This paper is a review of the roles that concepts of "leadership" and "management" are having on the streamlining of the processes in the healthcare sector. Through analysis of previous research on the topic, I will demonstrate how leadership and management skills are connected and how directors in the Technical and Diagnostic sectors can better operate and manage their workload thanks to the inclusion of soft skills and HR skills as well as the specialist knowledge. The present work focuses on a particular type of leadership, clinical leadership, typical of healthcare companies, set in a specific context: the Antonio Cardarelli Hospital in Naples. The primary objective is to demonstrate the importance of the figure of the Manager of the technical-diagnostic area as a link between the company directives and the daily operation and the impact that appropriate leadership, has both from the management and the psychological point of view of the whole working group. The clinical leader is the one who has both technical-specialist skills of clinical training, both transversal skills that allow to achieve good performance in the context of health facilities. The clinical leader, moreover, has the peculiarity of having to deal with two different dimensions: the care provision and the relationship with the company management. Because of this feature, the study of leadership within healthcare organizations is gaining great importance for management scholars to ensure that courses are created that allow for the development of "appropriate leadership".

In questa tesi discuterò il ruolo che i concetti di "leadership" e "management" hanno sull'aziendalizzazione del settore sanitario. Attraverso una selezione di ricerche, dimostrerò che la capacità di motivare e gestire il personale sono collegate, e che le competenze dei Dirigenti nell'area tecnico-diagnostica includono sia qualità trasversali legate alle risorse umane oltre che a quelle tecnico-specialistiche. Il presente lavoro si concentra su un particolare tipo di leadership, clinical leadership, tipica delle aziende sanitarie, calata in uno specifico contesto ovvero l’ospedale Antonio Cardarelli di Napoli. L’obiettivo primario è dimostrare l’importanza della figura del Dirigente dell’area tecnico-diagnostica come anello di giunzione fra le direttive aziendali e l’operatività quotidiana e l’impatto che una leadership appropriata, ha sia dal punto di vista gestionale che dal punto di vista psicologico dell’intero gruppo di lavoro. Il clinical leader è colui che possiede sia competenze tecnico-specialistiche proprie della formazione clinica, sia competenze trasversali che consentono di raggiungere performance di buon livello nel contesto delle strutture sanitarie. Il leader clinico, inoltre, presenta la peculiarità di doversi confrontare con due diverse dimensioni: la prestazione di cura e i rapporti con il management aziendale. A causa di questa caratteristica, lo studio della leadership all’interno delle organizzazioni sanitarie sta acquisendo grande importanza per gli studiosi di management per far sì che vengano creati corsi che consentano di sviluppare una “leadership appropriata”.

Management Sanitario: l’importanza della Clinical Leadership

D'ANGELO, MAURIZIO
2021/2022

Abstract

In questa tesi discuterò il ruolo che i concetti di "leadership" e "management" hanno sull'aziendalizzazione del settore sanitario. Attraverso una selezione di ricerche, dimostrerò che la capacità di motivare e gestire il personale sono collegate, e che le competenze dei Dirigenti nell'area tecnico-diagnostica includono sia qualità trasversali legate alle risorse umane oltre che a quelle tecnico-specialistiche. Il presente lavoro si concentra su un particolare tipo di leadership, clinical leadership, tipica delle aziende sanitarie, calata in uno specifico contesto ovvero l’ospedale Antonio Cardarelli di Napoli. L’obiettivo primario è dimostrare l’importanza della figura del Dirigente dell’area tecnico-diagnostica come anello di giunzione fra le direttive aziendali e l’operatività quotidiana e l’impatto che una leadership appropriata, ha sia dal punto di vista gestionale che dal punto di vista psicologico dell’intero gruppo di lavoro. Il clinical leader è colui che possiede sia competenze tecnico-specialistiche proprie della formazione clinica, sia competenze trasversali che consentono di raggiungere performance di buon livello nel contesto delle strutture sanitarie. Il leader clinico, inoltre, presenta la peculiarità di doversi confrontare con due diverse dimensioni: la prestazione di cura e i rapporti con il management aziendale. A causa di questa caratteristica, lo studio della leadership all’interno delle organizzazioni sanitarie sta acquisendo grande importanza per gli studiosi di management per far sì che vengano creati corsi che consentano di sviluppare una “leadership appropriata”.
Healthcare Management: the importance of Clinical leadership
This paper is a review of the roles that concepts of "leadership" and "management" are having on the streamlining of the processes in the healthcare sector. Through analysis of previous research on the topic, I will demonstrate how leadership and management skills are connected and how directors in the Technical and Diagnostic sectors can better operate and manage their workload thanks to the inclusion of soft skills and HR skills as well as the specialist knowledge. The present work focuses on a particular type of leadership, clinical leadership, typical of healthcare companies, set in a specific context: the Antonio Cardarelli Hospital in Naples. The primary objective is to demonstrate the importance of the figure of the Manager of the technical-diagnostic area as a link between the company directives and the daily operation and the impact that appropriate leadership, has both from the management and the psychological point of view of the whole working group. The clinical leader is the one who has both technical-specialist skills of clinical training, both transversal skills that allow to achieve good performance in the context of health facilities. The clinical leader, moreover, has the peculiarity of having to deal with two different dimensions: the care provision and the relationship with the company management. Because of this feature, the study of leadership within healthcare organizations is gaining great importance for management scholars to ensure that courses are created that allow for the development of "appropriate leadership".
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