In the first chapter of the paper, emotions were briefly analyzed from a neuroscientific point of view, described as affective reactions that also manifest themselves with physical responses. Then it was mentioned the evolution of emotions over time analyzing the studies of Paul Ekman, regarding the neocultural theories of emotions and especially the subdivision of them in eight primary emotions. In this first chapter I also wanted to integrate a part of my internship experience, considering a start-up that uses the Wheel of Emotions, analyzing the content of the emotions. In the second chapter of the paper, I addressed issues concerning the purchasing choices made by the consumer, also from the point of view of companies, who are starting to implement marketing strategies aimed at stimulating people’s emotions. Sensory marketing and neuromarketing are analysed in this chapter, with various examples and choice detection techniques. The central part of this work was exposed in the third chapter, concerning the Lovemark, that is the maximum and deepest emotional connection that can be established between brand and consumer, almost a love relationship. The transition from trademark to brand will be examined in depth and the three fundamentals of a Lovemark will be described. As the last part of my paper I wanted to show a concrete case, analyzing that, in my opinion is one of the Lovemark par excellence: Hermès.

Nel primo capitolo dell’elaborato sono state analizzate brevemente le emozioni da un punto di vista neuroscientifico, descritte come reazioni affettive che si manifestano anche con risposte fisiche. Successivamente è stata accennata l’evoluzione delle emozioni nel corso del tempo analizzando gli studi di Paul Ekman, riguardanti le teorie neoculturali delle emozioni e soprattutto la suddivisione delle stesse in otto emozioni primarie. Inoltre, in questo primo capitolo ho voluto integrare una parte della mia esperienza di stage, prendendo in considerazione una start-up cheutilizza la Wheel of Emotions, analizzando il contenuto delle emozioni. Proseguendo con la stesura del secondo capitolo del mio elaborato, ho affrontato temi riguardanti le scelte d’acquisto attuate dal consumatore, anche dal punto di vista delle aziende, che stanno cominciando a implementare strategie di marketing mirate a sollecitare le emozioni delle persone. In questo capitolo sono poi stati analizzati il marketing sensoriale e il neuromarketing, proponendo vari esempi e illustrando le tecniche di rilevazione delle scelte. La parte centrale di questo elaborato è stata esposta nel terzo capitolo, riguardante i Lovemark, ovvero la massima e più profonda connessione emotiva che si può instaurare tra brand e consumatore, quasi una relazione d’amore. Verrà poi approfondito il passaggio da trademark a brand e descritti i tre fondamenti di un Lovemark. Come ultima parte del mio elaborato ho voluto mostrare un caso concreto, analizzando quello, che a parer mio è uno dei Lovemark per eccellenza: Hermès.

Quando il brand arriva al cuore L’effetto Lovemarks su Hermés

PIETRACATELLA, SARA
2023/2024

Abstract

Nel primo capitolo dell’elaborato sono state analizzate brevemente le emozioni da un punto di vista neuroscientifico, descritte come reazioni affettive che si manifestano anche con risposte fisiche. Successivamente è stata accennata l’evoluzione delle emozioni nel corso del tempo analizzando gli studi di Paul Ekman, riguardanti le teorie neoculturali delle emozioni e soprattutto la suddivisione delle stesse in otto emozioni primarie. Inoltre, in questo primo capitolo ho voluto integrare una parte della mia esperienza di stage, prendendo in considerazione una start-up cheutilizza la Wheel of Emotions, analizzando il contenuto delle emozioni. Proseguendo con la stesura del secondo capitolo del mio elaborato, ho affrontato temi riguardanti le scelte d’acquisto attuate dal consumatore, anche dal punto di vista delle aziende, che stanno cominciando a implementare strategie di marketing mirate a sollecitare le emozioni delle persone. In questo capitolo sono poi stati analizzati il marketing sensoriale e il neuromarketing, proponendo vari esempi e illustrando le tecniche di rilevazione delle scelte. La parte centrale di questo elaborato è stata esposta nel terzo capitolo, riguardante i Lovemark, ovvero la massima e più profonda connessione emotiva che si può instaurare tra brand e consumatore, quasi una relazione d’amore. Verrà poi approfondito il passaggio da trademark a brand e descritti i tre fondamenti di un Lovemark. Come ultima parte del mio elaborato ho voluto mostrare un caso concreto, analizzando quello, che a parer mio è uno dei Lovemark per eccellenza: Hermès.
Quando il brand arriva al cuore L’effetto Lovemarks su Hermés
In the first chapter of the paper, emotions were briefly analyzed from a neuroscientific point of view, described as affective reactions that also manifest themselves with physical responses. Then it was mentioned the evolution of emotions over time analyzing the studies of Paul Ekman, regarding the neocultural theories of emotions and especially the subdivision of them in eight primary emotions. In this first chapter I also wanted to integrate a part of my internship experience, considering a start-up that uses the Wheel of Emotions, analyzing the content of the emotions. In the second chapter of the paper, I addressed issues concerning the purchasing choices made by the consumer, also from the point of view of companies, who are starting to implement marketing strategies aimed at stimulating people’s emotions. Sensory marketing and neuromarketing are analysed in this chapter, with various examples and choice detection techniques. The central part of this work was exposed in the third chapter, concerning the Lovemark, that is the maximum and deepest emotional connection that can be established between brand and consumer, almost a love relationship. The transition from trademark to brand will be examined in depth and the three fundamentals of a Lovemark will be described. As the last part of my paper I wanted to show a concrete case, analyzing that, in my opinion is one of the Lovemark par excellence: Hermès.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/7010