The rapid development of digital technologies has profoundly transformed the way in which companies interact with their customers and position themselves on the market. In this context, digital marketing has become an essential tool for any company that wants to keep up with the competition. This thesis aims to analyze the main aspects of digital marketing, with particular attention to the objectives, the most popular tools and SEO strategies applied in B2C markets, exploring their effectiveness through the analysis of concrete case studies. In particular, it focuses on the definition of digital marketing, comparing it with traditional marketing, exploring its main objectives and illustrating the most used tools, which allow to reach specific target audiences efficiently. Next, it focuses on SEO (Search Engine Optimization), one of the most relevant digital marketing techniques to increase a company’s visibility on search engines, with particular reference to the most effective strategies in B2C markets. To achieve this goal, a qualitative model was adopted, through the analysis of two case studies, offering a practical perspective on how SEO strategies have been implemented and how they have had an impact on economic performance. Analyzing the results obtained, it appears that the two companies considered have registered a significant increase in organic traffic and an improvement in conversions, highlighting the value of SEO practices in enhancing online presence. The conclusions of this research highlight that, in a competitive market like B2C, SEO strategies are not just a necessity but a real key element for long-term business success.

Il rapido sviluppo delle tecnologie digitali ha trasformato profondamente il modo in cui le imprese interagiscono con i propri clienti e si posizionano sul mercato. In questo contesto, il digital marketing è diventato uno strumento imprescindibile per ogni azienda che desideri restare al passo con i concorrenti. Questa tesi si propone di analizzare i principali aspetti del digital marketing, con particolare attenzione agli obiettivi, agli strumenti più diffusi ed alle strategie SEO applicate nei mercati B2C, esplorandone l'efficacia attraverso l'analisi di casi studio concreti. In particolare si concentra sulla definizione del digital marketing, confrontandolo con il marketing tradizionale, esplorando i suoi obiettivi principali e illustrando gli strumenti più utilizzati, che consentono di raggiungere target specifici in modo efficiente. Successivamente, si focalizza sulla SEO (Search Engine Optimization), una delle tecniche di marketing digitale più rilevanti per aumentare la visibilità di un’azienda sui motori di ricerca, con particolare riferimento alle strategie più efficaci nei mercati B2C. Per il raggiungimento dell’obiettivo, è stato adottato un modello qualitativo, tramite l'analisi di due casi studio, offrendo una prospettiva pratica su come le strategie SEO siano state implementate e come abbiano avuto impatto sulle performance economiche. Analizzando i risultati ottenuti, emerge che le due aziende prese in considerazione hanno registrato un significativo aumento del traffico organico ed un miglioramento delle conversioni, evidenziando il valore delle pratiche SEO nel potenziare la presenza online. Le conclusioni di questa ricerca sottolineano che, in un mercato competitivo come quello B2C, le strategie SEO non sono solo necessità ma un vero e proprio elemento chiave per il successo commerciale a lungo termine.

SEO e Digital Marketing: Come ottimizzare la visibilità online in un mercato competitivo.

CHIRI, ALESSANDRO
2023/2024

Abstract

Il rapido sviluppo delle tecnologie digitali ha trasformato profondamente il modo in cui le imprese interagiscono con i propri clienti e si posizionano sul mercato. In questo contesto, il digital marketing è diventato uno strumento imprescindibile per ogni azienda che desideri restare al passo con i concorrenti. Questa tesi si propone di analizzare i principali aspetti del digital marketing, con particolare attenzione agli obiettivi, agli strumenti più diffusi ed alle strategie SEO applicate nei mercati B2C, esplorandone l'efficacia attraverso l'analisi di casi studio concreti. In particolare si concentra sulla definizione del digital marketing, confrontandolo con il marketing tradizionale, esplorando i suoi obiettivi principali e illustrando gli strumenti più utilizzati, che consentono di raggiungere target specifici in modo efficiente. Successivamente, si focalizza sulla SEO (Search Engine Optimization), una delle tecniche di marketing digitale più rilevanti per aumentare la visibilità di un’azienda sui motori di ricerca, con particolare riferimento alle strategie più efficaci nei mercati B2C. Per il raggiungimento dell’obiettivo, è stato adottato un modello qualitativo, tramite l'analisi di due casi studio, offrendo una prospettiva pratica su come le strategie SEO siano state implementate e come abbiano avuto impatto sulle performance economiche. Analizzando i risultati ottenuti, emerge che le due aziende prese in considerazione hanno registrato un significativo aumento del traffico organico ed un miglioramento delle conversioni, evidenziando il valore delle pratiche SEO nel potenziare la presenza online. Le conclusioni di questa ricerca sottolineano che, in un mercato competitivo come quello B2C, le strategie SEO non sono solo necessità ma un vero e proprio elemento chiave per il successo commerciale a lungo termine.
SEO and Digital Marketing: How to optimize online visibility in a competitive market.
The rapid development of digital technologies has profoundly transformed the way in which companies interact with their customers and position themselves on the market. In this context, digital marketing has become an essential tool for any company that wants to keep up with the competition. This thesis aims to analyze the main aspects of digital marketing, with particular attention to the objectives, the most popular tools and SEO strategies applied in B2C markets, exploring their effectiveness through the analysis of concrete case studies. In particular, it focuses on the definition of digital marketing, comparing it with traditional marketing, exploring its main objectives and illustrating the most used tools, which allow to reach specific target audiences efficiently. Next, it focuses on SEO (Search Engine Optimization), one of the most relevant digital marketing techniques to increase a company’s visibility on search engines, with particular reference to the most effective strategies in B2C markets. To achieve this goal, a qualitative model was adopted, through the analysis of two case studies, offering a practical perspective on how SEO strategies have been implemented and how they have had an impact on economic performance. Analyzing the results obtained, it appears that the two companies considered have registered a significant increase in organic traffic and an improvement in conversions, highlighting the value of SEO practices in enhancing online presence. The conclusions of this research highlight that, in a competitive market like B2C, SEO strategies are not just a necessity but a real key element for long-term business success.
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