In every organization, the evaluation of human resources has always been a complex subject, which concerns every professional figure present, it is a necessary and fundamental element both in terms of professional enhancement and in terms of those relating to the well-being of personnel. The aim of the thesis is the design of a training path for coordinators using empirical research. The purpose of the work is to improve the effectiveness and efficiency of the coordination figures in assessing the individual performance of the personnel in the sector assigned to them. The purpose of the work is to improve the effectiveness and efficiency of the coordination figures in assessing the individual performance of the personnel in the sector assigned to them. Is the coordinator fundamental both in the objectives setting phase and in the annual evaluation phase, but does he have adequate knowledge of the rules governing the evaluation? Is the evaluation system clear enough to allow for an objective evaluation? Do the coordinators have the appropriate training to be able to make the sector understand the objectives envisaged and to be able to justify the evaluation given? The hypotheses of training need were defined after having examined, from a theoretical point of view, the level of knowledge of the rules, of the evaluation system adopted and of the relationship methods of the evaluator with respect to the evaluated. Once the items necessary for hypothesis testing had been established, a highly structured instrument was administered, with predefined answers. Following the analysis of the data obtained and the in-depth analysis relating to the Continuing Medical Education (CME) accreditation, it was possible to start planning the training course by identifying general and specific objectives, teaching strategies, calculating the training credits assigned on the basis of the type and the number of participants, planned resources and evaluation plan. Title chosen for the event "Individual performance: means and systems for improvement in personnel assessment for healthcare coordinators". The use of empirical research to design a training event allows to obtain a more competent, dynamic and authentic vision of the research conducted, so as to build an event based on the real needs of the personnel for whom it is intended.

In ogni organizzazione la valutazione delle risorse umane è da sempre un argomento complesso, che riguarda ogni figura professionale presente, risulta un elemento necessario e fondamentale sia in termini di valorizzazione professionale e che in quelli relativi al benessere stesso del personale. Lo scopo della tesi è la progettazione di un percorso formativo per coordinatori utilizzando la ricerca empirica. La finalità del lavoro è quella di migliorare l’efficacia e l’efficienza delle figure di coordinamento nella valutazione delle performance individuali del personale del comparto a loro assegnati. Il coordinatore risulta fondamentale sia nella fase di indirizzo degli obiettivi che in quella di valutazione annuale, ma possiede una conoscenza adeguata delle norme che regolano la valutazione? Il sistema di valutazione è sufficientemente chiaro per permettere una valutazione obiettiva? I coordinatori hanno la formazione adeguata per riuscire a far comprendere al comparto gli obiettivi previsti e per riuscire a giustificare la valutazione data? Sono state definite le ipotesi di bisogno formativo dopo aver approfondito, dal punto di vista teorico, il livello di conoscenza delle norme, del sistema di valutazione adottato e delle modalità di relazione del valutatore rispetto al valutato. Stabiliti gli item necessari per il controllo delle ipotesi, è stato somministrato uno strumento ad alta strutturazione, con risposte predefinite. Successivamente all’analisi dei dati ottenuti e dell’approfondimento relativo all’accreditamento Educazione Continua in Medicina (ECM) è stato possibile dare inizio alla progettazione del percorso formativo individuandone obiettivi generali e specifici, strategie didattiche, calcolo dei crediti formativi assegnati sulla base della tipologia formativa ed del numero di partecipanti, risorse previste e piano di valutazione. Titolo scelto per l’evento “Performance individuale: mezzi e sistemi di miglioramento nella valutazione del personale per coordinatori sanitari”. L’utilizzo della ricerca empirica per progettare un evento formativo permette di ottenere una visione più competente, dinamica ed autentica della ricerca condotta, così da costruire un evento basato sui reali bisogni del personale a cui è destinato.

