Although contemporary jihadism is an extremely actual phenomenon, in a first attempt of analysis it runs the risk of being strongly trivialized as a simple result of madness or religious extremism. The motivations behind the terrorist attacks, the last and most visible explanation of a process that began centuries ago, are however much more complex. The aim of the above thesis is to question and analyze what are or have been the historical, religious, sociological and political causes and origins of Islamic radicalisms. In this regard, the research question is the following: "Is the affirmation of Islamist radicalism to be considered as a timeless character of a specific religion, Islam, or can it be considered as a by-product of contemporary sociology with the problem of the loss-search of identity in the post-globalization period of the XXI century?" In an attempt to find the answer, the reflections of important Islamologists and Arabists including Gilles Kepel, Bernard Lewis and Edward Said have been analyzed throughout the thesis, to whom the first, second and third chapters were dedicated respectively. Gilles Kepel makes a purely historical analysis of the phenomenon of Islamic radicalism, starting from the 60s and arriving up to the present day; he speaks of the "radicalization of Islam" and affirms that the violence of today's radicals cannot be understood without religious doctrine, in particular the Salafist doctrine of Saudi Arabia. Bernard Lewis, with the contribution of another important Arabist, Olivier Roy, shifts the analysis more to a sociological level through an approach that Roy defines as "transversal" and which seeks to understand radicalization on the basis of other spheres, such as identity. It is in these terms that the expression "Islamization of radicality" is used, that is, a process that derives from the alienation of identity and then leads to a return to religion. Finally, Edward Said's reflections turn the perspective of analysis upside down and focus on the West's faults, such as its excessive Westernization of the Middle East. At the center of his analysis we find the concept of "Orientalism", a regime of representation that the West would have created for the narrative of the East and which is colonialist, Eurocentric and prejudicial to everything that is non-Western. This analysis, which tries to be as accurate and exhaustive as possible, does not end with an unequivocal answer about the origins of radicalisms; The various interpretations are not mutually exclusive and indeed, for a complex phenomenon like this, they can even be complementary.

Pur essendo lo jihadismo contemporaneo un fenomeno estremamente attuale, in un primo tentativo di analisi esso corre il rischio di venire fortemente banalizzato come semplice risultato di follia o estremismo religioso. Le motivazioni che si celano dietro gli attentati terroristici, ultima e più visibile esplicitazione di un processo iniziato secoli fa, sono però ben più complesse. L'obiettivo della suddetta tesi é quello di interrogarsi ed analizzare quali siano o siano state le cause e le origini storiche, religiose, sociologiche e politiche dei radicalismi islamici. A questo proposito la domanda di ricerca é la seguente: "L'affermarsi del radicalismo islamista é da considerarsi come un carattere atemporale di una specifica religione, l'Islam, oppure può essere considerato come un sottoprodotto della sociologia contemporanea con al centro il problema della perdita-ricerca d'identità nel periodo post-globalizzazione del XXI secolo?" Nel tentativo di trovare una risposta, all'intero della tesi sono state analizzate le riflessioni di importanti islamologi e arabisti tra cui Gilles Kepel, Bernard Lewis e Edward Said, ai quali sono stati dedicati rispettivamente il primo, il secondo ed il terzo capitolo. Gilles Kepel compie un’analisi prettamente storica del fenomeno del radicalismo islamico, partendo dagli anni ‘60 e arrivando fino ai giorni odierni; egli parla di “radicalizzazione dell’islam” ed afferma che la violenza dei radicali odierni non può essere compresa prescindendo dalla dottrina religiosa, in particolare quella salafita dell’Arabia Saudita. Bernard Lewis, con il contributo di un’altro importante arabista, Olivier Roy, sposta l’analisi più su un piano sociologico attraverso un approccio che Roy definisce “trasversale” e che cerca di comprendere la radicalizzazione sulla base di altre sfere, come quella identitaria. E’ in questi termini che viene utilizzata l’espressione “islamizzazione della radicalità”, cioè un processo che deriva dall'alienazione identitaria e che sfocia poi in un ritorno alla religione. Infine, Edward Said con le sue riflessioni capovolge la prospettiva di analisi e si concentra sulle colpe dell’Occidente, come la sua eccessiva occidentalizzazione del Medio Oriente. Al centro della sua analisi troviamo il concetto di “Orientalismo”, un regime di rappresentazione che l’Occidente avrebbe creato per la narrazione dell’Oriente e che è colonialista, eurocentrico e pregiudizievole nei confronti di tutto ciò che é non-occidentale. Quest’analisi, che cerca di essere il più accurata ed esaustiva possibile, non si conclude con una risposta univoca circa le origini dei radicalismi; le varie interpretazioni non si escludono a vicenda e anzi, per un fenomeno complesso come questo, possono anche essere complementari.

Radicalismi islamici: origine, sviluppi, contraddizioni.

