This thesis explores the evolution of television advertising, defining the concept and analyzing the different types of advertising strategies employed in the medium. The research traces the history of television advertising from its inception to the present day, highlighting the cultural and technological changes that have influenced the sector. Through the analysis of recent and non-recent advertising spots, the thesis illustrates how advertising messages have evolved to respond to the needs of the market and the public and the continuous change they are subjected to. A particular focus is dedicated to the Barilla case, exemplifying how this means of communication can build a brand identity and convey messages that are precise and consistent over time. The results highlight the importance of television advertising in shaping consumer perception and promoting values and messages in contemporary society.

Questa tesi esplora l'evoluzione della pubblicità televisiva, definendo il concetto e analizzando i diversi tipi di strategie pubblicitarie impiegate nel medium. La ricerca traccia la storia della pubblicità televisiva dalla sua nascita fino ai giorni nostri, evidenziando le trasformazioni culturali e tecnologiche che hanno influenzato il settore. Attraverso l'analisi di spot pubblicitari recenti e non, la tesi illustra come i messaggi pubblicitari si siano evoluti per rispondere alle esigenze del mercato e del pubblico e del continuo cambiamento a cui sono sottoposti. Un focus particolare è dedicato al caso Barilla, esemplificativo di come questo mezzo di comunicazione possa costruire un'identità di marca e trasmettere dei messaggi ben precisi e coerenti nel tempo. I risultati evidenziano l'importanza della pubblicità televisiva nel plasmare la percezione del consumatore e nel promuovere valori e messaggi nella società contemporanea.

L'evoluzione della pubblicità televisiva: nascita, storia e sviluppo di uno strumento di comunicazione creativo e diretto.

BERTAINA, MARGHERITA
2023/2024

Abstract

Questa tesi esplora l'evoluzione della pubblicità televisiva, definendo il concetto e analizzando i diversi tipi di strategie pubblicitarie impiegate nel medium. La ricerca traccia la storia della pubblicità televisiva dalla sua nascita fino ai giorni nostri, evidenziando le trasformazioni culturali e tecnologiche che hanno influenzato il settore. Attraverso l'analisi di spot pubblicitari recenti e non, la tesi illustra come i messaggi pubblicitari si siano evoluti per rispondere alle esigenze del mercato e del pubblico e del continuo cambiamento a cui sono sottoposti. Un focus particolare è dedicato al caso Barilla, esemplificativo di come questo mezzo di comunicazione possa costruire un'identità di marca e trasmettere dei messaggi ben precisi e coerenti nel tempo. I risultati evidenziano l'importanza della pubblicità televisiva nel plasmare la percezione del consumatore e nel promuovere valori e messaggi nella società contemporanea.
The evolution of television advertising: the birth, history and development of a creative and direct communication tool.
This thesis explores the evolution of television advertising, defining the concept and analyzing the different types of advertising strategies employed in the medium. The research traces the history of television advertising from its inception to the present day, highlighting the cultural and technological changes that have influenced the sector. Through the analysis of recent and non-recent advertising spots, the thesis illustrates how advertising messages have evolved to respond to the needs of the market and the public and the continuous change they are subjected to. A particular focus is dedicated to the Barilla case, exemplifying how this means of communication can build a brand identity and convey messages that are precise and consistent over time. The results highlight the importance of television advertising in shaping consumer perception and promoting values and messages in contemporary society.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/6967