Barbie is a cultural icon that has had a significant impact on society and popular culture since her creation. Barbie is the best-selling doll of all time worldwide, first marketed in 1959 by Mattel, founded by Ruth Mosko and Elliot Handler. Over the span of her sixty-five years, Barbie has continuously transformed and evolved with the times, staying true to her nature as a fashion icon, but becoming increasingly inclusive and attentive to contemporary social issues, in line with her historic and still-resonant motto: "You can be anything." Barbie was introduced to the world on March 9, 1959, at the New York Toy Fair, and for the first time in 2023, she appeared in live-action, portrayed by Margot Robbie. The Barbie movie (2023), directed by Greta Gerwig, marks another turning point for Mattel. This film not only represents a new dimension for Barbie in the entertainment world, but also offers an ironic and critical reflection on the doll's character and cultural impact. Thanks to its satirical and self-referential representation, the film expanded Barbie's audience, appealing not just to children but also to adults who grew up with the doll and now reflect on her meaning in the context of contemporary society. Another key aspect of the Barbie phenomenon is the marketing that has accompanied her evolution. Mattel has always known how to build a strong image, adapting its communication and marketing strategies to social changes and consumer tastes. The promotional campaign for the 2023 movie is a particularly successful example of how the brand has leveraged not only nostalgia but also new cultural trends and social media to attract a broad and diverse audience. In this thesis, the various aspects that have contributed to making Barbie a global phenomenon will be analyzed, with a focus on the evolution of the brand, the Barbie movie (2023), and the innovative.

Barbie è un'icona culturale che ha avuto un impatto significativo sulla società e sulla cultura popolare fin dalla sua creazione. Barbie è la bambola più venduta di sempre al mondo, commercializzata a partire dal 1959 dalla Mattel dei coniugi Ruth Mosko e Helliot Handler. Nell’arco dei suoi sessantacinque anni Barbie continua a trasformarsi ed evolversi al passo con i tempi, fedele alla sua natura di fashion icon ma sempre più inclusiva e attenta ai temi sociali contemporanei, coerente con quel suo motto storico e tutt’ora ridondante “You can be anything”. Barbie vede la luce il 9 marzo 1959 alla Toy Fair di New York e per la prima volta nel 2023 appare in carne ed ossa con Margot Robbie. film Barbie (2023), diretto da Greta Gerwig, segna un ulteriore punto di svolta per la Mattel. Questo film non solo rappresenta una nuova dimensione per Barbie nel mondo dell'intrattenimento, ma offre anche una riflessione ironica e critica sulla figura della bambola stessa e sul suo impatto culturale. Grazie alla sua rappresentazione satirica e autoreferenziale, il film ha ampliato il pubblico di Barbie, raggiungendo non solo bambini, ma anche adulti che sono cresciuti con la bambola e che ora riflettono sul suo significato nel contesto della società contemporanea. Un altro aspetto fondamentale del fenomeno Barbie è il marketing che ha accompagnato la sua evoluzione. Mattel ha sempre saputo costruire un’immagine forte, adattando la comunicazione e le strategie di marketing ai cambiamenti sociali e ai gusti dei consumatori. La campagna promozionale del film del 2023 rappresenta un esempio particolarmente riuscito di come il marchio abbia saputo sfruttare non solo la nostalgia, ma anche le nuove tendenze culturali e social media per attrarre un pubblico vasto e diversificato. In questa tesi, verranno analizzati i vari aspetti che hanno contribuito a fare di Barbie un fenomeno globale, concentrandosi in particolare sull'evoluzione del brand, il film Barbie (2023) e le strategie di marketing innovative che lo hanno accompagnato.

Barbie: da icona culturale a fenomeno mondiale

AIASSA, VITTORIA
2023/2024

Abstract

Barbie è un'icona culturale che ha avuto un impatto significativo sulla società e sulla cultura popolare fin dalla sua creazione. Barbie è la bambola più venduta di sempre al mondo, commercializzata a partire dal 1959 dalla Mattel dei coniugi Ruth Mosko e Helliot Handler. Nell’arco dei suoi sessantacinque anni Barbie continua a trasformarsi ed evolversi al passo con i tempi, fedele alla sua natura di fashion icon ma sempre più inclusiva e attenta ai temi sociali contemporanei, coerente con quel suo motto storico e tutt’ora ridondante “You can be anything”. Barbie vede la luce il 9 marzo 1959 alla Toy Fair di New York e per la prima volta nel 2023 appare in carne ed ossa con Margot Robbie. film Barbie (2023), diretto da Greta Gerwig, segna un ulteriore punto di svolta per la Mattel. Questo film non solo rappresenta una nuova dimensione per Barbie nel mondo dell'intrattenimento, ma offre anche una riflessione ironica e critica sulla figura della bambola stessa e sul suo impatto culturale. Grazie alla sua rappresentazione satirica e autoreferenziale, il film ha ampliato il pubblico di Barbie, raggiungendo non solo bambini, ma anche adulti che sono cresciuti con la bambola e che ora riflettono sul suo significato nel contesto della società contemporanea. Un altro aspetto fondamentale del fenomeno Barbie è il marketing che ha accompagnato la sua evoluzione. Mattel ha sempre saputo costruire un’immagine forte, adattando la comunicazione e le strategie di marketing ai cambiamenti sociali e ai gusti dei consumatori. La campagna promozionale del film del 2023 rappresenta un esempio particolarmente riuscito di come il marchio abbia saputo sfruttare non solo la nostalgia, ma anche le nuove tendenze culturali e social media per attrarre un pubblico vasto e diversificato. In questa tesi, verranno analizzati i vari aspetti che hanno contribuito a fare di Barbie un fenomeno globale, concentrandosi in particolare sull'evoluzione del brand, il film Barbie (2023) e le strategie di marketing innovative che lo hanno accompagnato.
Barbie: from a cultural icon to a worldwide phenomenon
Barbie is a cultural icon that has had a significant impact on society and popular culture since her creation. Barbie is the best-selling doll of all time worldwide, first marketed in 1959 by Mattel, founded by Ruth Mosko and Elliot Handler. Over the span of her sixty-five years, Barbie has continuously transformed and evolved with the times, staying true to her nature as a fashion icon, but becoming increasingly inclusive and attentive to contemporary social issues, in line with her historic and still-resonant motto: "You can be anything." Barbie was introduced to the world on March 9, 1959, at the New York Toy Fair, and for the first time in 2023, she appeared in live-action, portrayed by Margot Robbie. The Barbie movie (2023), directed by Greta Gerwig, marks another turning point for Mattel. This film not only represents a new dimension for Barbie in the entertainment world, but also offers an ironic and critical reflection on the doll's character and cultural impact. Thanks to its satirical and self-referential representation, the film expanded Barbie's audience, appealing not just to children but also to adults who grew up with the doll and now reflect on her meaning in the context of contemporary society. Another key aspect of the Barbie phenomenon is the marketing that has accompanied her evolution. Mattel has always known how to build a strong image, adapting its communication and marketing strategies to social changes and consumer tastes. The promotional campaign for the 2023 movie is a particularly successful example of how the brand has leveraged not only nostalgia but also new cultural trends and social media to attract a broad and diverse audience. In this thesis, the various aspects that have contributed to making Barbie a global phenomenon will be analyzed, with a focus on the evolution of the brand, the Barbie movie (2023), and the innovative.
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