MAIONE, ANNALISA
2023/2024

Abstract

Pur essendo lo jihadismo contemporaneo un fenomeno estremamente attuale, in un primo tentativo di analisi esso corre il rischio di venire fortemente banalizzato come semplice risultato di follia o estremismo religioso. Le motivazioni che si celano dietro gli attentati terroristici, ultima e più visibile esplicitazione di un processo iniziato secoli fa, sono però ben più complesse. L'obiettivo della suddetta tesi é quello di interrogarsi ed analizzare quali siano o siano state le cause e le origini storiche, religiose, sociologiche e politiche dei radicalismi islamici. A questo proposito la domanda di ricerca é la seguente: "L'affermarsi del radicalismo islamista é da considerarsi come un carattere atemporale di una specifica religione, l'Islam, oppure può essere considerato come un sottoprodotto della sociologia contemporanea con al centro il problema della perdita-ricerca d'identità nel periodo post-globalizzazione del XXI secolo?" Nel tentativo di trovare una risposta, all'intero della tesi sono state analizzate le riflessioni di importanti islamologi e arabisti tra cui Gilles Kepel, Bernard Lewis e Edward Said, ai quali sono stati dedicati rispettivamente il primo, il secondo ed il terzo capitolo. Gilles Kepel compie un’analisi prettamente storica del fenomeno del radicalismo islamico, partendo dagli anni ‘60 e arrivando fino ai giorni odierni; egli parla di “radicalizzazione dell’islam” ed afferma che la violenza dei radicali odierni non può essere compresa prescindendo dalla dottrina religiosa, in particolare quella salafita dell’Arabia Saudita. Bernard Lewis, con il contributo di un’altro importante arabista, Olivier Roy, sposta l’analisi più su un piano sociologico attraverso un approccio che Roy definisce “trasversale” e che cerca di comprendere la radicalizzazione sulla base di altre sfere, come quella identitaria. E’ in questi termini che viene utilizzata l’espressione “islamizzazione della radicalità”, cioè un processo che deriva dall'alienazione identitaria e che sfocia poi in un ritorno alla religione. Infine, Edward Said con le sue riflessioni capovolge la prospettiva di analisi e si concentra sulle colpe dell’Occidente, come la sua eccessiva occidentalizzazione del Medio Oriente. Al centro della sua analisi troviamo il concetto di “Orientalismo”, un regime di rappresentazione che l’Occidente avrebbe creato per la narrazione dell’Oriente e che è colonialista, eurocentrico e pregiudizievole nei confronti di tutto ciò che é non-occidentale. Quest’analisi, che cerca di essere il più accurata ed esaustiva possibile, non si conclude con una risposta univoca circa le origini dei radicalismi; le varie interpretazioni non si escludono a vicenda e anzi, per un fenomeno complesso come questo, possono anche essere complementari.
Islamic radicalisms: origin, demelopments, contradictions.
Although contemporary jihadism is an extremely actual phenomenon, in a first attempt of analysis it runs the risk of being strongly trivialized as a simple result of madness or religious extremism. The motivations behind the terrorist attacks, the last and most visible explanation of a process that began centuries ago, are however much more complex. The aim of the above thesis is to question and analyze what are or have been the historical, religious, sociological and political causes and origins of Islamic radicalisms. In this regard, the research question is the following: "Is the affirmation of Islamist radicalism to be considered as a timeless character of a specific religion, Islam, or can it be considered as a by-product of contemporary sociology with the problem of the loss-search of identity in the post-globalization period of the XXI century?" In an attempt to find the answer, the reflections of important Islamologists and Arabists including Gilles Kepel, Bernard Lewis and Edward Said have been analyzed throughout the thesis, to whom the first, second and third chapters were dedicated respectively. Gilles Kepel makes a purely historical analysis of the phenomenon of Islamic radicalism, starting from the 60s and arriving up to the present day; he speaks of the "radicalization of Islam" and affirms that the violence of today's radicals cannot be understood without religious doctrine, in particular the Salafist doctrine of Saudi Arabia. Bernard Lewis, with the contribution of another important Arabist, Olivier Roy, shifts the analysis more to a sociological level through an approach that Roy defines as "transversal" and which seeks to understand radicalization on the basis of other spheres, such as identity. It is in these terms that the expression "Islamization of radicality" is used, that is, a process that derives from the alienation of identity and then leads to a return to religion. Finally, Edward Said's reflections turn the perspective of analysis upside down and focus on the West's faults, such as its excessive Westernization of the Middle East. At the center of his analysis we find the concept of "Orientalism", a regime of representation that the West would have created for the narrative of the East and which is colonialist, Eurocentric and prejudicial to everything that is non-Western. This analysis, which tries to be as accurate and exhaustive as possible, does not end with an unequivocal answer about the origins of radicalisms; The various interpretations are not mutually exclusive and indeed, for a complex phenomenon like this, they can even be complementary.
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