different classes of people and had to cater to the needs and tastes of those classes: terracotta figurines were a material widely used by the population because it was cheap and easy to obtain; seal impressions were a source of information on the elite and commercial classes present in Seleucia; lastly, coins were the product of the ruling class, a direct manifestation of the king's will. In the course of the work, we will then focus on a particular creation of Seleucid society, namely religious syncretism, and how this appeared in the material culture. In the Hellenistic period, gods of a syncretic nature were in fact created, goddesses that took on characteristics and aspects of deities from different traditions, and in this context we will focus on creations from the Greco-Macedonian and Mesopotamian traditions. In particular, the study will focus on the analysis of a female deity and her syncretisms, such as Nanaia in relation to Athena, Aphrodite and Artemis, and a male deity and her syncretisms, such as Apollo and Nabû.

Nei territori del Vicino Oriente l’epoca ellenistica ha rappresentato un punto di svolta non solo per quanto riguarda la politica e l’organizzazione del territorio, ma anche per i cambiamenti avvenuti nella società: venute a contatto, la tradizione greco-macedone e quella mesopotamica si sono amalgamate, dando vita ad una società ibrida che manteneva elementi di entrambe. Superate le trattazioni degli studiosi che pensavano che il dominio greco fosse di tipo coloniale, soprattutto la cultura materiale aiuta a sottolineare come l’elemento locale e l’elemento greco coesistessero e fossero parimenti importanti: un esempio è la presenza di costruzioni di tradizione greca nelle città di antica fondazione, come il teatro nella città di Babilonia , e l’ampliamento o la ristrutturazione di luoghi di antica tradizione mesopotamica, come fece Antioco I ricostruendo l’Esagila ovvero il tempio del dio Marduk, a Babilonia . Nella prima parte di questo lavoro ci si concentrerà sul rapporto che lega l’uomo alla realtà circostante e ai materiali: soprattutto si evidenzieranno anche le connessioni che intercorrono tra il materiale stesso, dal momento che tutte le cose sono interconnesse ed è come se avessero una vita propria. Il primo capitolo infatti prenderà in esame proprio queste relazioni, che permettono di vedere la cultura materiale da un altro punto vista. Successivamente sarà messo l’accento sul concetto di ibridità che permeava la società ellenistica e su come questo aspetto multiculturale fosse evidente nella materialità del sito di Seleucia sul Tigri, capitale di nuova fondazione dell’impero seleucide. Saranno infatti prese in esame tre classi di materiali, quali le figurine in terracotta, le impronte di sigillo e le monete trovati sul territorio di Seleucia, che danno informazioni diverse dal momento che erano create da classi di persone differenti e dovevano sopperire ai bisogni e gusti delle classi stesse: le figurine in terracotta erano un materiale largamente utilizzato dalla popolazione perché era un prodotto economico e facile da reperire; le impronte di sigillo erano una fonte di informazioni sulle classi élitarie e commerciali presenti a Seleucia; in ultimo, le monete erano il prodotto della classe regnante, diretta manifestazione della volontà del re. Nel corso del lavoro ci si concentrerà poi su una creazione particolare della società seleucide, ovvero sul sincretismo religioso, e di come questo apparisse nella cultura materiale. In periodo ellenistico infatti furono create divinità di natura sincretica, dèi quindi che assumevano caratteristiche ed aspetti di divinità di tradizione differente, ed in questo contesto ci si soffermerà sulle creazioni di tradizione greco-macedone e mesopotamica. In particolare lo studio verterà sull’analisi di una divinità femminile ed i suoi sincretismi, quale Nanaia in rapporto con Atena, Afrodite e Artemide, ed una divinità maschile ed i suoi sincretismi, quale Apollo e Nabû.

Entanglements: il sincretismo religioso nella cultura materiale di Seleucia sul Tigri

