This thesis analyzes the relationship between football and social media, exploring how digital platforms have reshaped the way we communicate and interface with this sport. All the players are involved: from the press, to TV, passing through the new influencers, the commentators themselves and sports journalists, and then concluding with the analysis of the public and fans. It is highlighted how, through a careful and critical analysis, the dominant position of social media brings with it positive and negative aspects, but above all the fan-team combination in search of an understanding and an increasingly broad involvement through various strategies is highlighted. The thesis concludes with an invitation to reflection, aimed at recovering the values of inclusiveness that sport transmits, today often forgotten due to the other side of the coin that lies behind the excessive use of the media, namely isolation.

Il presente lavoro di tesi analizza il rapporto tra calcio e social media, esplorando come le piattaforme digitali abbiano rimodulato il modo di comunicare e interfacciarsi con questo sport. Tutti gli attori sono coinvolti: dalla stampa, alla tv, passando dai nuovi influencer, gli stessi telecronisti e giornalisti sportivi, per poi concludere con l’analisi del pubblico e dei tifosi. Si evidenzia come, attraverso una attenta e critica analisi, la posizione dominante dei social porti con sé aspetti positivi e negativi, ma si mette soprattutto in risalto il binomio tifoso-squadra alla ricerca di una intesa e di un coinvolgimento sempre più ampio attraverso varie strategie. La tesi si conclude con un invito alla riflessione, volto a recuperare i valori di inclusività che trasmette lo sport, oggi spesso dimenticati a causa dell’altro lato della medaglia che si cela dietro lo smisurato utilizzo dei media, ovvero l’isolamento.

CALCIO E SOCIAL MEDIA: LA RIVOLUZIONE NELL'ERA DEL WEB 2.0

TURINO, GIUSEPPE
2023/2024

Abstract

Il presente lavoro di tesi analizza il rapporto tra calcio e social media, esplorando come le piattaforme digitali abbiano rimodulato il modo di comunicare e interfacciarsi con questo sport. Tutti gli attori sono coinvolti: dalla stampa, alla tv, passando dai nuovi influencer, gli stessi telecronisti e giornalisti sportivi, per poi concludere con l’analisi del pubblico e dei tifosi. Si evidenzia come, attraverso una attenta e critica analisi, la posizione dominante dei social porti con sé aspetti positivi e negativi, ma si mette soprattutto in risalto il binomio tifoso-squadra alla ricerca di una intesa e di un coinvolgimento sempre più ampio attraverso varie strategie. La tesi si conclude con un invito alla riflessione, volto a recuperare i valori di inclusività che trasmette lo sport, oggi spesso dimenticati a causa dell’altro lato della medaglia che si cela dietro lo smisurato utilizzo dei media, ovvero l’isolamento.
FOOTBALL AND SOCIAL MEDIA: THE REVOLUTION IN THE WEB 2.0 ERA
This thesis analyzes the relationship between football and social media, exploring how digital platforms have reshaped the way we communicate and interface with this sport. All the players are involved: from the press, to TV, passing through the new influencers, the commentators themselves and sports journalists, and then concluding with the analysis of the public and fans. It is highlighted how, through a careful and critical analysis, the dominant position of social media brings with it positive and negative aspects, but above all the fan-team combination in search of an understanding and an increasingly broad involvement through various strategies is highlighted. The thesis concludes with an invitation to reflection, aimed at recovering the values of inclusiveness that sport transmits, today often forgotten due to the other side of the coin that lies behind the excessive use of the media, namely isolation.
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