This thesis focuses on the corporate storytelling of Trenitalia - formerly Ferrovie dello Stato - through time. It us divided into three chapters, and the first one presents a summary of the social, economic and cultural importance of rail transport in our country, from its origins until the 2000s, with particular attention to historical publicity. In the second chapter we focus on the birth of Trenitalia and the introduction of the Freccia trains, analyzing the brand identity of the company as it mainly emerges from the website, the biggest source of information addressed to its customers. In the final chapter, the focus is on the growing role of the current communication of Trenitalia through mass media such as web and television, by analyzing three advertising campaigns with different tone of voice, but all equally aimed at establishing a significant empathy with the audience of their own messages.

La presente tesi pone al centro della trattazione lo storytelling corporate di Trenitalia - ieri Ferrovie dello Stato - attraverso il tempo. Suddivisa in tre capitoli, nel primo viene presentata una sintesi dell'importanza sociale, economica e culturale del trasporto ferroviario nel nostro Paese, dalle sue origini fino agli anni 2000, con particolare attenzione alla pubblicità storica. Nel secondo capitolo ci si concentra sulla nascita di Trenitalia e l'introduzione dei treni Freccia, analizzando la brand identity dell'azienda quale emerge principalmente dal sito web, fonte principale di informazione/narrazione rivolta ai propri clienti. Nel capitolo finale ci si sofferma sul crescente ruolo della comunicazione attuale di Trenitalia attraverso media di larga diffusione come il web e la televisione, mediante l'analisi di tre campagne pubblicitarie dal tone of voice differente, ma tutte ugualmente mirate a stabilire una significativa empatia con i destinatari dei propri messaggi.

“Lo Storytelling di Trenitalia e la Rivoluzione Frecce”

ARGIOLAS, SIMONA
2023/2024

Abstract

La presente tesi pone al centro della trattazione lo storytelling corporate di Trenitalia - ieri Ferrovie dello Stato - attraverso il tempo. Suddivisa in tre capitoli, nel primo viene presentata una sintesi dell'importanza sociale, economica e culturale del trasporto ferroviario nel nostro Paese, dalle sue origini fino agli anni 2000, con particolare attenzione alla pubblicità storica. Nel secondo capitolo ci si concentra sulla nascita di Trenitalia e l'introduzione dei treni Freccia, analizzando la brand identity dell'azienda quale emerge principalmente dal sito web, fonte principale di informazione/narrazione rivolta ai propri clienti. Nel capitolo finale ci si sofferma sul crescente ruolo della comunicazione attuale di Trenitalia attraverso media di larga diffusione come il web e la televisione, mediante l'analisi di tre campagne pubblicitarie dal tone of voice differente, ma tutte ugualmente mirate a stabilire una significativa empatia con i destinatari dei propri messaggi.
"The Storytelling of Trenitalia and the Frecce Revolution"
This thesis focuses on the corporate storytelling of Trenitalia - formerly Ferrovie dello Stato - through time. It us divided into three chapters, and the first one presents a summary of the social, economic and cultural importance of rail transport in our country, from its origins until the 2000s, with particular attention to historical publicity. In the second chapter we focus on the birth of Trenitalia and the introduction of the Freccia trains, analyzing the brand identity of the company as it mainly emerges from the website, the biggest source of information addressed to its customers. In the final chapter, the focus is on the growing role of the current communication of Trenitalia through mass media such as web and television, by analyzing three advertising campaigns with different tone of voice, but all equally aimed at establishing a significant empathy with the audience of their own messages.
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