The study deals with an analysis of the technological sector applied in the sports sector, with the identification of the state of the art and market trends. The search for technological solutions emerging on the market and already consolidated has highlighted different types of products, some of which include experiences for fans and consumers, products for monitoring athletic performance, intelligent stadiums, organizational management software for sports facilities. Through the application of design thinking, a user research was conducted, identifying behaviors, pain points and findings which, combined with a market analysis of existing solutions, resulted in insights that guided the design of a digital product. Following the discovery phase, the solution phase was carried out in which the concept of the service and the user interface that athletes and experts in the sports sector, as target users, will be able to use were defined. The application aims to simplify the monitoring of athletes by sports staff and increase awareness of athletic conditions, performance, and above all the exchange of feedback on athletes' sensations, such as fatigue, pain, stress; factors that negatively affect the physical and mental condition of individuals.

Lo studio affronta un’analisi del settore tecnologico applicato nell'ambito sportivo, con l'individuazione dello stato dell'arte e trend di mercato. La ricerca delle soluzioni tecnologiche emergenti sul mercato e già consolidate ha evidenziato diverse tipologie di prodotti, alcuni fra i quali esperienze per fan e consumatori, prodotti per il monitoraggio delle performance atletiche, stadi intelligenti, software di gestione organizzativa di impianti sportivi. Mediante l'applicazione del design thinking è stata condotta una ricerca sugli utenti, individuando comportamenti, pain point e findings che congiunti con un’analisi di mercato delle soluzioni esistenti hanno determinato insights che hanno guidato la progettazione di un prodotto digitale. In seguito alla fase di scoperta è stata realizzata la fase di soluzione in cui si è andato a definire il concept del servizio e l'interfaccia utente che atleti ed esperti del settore sportivo, come utenti target potranno utilizzare. L'applicazione mira a semplificare il monitoraggio degli atleti da parte del personale sportivo e aumentare la consapevolezza delle condizioni atletiche, performance, e soprattutto lo scambio di feedback delle sensazioni degli atleti, quali affaticamento, dolori, stress; fattori che influiscono negativamente sulla condizione fisica e mentale degli individui. ​

Tecnologia applicata al settore sportivo e applicazione del design thinking per la realizzazione di un prodotto digitale sportstech

METTOLA, DAMIANO
2021/2022

Abstract

Lo studio affronta un’analisi del settore tecnologico applicato nell'ambito sportivo, con l'individuazione dello stato dell'arte e trend di mercato. La ricerca delle soluzioni tecnologiche emergenti sul mercato e già consolidate ha evidenziato diverse tipologie di prodotti, alcuni fra i quali esperienze per fan e consumatori, prodotti per il monitoraggio delle performance atletiche, stadi intelligenti, software di gestione organizzativa di impianti sportivi. Mediante l'applicazione del design thinking è stata condotta una ricerca sugli utenti, individuando comportamenti, pain point e findings che congiunti con un’analisi di mercato delle soluzioni esistenti hanno determinato insights che hanno guidato la progettazione di un prodotto digitale. In seguito alla fase di scoperta è stata realizzata la fase di soluzione in cui si è andato a definire il concept del servizio e l'interfaccia utente che atleti ed esperti del settore sportivo, come utenti target potranno utilizzare. L'applicazione mira a semplificare il monitoraggio degli atleti da parte del personale sportivo e aumentare la consapevolezza delle condizioni atletiche, performance, e soprattutto lo scambio di feedback delle sensazioni degli atleti, quali affaticamento, dolori, stress; fattori che influiscono negativamente sulla condizione fisica e mentale degli individui. ​
ITA
The study deals with an analysis of the technological sector applied in the sports sector, with the identification of the state of the art and market trends. The search for technological solutions emerging on the market and already consolidated has highlighted different types of products, some of which include experiences for fans and consumers, products for monitoring athletic performance, intelligent stadiums, organizational management software for sports facilities. Through the application of design thinking, a user research was conducted, identifying behaviors, pain points and findings which, combined with a market analysis of existing solutions, resulted in insights that guided the design of a digital product. Following the discovery phase, the solution phase was carried out in which the concept of the service and the user interface that athletes and experts in the sports sector, as target users, will be able to use were defined. The application aims to simplify the monitoring of athletes by sports staff and increase awareness of athletic conditions, performance, and above all the exchange of feedback on athletes' sensations, such as fatigue, pain, stress; factors that negatively affect the physical and mental condition of individuals.
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