Progettazione di un percorso formativo per coordinatori relativo al sistema di valutazione della performance individuale del personale

CONFORTI, ILARIA
2021/2022

Abstract

In ogni organizzazione la valutazione delle risorse umane è da sempre un argomento complesso, che riguarda ogni figura professionale presente, risulta un elemento necessario e fondamentale sia in termini di valorizzazione professionale e che in quelli relativi al benessere stesso del personale. Lo scopo della tesi è la progettazione di un percorso formativo per coordinatori utilizzando la ricerca empirica. La finalità del lavoro è quella di migliorare l’efficacia e l’efficienza delle figure di coordinamento nella valutazione delle performance individuali del personale del comparto a loro assegnati. Il coordinatore risulta fondamentale sia nella fase di indirizzo degli obiettivi che in quella di valutazione annuale, ma possiede una conoscenza adeguata delle norme che regolano la valutazione? Il sistema di valutazione è sufficientemente chiaro per permettere una valutazione obiettiva? I coordinatori hanno la formazione adeguata per riuscire a far comprendere al comparto gli obiettivi previsti e per riuscire a giustificare la valutazione data? Sono state definite le ipotesi di bisogno formativo dopo aver approfondito, dal punto di vista teorico, il livello di conoscenza delle norme, del sistema di valutazione adottato e delle modalità di relazione del valutatore rispetto al valutato. Stabiliti gli item necessari per il controllo delle ipotesi, è stato somministrato uno strumento ad alta strutturazione, con risposte predefinite. Successivamente all’analisi dei dati ottenuti e dell’approfondimento relativo all’accreditamento Educazione Continua in Medicina (ECM) è stato possibile dare inizio alla progettazione del percorso formativo individuandone obiettivi generali e specifici, strategie didattiche, calcolo dei crediti formativi assegnati sulla base della tipologia formativa ed del numero di partecipanti, risorse previste e piano di valutazione. Titolo scelto per l’evento “Performance individuale: mezzi e sistemi di miglioramento nella valutazione del personale per coordinatori sanitari”. L’utilizzo della ricerca empirica per progettare un evento formativo permette di ottenere una visione più competente, dinamica ed autentica della ricerca condotta, così da costruire un evento basato sui reali bisogni del personale a cui è destinato.
Design of a training course for coordinators relating to the individual staff performance evaluation system
In every organization, the evaluation of human resources has always been a complex subject, which concerns every professional figure present, it is a necessary and fundamental element both in terms of professional enhancement and in terms of those relating to the well-being of personnel. The aim of the thesis is the design of a training path for coordinators using empirical research. The purpose of the work is to improve the effectiveness and efficiency of the coordination figures in assessing the individual performance of the personnel in the sector assigned to them. The purpose of the work is to improve the effectiveness and efficiency of the coordination figures in assessing the individual performance of the personnel in the sector assigned to them. Is the coordinator fundamental both in the objectives setting phase and in the annual evaluation phase, but does he have adequate knowledge of the rules governing the evaluation? Is the evaluation system clear enough to allow for an objective evaluation? Do the coordinators have the appropriate training to be able to make the sector understand the objectives envisaged and to be able to justify the evaluation given? The hypotheses of training need were defined after having examined, from a theoretical point of view, the level of knowledge of the rules, of the evaluation system adopted and of the relationship methods of the evaluator with respect to the evaluated. Once the items necessary for hypothesis testing had been established, a highly structured instrument was administered, with predefined answers. Following the analysis of the data obtained and the in-depth analysis relating to the Continuing Medical Education (CME) accreditation, it was possible to start planning the training course by identifying general and specific objectives, teaching strategies, calculating the training credits assigned on the basis of the type and the number of participants, planned resources and evaluation plan. Title chosen for the event "Individual performance: means and systems for improvement in personnel assessment for healthcare coordinators". The use of empirical research to design a training event allows to obtain a more competent, dynamic and authentic vision of the research conducted, so as to build an event based on the real needs of the personnel for whom it is intended.
IMPORT TESI SOLO SU ESSE3 DAL 2018
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI_CONFORTI.pdf

non disponibili

Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale
Dimensione 3.5 MB
Formato Adobe PDF
3.5 MB Adobe PDF

I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/6253