The myth of Petersburg represents one of the most fascinating and complex themes in Russian literature, embodying the dual nature of the city: on the one hand, a symbol of imperial grandeur, and on the other, a place of alienation and suffering. This thesis aims to explore this myth through the analysis of three fundamental works of Russian literature: “The Bronze Horseman” by Aleksandr Pushkin, “The Overcoat” by Nikolai Gogol, and “White Nights” by Fyodor Dostoevsky. In “The Bronze Horseman”, Pushkin presents Petersburg as a symbol of power and authority, embodied in the statue of Peter the Great, but also as a destructive and unstoppable force that crushes individual destinies. The hero, Evgeny, becomes a victim of a city that oppresses and overwhelms him, representing the tension between the individual and the state power. With “The Overcoat”, Gogol portrays an equally ruthless vision of the city, where the anonymous clerk Akaky Akakievich is consumed by the cold and indifferent bureaucratic machinery of Petersburg. The city, with its frozen streets and indifferent inhabitants, becomes the stage for a tragic struggle for recognition and personal dignity. Finally, Dostoevsky's “White Nights” offers a different portrait of Petersburg, more intimate and romantic, where the city of long summer nights serves as a backdrop for the dreams and illusions of the protagonist, a dreamer alienated from reality. Yet, even here, the city remains an ambiguous space, where isolation and the impossibility of fulfilling one's desires lead to loneliness. Through a comparative analysis of these three works, the thesis examines how Russian authors used the mythical figure of Petersburg to express a critique of society and human destiny, revealing the dark side of modernity and the structures of power.

Il mito di Pietroburgo rappresenta uno dei temi più affascinanti e complessi della letteratura russa, incarnando il duplice volto della città: da un lato simbolo della grandezza imperiale, dall'altro luogo di alienazione e sofferenza. Questa tesi si propone di esplorare tale mito attraverso l’analisi di tre opere fondamentali della letteratura russa: “Il cavaliere di bronzo” di Aleksandr Puškin, “Il cappotto” di Nikolaj Gogol' e “Le notti bianche” di Fëdor Dostoevskij. In “Il cavaliere di bronzo”, Puškin presenta Pietroburgo come un simbolo di potere e autorità, incarnato nella statua di Pietro il Grande, ma anche come una forza distruttiva e inarrestabile che travolge i destini individuali. L’eroe Evgenij diventa vittima di una città che lo opprime e lo schiaccia, rappresentando la tensione tra l’individuo e il potere statale. Con “Il cappotto”, Gogol' propone una visione della città altrettanto spietata, dove l’anonimo funzionario Akakij Akakievič è inghiottito dalla fredda e indifferente macchina burocratica di Pietroburgo. La città, con le sue strade gelide e i suoi abitanti indifferenti, diventa il palcoscenico di una tragica lotta per il riconoscimento e la dignità personale. Infine, “Le notti bianche” di Dostoevskij offre un ritratto diverso di Pietroburgo, più intimo e romantico, in cui la città delle lunghe notti estive fa da sfondo ai sogni e alle illusioni del protagonista, un sognatore alienato dalla realtà. Tuttavia, anche qui, la città rimane uno spazio ambiguo, dove l’isolamento e l’impossibilità di realizzare i propri desideri conducono alla solitudine. Attraverso l’analisi comparativa di queste tre opere, la tesi indaga come gli autori russi abbiano usato la figura mitica di Pietroburgo per esprimere una critica alla società e al destino umano, rivelando il lato oscuro della modernità e delle strutture di potere.

Il mito di Pietroburgo nel "Cavaliere di bronzo" di Aleksandr Puškin, "Il cappotto" di Nikolaj Gogol' e "Le notti bianche" di Fëdor Dostoevskij

NOSOVA, EKATERINA
2023/2024

Abstract

Il mito di Pietroburgo rappresenta uno dei temi più affascinanti e complessi della letteratura russa, incarnando il duplice volto della città: da un lato simbolo della grandezza imperiale, dall'altro luogo di alienazione e sofferenza. Questa tesi si propone di esplorare tale mito attraverso l’analisi di tre opere fondamentali della letteratura russa: “Il cavaliere di bronzo” di Aleksandr Puškin, “Il cappotto” di Nikolaj Gogol' e “Le notti bianche” di Fëdor Dostoevskij. In “Il cavaliere di bronzo”, Puškin presenta Pietroburgo come un simbolo di potere e autorità, incarnato nella statua di Pietro il Grande, ma anche come una forza distruttiva e inarrestabile che travolge i destini individuali. L’eroe Evgenij diventa vittima di una città che lo opprime e lo schiaccia, rappresentando la tensione tra l’individuo e il potere statale. Con “Il cappotto”, Gogol' propone una visione della città altrettanto spietata, dove l’anonimo funzionario Akakij Akakievič è inghiottito dalla fredda e indifferente macchina burocratica di Pietroburgo. La città, con le sue strade gelide e i suoi abitanti indifferenti, diventa il palcoscenico di una tragica lotta per il riconoscimento e la dignità personale. Infine, “Le notti bianche” di Dostoevskij offre un ritratto diverso di Pietroburgo, più intimo e romantico, in cui la città delle lunghe notti estive fa da sfondo ai sogni e alle illusioni del protagonista, un sognatore alienato dalla realtà. Tuttavia, anche qui, la città rimane uno spazio ambiguo, dove l’isolamento e l’impossibilità di realizzare i propri desideri conducono alla solitudine. Attraverso l’analisi comparativa di queste tre opere, la tesi indaga come gli autori russi abbiano usato la figura mitica di Pietroburgo per esprimere una critica alla società e al destino umano, rivelando il lato oscuro della modernità e delle strutture di potere.
The Myth of St. Petersburg in 'The Bronze Horseman' by Aleksandr Pushkin, 'The Overcoat' by Nikolai Gogol’ and 'White Nights' by Fyodor Dostoevsky
The myth of Petersburg represents one of the most fascinating and complex themes in Russian literature, embodying the dual nature of the city: on the one hand, a symbol of imperial grandeur, and on the other, a place of alienation and suffering. This thesis aims to explore this myth through the analysis of three fundamental works of Russian literature: “The Bronze Horseman” by Aleksandr Pushkin, “The Overcoat” by Nikolai Gogol, and “White Nights” by Fyodor Dostoevsky. In “The Bronze Horseman”, Pushkin presents Petersburg as a symbol of power and authority, embodied in the statue of Peter the Great, but also as a destructive and unstoppable force that crushes individual destinies. The hero, Evgeny, becomes a victim of a city that oppresses and overwhelms him, representing the tension between the individual and the state power. With “The Overcoat”, Gogol portrays an equally ruthless vision of the city, where the anonymous clerk Akaky Akakievich is consumed by the cold and indifferent bureaucratic machinery of Petersburg. The city, with its frozen streets and indifferent inhabitants, becomes the stage for a tragic struggle for recognition and personal dignity. Finally, Dostoevsky's “White Nights” offers a different portrait of Petersburg, more intimate and romantic, where the city of long summer nights serves as a backdrop for the dreams and illusions of the protagonist, a dreamer alienated from reality. Yet, even here, the city remains an ambiguous space, where isolation and the impossibility of fulfilling one's desires lead to loneliness. Through a comparative analysis of these three works, the thesis examines how Russian authors used the mythical figure of Petersburg to express a critique of society and human destiny, revealing the dark side of modernity and the structures of power.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/6907