The purpose of this thesis is to analyze, through the tools of semiotics, sociology and fashion studies, the Islamic veil and its value and its multiple meanings starting from the juxtaposition of the veil with the face in fact in both cases we speak of singularity and uniqueness. . The veil is a piece of cloth and an accessory that takes on different meanings depending on the culture in which it is used. It will be introduced in the Arabic language to describe the veil that is placed on a woman's head. Furthermore, the veil can be considered a medium, that is, a user filter to segment and represent reality, but also a half-man that distinguishes between public and private in fact the singularity of men who wear or are forced to wear masks in society. Veils and faces tell unique stories: they represent and reveal hidden characteristics. Significant is the study of the beauty practices of Muslim women, the attention they have for body care and the importance of purification. We will notice how images are essential for visual communication, in advertising and in communication campaigns in the fashion sector, for this reason, through an analysis of the different social networks, the multiple collections, magazines and events related to modest fashion will be highlighted. We will see the fashion of the Middle East both to conquer all the way.

Lo scopo di questa tesi è analizzare, attraverso gli strumenti della semiotica, sociologia e fashion studies, il velo islamico e il suo valore e i suoi molteplici significati partendo dalla giustapposizione del velo con il volto infatti in entrambi i casi si parla di singolarità e di unicità. Il velo è un pezzo di stoffa e un accessorio che assume significati diversi a seconda della cultura in cui viene utilizzato. Verrà introdotto il termine Hijab usato nella lingua araba per descrivere il velo che viene posto sul capo di una donna. Inoltre, il velo può essere considerato un medium, cioè un filtro utilizzato per segmentare e rappresentare la realtà, ma anche un mezzo che distingue tra pubblico e privato infatti smaschera e rivela la singolarità degli uomini che indossano o sono costretti a indossare maschere nella società. Veli e volti raccontano storie uniche: rappresentano e rivelano caratteristiche nascoste. Significativo è lo studio delle pratiche di bellezza delle donne musulmane, l’attenzione che hanno per la cura del corpo e l’importanza della purificazione. Noteremo come le immagini siano essenziali per la comunicazione visiva, nella pubblicità e nelle campagne di comunicazione nel settore moda per questo, attraverso un’analisi dei diversi social network, verranno messi in evidenza le molteplici collezioni, magazine ed eventi correlati alla modest fashion. Vedremo come la moda del middle est sia riuscita a conquistare tutto il modo.

Hijab e modest fashion: come il velo islamicoinfluenza i brand

MESSANO, ANNA
2021/2022

Abstract

Lo scopo di questa tesi è analizzare, attraverso gli strumenti della semiotica, sociologia e fashion studies, il velo islamico e il suo valore e i suoi molteplici significati partendo dalla giustapposizione del velo con il volto infatti in entrambi i casi si parla di singolarità e di unicità. Il velo è un pezzo di stoffa e un accessorio che assume significati diversi a seconda della cultura in cui viene utilizzato. Verrà introdotto il termine Hijab usato nella lingua araba per descrivere il velo che viene posto sul capo di una donna. Inoltre, il velo può essere considerato un medium, cioè un filtro utilizzato per segmentare e rappresentare la realtà, ma anche un mezzo che distingue tra pubblico e privato infatti smaschera e rivela la singolarità degli uomini che indossano o sono costretti a indossare maschere nella società. Veli e volti raccontano storie uniche: rappresentano e rivelano caratteristiche nascoste. Significativo è lo studio delle pratiche di bellezza delle donne musulmane, l’attenzione che hanno per la cura del corpo e l’importanza della purificazione. Noteremo come le immagini siano essenziali per la comunicazione visiva, nella pubblicità e nelle campagne di comunicazione nel settore moda per questo, attraverso un’analisi dei diversi social network, verranno messi in evidenza le molteplici collezioni, magazine ed eventi correlati alla modest fashion. Vedremo come la moda del middle est sia riuscita a conquistare tutto il modo.
ITA
The purpose of this thesis is to analyze, through the tools of semiotics, sociology and fashion studies, the Islamic veil and its value and its multiple meanings starting from the juxtaposition of the veil with the face in fact in both cases we speak of singularity and uniqueness. . The veil is a piece of cloth and an accessory that takes on different meanings depending on the culture in which it is used. It will be introduced in the Arabic language to describe the veil that is placed on a woman's head. Furthermore, the veil can be considered a medium, that is, a user filter to segment and represent reality, but also a half-man that distinguishes between public and private in fact the singularity of men who wear or are forced to wear masks in society. Veils and faces tell unique stories: they represent and reveal hidden characteristics. Significant is the study of the beauty practices of Muslim women, the attention they have for body care and the importance of purification. We will notice how images are essential for visual communication, in advertising and in communication campaigns in the fashion sector, for this reason, through an analysis of the different social networks, the multiple collections, magazines and events related to modest fashion will be highlighted. We will see the fashion of the Middle East both to conquer all the way.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/66931