The ASL n°2 Savonese (the local Health Authority in the Savona area of Italy), would like to increase the adhesion index for mammographic screening in four of their districts. The organization changes and innovations in the screening management system are the basis from we can start. Indeed, the introduction of mobile mammography screening has proven to be an effective tool in the territory of the Valle d’Aosta. It allows for the screening of those living far from the hospitals and guarantees access to this service for all women in the target range. Material and Methods Before starting this project of mobile unit, we focused on direct telephone contact with the target patients and on the invitation letter for screening, involving their Generic Medicine Practitioner (GP) who first sent the letter. International research as to the outcome of mobile mammography screening (from 1980 to 2023 in PubMed), data confirmed that there were excellent results in terms of adherence and efficacy, even for the less culturally developed populations and where prevention is still poorly understood. The set-up of an integrated care pathways for patients who are positive in the first survey is also a strong point that encourages other women in the target range to adhere. Results and Prospectives The initial modifications made to the way the screening was managed, such as direct contact with patients and a more “user-friendly” invitation letter, allowed for a reduction in the number of appointments left uncovered (in 2022 adhesion index 64%). The implementation of mobile services that benefit those who have difficulties in reaching hospital sites, as to the territorial reality that are geographically similar like that of the Valle d’Aosta region, we are confident that the adhesion index, will rise the 64% of 2022. Although the costs of this service will be higher than if it were supplied at a hospital site, our objective is that of guaranteeing the essential level of assistance to the entire target population, as reported in the National Recovery and Resilience Plan (NRRP). Promoting health and well-being is one of 17 Global Goals that make up the 2030 Agenda of Sustainable Development.

L’ ASL n°2 Savonese (Azienda Locale Savonese n°2) vuole incrementare l’indice di adesione allo screening mammografico nei quattro distretti del suo territorio di competenza. Le modifiche organizzative nel sistema di gestione dello screening e l’inserimento di innovazioni tecnologiche sul territorio sono le basi da cui siamo partiti. L’unità mobile per lo screening mammografico ha dimostrato, nella regione della Valle d’Aosta, di essere uno strumento efficace per raggiungere le zone del territorio più lontane dai siti ospedalieri e poter garantire a tutte le donne target di aderire al servizio e favorendo così l’aumento dell’indice di adesione. Materiali e metodi Prima di partire con il progetto dell’unità mobile ci siamo concentrati sul contatto telefonico diretto delle pazienti target e sulla lettera d’invito allo screening, inserendo nell’invito stesso, il Medico di Medicina Generale come primo mandante dell’invito. Facendo ricerca sul tema dell’unità mobile per lo screening mammografico (Pubmed dal 1980 al 2023), in tutto il mondo ha avuto ottimi risultati in tema di adesione e di efficacia anche per quelle popolazioni culturalmente meno sviluppate e dove la prevenzione è poco conosciuta. Creare un percorso di diagnostico terapeutico assistito (PDTA) specifico per quelle Paziente che risultano positive alla prima indagine è altresì un punto di forza per invogliare le donne target a aderire. Risultati e Prospettive Grazie alle iniziali modifiche apportate al sistema di gestione quali il contatto diretto con le Pazienti e una lettera di invito strutturata in modo più completo, si è ridotto il numero degli appuntamenti lasciati scoperti (nel 2022 indice di adesione 64%). L’inserimento dell’unità mobile, a vantaggio delle persone impossibilitate a raggiungere i siti ospedalieri, in una realtà territoriale, in certe zone, molto simile a quella della regione della Valle d’Aosta, siamo certi che innalzerà ulteriormente il 64% del 2022. Sicuramente i costi del servizio saranno maggiori dello stesso effettuato in ospedale ma il nostro obiettivo è permettere e garantire il livello essenziale di assistenza a tutta la popolazione target come si legge anche nel Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR). La promozione della salute e del benessere è uno dei 17 goals, obiettivi dell’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile.