MARENGO, ALICE
2023/2024

Abstract

Nei territori del Vicino Oriente l’epoca ellenistica ha rappresentato un punto di svolta non solo per quanto riguarda la politica e l’organizzazione del territorio, ma anche per i cambiamenti avvenuti nella società: venute a contatto, la tradizione greco-macedone e quella mesopotamica si sono amalgamate, dando vita ad una società ibrida che manteneva elementi di entrambe. Superate le trattazioni degli studiosi che pensavano che il dominio greco fosse di tipo coloniale, soprattutto la cultura materiale aiuta a sottolineare come l’elemento locale e l’elemento greco coesistessero e fossero parimenti importanti: un esempio è la presenza di costruzioni di tradizione greca nelle città di antica fondazione, come il teatro nella città di Babilonia , e l’ampliamento o la ristrutturazione di luoghi di antica tradizione mesopotamica, come fece Antioco I ricostruendo l’Esagila ovvero il tempio del dio Marduk, a Babilonia . Nella prima parte di questo lavoro ci si concentrerà sul rapporto che lega l’uomo alla realtà circostante e ai materiali: soprattutto si evidenzieranno anche le connessioni che intercorrono tra il materiale stesso, dal momento che tutte le cose sono interconnesse ed è come se avessero una vita propria. Il primo capitolo infatti prenderà in esame proprio queste relazioni, che permettono di vedere la cultura materiale da un altro punto vista. Successivamente sarà messo l’accento sul concetto di ibridità che permeava la società ellenistica e su come questo aspetto multiculturale fosse evidente nella materialità del sito di Seleucia sul Tigri, capitale di nuova fondazione dell’impero seleucide. Saranno infatti prese in esame tre classi di materiali, quali le figurine in terracotta, le impronte di sigillo e le monete trovati sul territorio di Seleucia, che danno informazioni diverse dal momento che erano create da classi di persone differenti e dovevano sopperire ai bisogni e gusti delle classi stesse: le figurine in terracotta erano un materiale largamente utilizzato dalla popolazione perché era un prodotto economico e facile da reperire; le impronte di sigillo erano una fonte di informazioni sulle classi élitarie e commerciali presenti a Seleucia; in ultimo, le monete erano il prodotto della classe regnante, diretta manifestazione della volontà del re. Nel corso del lavoro ci si concentrerà poi su una creazione particolare della società seleucide, ovvero sul sincretismo religioso, e di come questo apparisse nella cultura materiale. In periodo ellenistico infatti furono create divinità di natura sincretica, dèi quindi che assumevano caratteristiche ed aspetti di divinità di tradizione differente, ed in questo contesto ci si soffermerà sulle creazioni di tradizione greco-macedone e mesopotamica. In particolare lo studio verterà sull’analisi di una divinità femminile ed i suoi sincretismi, quale Nanaia in rapporto con Atena, Afrodite e Artemide, ed una divinità maschile ed i suoi sincretismi, quale Apollo e Nabû.
Entanglements: religious syncretism in the material culture of Seleucia on the Tigris
In the Near Eastern territories, the Hellenistic period represented a turning point not only in terms of politics and the organisation of the territory, but also in terms of the changes that occurred in society: having come into contact, the Greek-Macedonian and Mesopotamian traditions amalgamated, giving rise to a hybrid society that retained elements of both. Having overcome scholars' assumptions that Greek rule was colonial in nature, material culture in particular helps to emphasise how the local and Greek elements coexisted and were equally important: an example is the presence of buildings of Greek tradition in cities of ancient foundation, such as the theatre in the city of Babylon, and the extension or renovation of places of ancient Mesopotamian tradition, as Antiochus I did by rebuilding the Hexagila, or the temple of the god Marduk, in Babylon. In the first part of this work, we will focus on the relationship that binds man to his surroundings and materials: above all, we will also highlight the connections that exist between the material itself, since all things are interconnected and it is as if they had a life of their own. In fact, the first chapter will examine precisely these relationships, which make it possible to see material culture from another point of view. Subsequently, emphasis will be placed on the concept of hybridity that permeated Hellenistic society and how this multicultural aspect was evident in the materiality of the site of Seleucia on the Tigris, the newly founded capital of the Seleucid empire. In fact, three classes of materials will be examined, such as terracotta figurines, seal impressions and coins found on the territory of Seleucia, which provide different information since they were created by different classes of people and had to cater to the needs and tastes of those classes: terracotta figurines were a material widely used by the population because it was cheap and easy to obtain; seal impressions were a source of information on the elite and commercial classes present in Seleucia; lastly, coins were the product of the ruling class, a direct manifestation of the king's will. In the course of the work, we will then focus on a particular creation of Seleucid society, namely religious syncretism, and how this appeared in the material culture. In the Hellenistic period, gods of a syncretic nature were in fact created, goddesses that took on characteristics and aspects of deities from different traditions, and in this context we will focus on creations from the Greco-Macedonian and Mesopotamian traditions. In particular, the study will focus on the analysis of a female deity and her syncretisms, such as Nanaia in relation to Athena, Aphrodite and Artemis, and a male deity and her syncretisms, such as Apollo and Nabû.
Autorizzo consultazione esterna dell'elaborato
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi ultimata.pdf

non disponibili

Dimensione 1.78 MB
Formato Adobe PDF
1.78 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/7315