Nuova governance dello screening mammografico sul territorio dell'ASL n°2 Savonese

GIACCHINO, DANIELA
2021/2022

Abstract

L’ ASL n°2 Savonese (Azienda Locale Savonese n°2) vuole incrementare l’indice di adesione allo screening mammografico nei quattro distretti del suo territorio di competenza. Le modifiche organizzative nel sistema di gestione dello screening e l’inserimento di innovazioni tecnologiche sul territorio sono le basi da cui siamo partiti. L’unità mobile per lo screening mammografico ha dimostrato, nella regione della Valle d’Aosta, di essere uno strumento efficace per raggiungere le zone del territorio più lontane dai siti ospedalieri e poter garantire a tutte le donne target di aderire al servizio e favorendo così l’aumento dell’indice di adesione. Materiali e metodi Prima di partire con il progetto dell’unità mobile ci siamo concentrati sul contatto telefonico diretto delle pazienti target e sulla lettera d’invito allo screening, inserendo nell’invito stesso, il Medico di Medicina Generale come primo mandante dell’invito. Facendo ricerca sul tema dell’unità mobile per lo screening mammografico (Pubmed dal 1980 al 2023), in tutto il mondo ha avuto ottimi risultati in tema di adesione e di efficacia anche per quelle popolazioni culturalmente meno sviluppate e dove la prevenzione è poco conosciuta. Creare un percorso di diagnostico terapeutico assistito (PDTA) specifico per quelle Paziente che risultano positive alla prima indagine è altresì un punto di forza per invogliare le donne target a aderire. Risultati e Prospettive Grazie alle iniziali modifiche apportate al sistema di gestione quali il contatto diretto con le Pazienti e una lettera di invito strutturata in modo più completo, si è ridotto il numero degli appuntamenti lasciati scoperti (nel 2022 indice di adesione 64%). L’inserimento dell’unità mobile, a vantaggio delle persone impossibilitate a raggiungere i siti ospedalieri, in una realtà territoriale, in certe zone, molto simile a quella della regione della Valle d’Aosta, siamo certi che innalzerà ulteriormente il 64% del 2022. Sicuramente i costi del servizio saranno maggiori dello stesso effettuato in ospedale ma il nostro obiettivo è permettere e garantire il livello essenziale di assistenza a tutta la popolazione target come si legge anche nel Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR). La promozione della salute e del benessere è uno dei 17 goals, obiettivi dell’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile.
Innovations in the Management of mammography screening in the ASL n°2 Savonese territory
The ASL n°2 Savonese (the local Health Authority in the Savona area of Italy), would like to increase the adhesion index for mammographic screening in four of their districts. The organization changes and innovations in the screening management system are the basis from we can start. Indeed, the introduction of mobile mammography screening has proven to be an effective tool in the territory of the Valle d’Aosta. It allows for the screening of those living far from the hospitals and guarantees access to this service for all women in the target range. Material and Methods Before starting this project of mobile unit, we focused on direct telephone contact with the target patients and on the invitation letter for screening, involving their Generic Medicine Practitioner (GP) who first sent the letter. International research as to the outcome of mobile mammography screening (from 1980 to 2023 in PubMed), data confirmed that there were excellent results in terms of adherence and efficacy, even for the less culturally developed populations and where prevention is still poorly understood. The set-up of an integrated care pathways for patients who are positive in the first survey is also a strong point that encourages other women in the target range to adhere. Results and Prospectives The initial modifications made to the way the screening was managed, such as direct contact with patients and a more “user-friendly” invitation letter, allowed for a reduction in the number of appointments left uncovered (in 2022 adhesion index 64%). The implementation of mobile services that benefit those who have difficulties in reaching hospital sites, as to the territorial reality that are geographically similar like that of the Valle d’Aosta region, we are confident that the adhesion index, will rise the 64% of 2022. Although the costs of this service will be higher than if it were supplied at a hospital site, our objective is that of guaranteeing the essential level of assistance to the entire target population, as reported in the National Recovery and Resilience Plan (NRRP). Promoting health and well-being is one of 17 Global Goals that make up the 2030 Agenda of Sustainable Development.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14240/6245